پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت السالام نباتی

حوزه/ یکی از آثار و نتایج اعمال صالح جنبه ­ی بازدارندگی آن است؛ یعنی خداوند به همه هشدار می­ دهد که مبادا به قدرت و تمکّن خود غرّه شوید و به دیگری ظلم کنید! چراکه حتما جزای ظلم خود را در همین دنیا خواهید دید؛ پس دست از ظلم و سرکشی بکشید

حجت الاسلام والمسلمین احمد نباتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین به نتایج اعمال صالح در زندگی انسان ها اشاره کرد و گفت: شعاع بازتاب اعمال آدمی، آن قدر زیاد است که ممکن است به یک یا دو نسل هم بسنده نکند و نسل­ های دور او را نیز فرا گیرد.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) فرمود: «وقتی بنده ­ای از بندگان صالح خداوند از دنیا می ­رود، خداوند، جانشین او در میان خانواده و فرزندانش خواهد شد و جای او را پر خواهد کرد، هر چند که خانواده ­ی او، زشت کردار و گنه­ کار باشند وباید توجه داشته باشیم که اگر این اعمال، اعمالی ناصحیح باشند، نسل او در زندگی دنیوی، دچار زحمت و مشقّت خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از آثار و نتایج اعمال صالح جنبه ­ی بازدارندگی آن است؛ یعنی خداوند به همه هشدار می­ دهد که مبادا به قدرت و تمکّن خود غرّه شوید و به دیگری ظلم کنید! چراکه حتما جزای ظلم خود را در همین دنیا خواهید دید؛ پس دست از ظلم و سرکشی بکشید.

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: ذهن انسان در فراز و نشیب های زندگی و تلخی و شیرینی و به هنگام كامیابی ها و در رویارویی با ناكامی ها همواره این نكته ها و پرسش ها را مطرح می كند كه آیا اعمال خوب یا بد گذشته كه انجام داده ام در این كامیابی یا ناكامی و به طور كلی در زندگیم مؤثر بوده یا خیر؟

وی ادامه داد: عنايت قرآن به مسأله‌ عمل صالح و تأثير آن در پرورش نسل صالح بسيار مشهود و چشم‌گير است و اين مسأله برای خود در قرآن دارای ابعاد گسترده‌ای است.

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: عمل صالح نسبت به ايمان، به منزله‌ تنه و شاخه، به ريشه آن است، كه هر يك در ديگری اثر متقابل دارد و وجود هر يك مايه تكامل ديگری است و آسيب‌پذيری يكی موجب آسايش پذيری ديگری نيز هست.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha