جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نعمت اللهی

حوزه/ مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان این که مداحان برای بازار گرمی مجلس امام حسین(ع) را آلوده نکنند، گفت: مداحان باید در عزاداری‌ها بتوانند مردم را با فلسفه قیام عاشورا آشنا کنند و با هنرمندی و استفاده از کتب و اسناد معتبر، شور و شعور حسینی را به مردم انتقال دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین علی نعمت اللهی، عصر امروز در نشست روحانیون و مداحان استان قزوین، به حضور مداحان در مراسم سوگواری سالار شهیدان در مساجد و تکایا اشاره کرد و گفت: مداحان باید به اسناد و منابع کهن رجوع کنند و با تاریخ اسلام و احکام نیز آشنا شوند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود:  مداحی هایی که در آن غلو باشد و ائمه اطهار(ع) را از جایگاهی که دارند بالاتر ببرند، حرام و گناه است.

وی خطاب به مداحان و مبلغان گفت: بی مطالعه و با شنیدن، روضه برای مردم نقل نکنید و عقاید مردم را سست نکنید و به منابع کهن مراجعه کنید، و باید مردم را با مستندات قوی اقناع نمایید.

حجت الاسلام  نعمت اللهی تصریح کرد:  مداحی شغل نیست ، بلکه یک هنر است که خداوند به بعضی از افراد در جهت  تمجید ائمه اطهار (ع) با استفاده از مطالب به‌ ویژه شعرداده است تا در ایام ولادت ها و شهادت ها به مدح ائمه اطهار (ع) بر اساس اسناد معتبر دینی بپردازند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: شان مداح، شان بالایی است، چرا که مردم را به ائمه اطهار(ع) توجه می دهند و  در شان مداح همین بس که امام صادق (ع) می فرمایند، خدا را سپاس که در میان مردم کسانی را قرار داده که به سوی ما می آیند و ما را مدح و مرثیه می‌گویند.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری راجع به شان مداحی مطالبی  زیاد دارد و می فرمایند رتبه مداحی و منبر یکی از با شرافت ترین رتبه ها و منبر ها است.

حجت الاسلام نعمت اللهی ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر سبک های نامناسب عزاداری و مداحی با اشعار نامطلوبایجاد شده و ادامه این کار سبک های وزین سنتی را تحت الشعاع قرار داده است. مداحان اگر اشعار خوب و سازنده و روضه صحیح و معتبر بخوانند، مجلس آنها خود به خود گرم و پررونق خواهد شد.

وی افزود: مداحان برای بازار گرمی لازم نیست به روش های غیر مرسوم و غیر معمول متوسل شوند ، چرا که به اجبار نمی توان و نباید سوز و ناله در مردم و عزاداران ایجاد کرد.

 حجت الاسلام نعمت اللهی تصریح کرد:  صادق بودن از جمله ویژگی مهم و بارز اهل بیت(ع) است و به همین علت مداحان باید در نقل مصیبت ها و سرگذشت آنها همچون خود آن بزرگواران صداقت داشته باشند و با اقدامات و اشعار نارسا و غیرصحیح به اهل بیت ضربه نزنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha