یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین جعفر ناصری  متولی بنیاد علمی-فرهنگی هاد؛

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین ناصری گفت: مطالعه و شناخت الگوهای عاشورا باید به تفصیل باشد، زیرا هر یک از یاران حضرت أباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) یک الگو هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین جعفر ناصری امروز در جلسه درس اخلاق که در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد، عنوان کرد: انسان بر قله سعادت قرار نمی‌گیرد، مگر اینکه به نوعی بازگشت به خویشتن داشته باشد.

انسان برای رسیدن به هویت اصلی نیاز به نگاه صحیح و تولد دوباره دارد

رئیس بنیاد علمی فرهنگی هاد با بیان اینکه انسان به نقطه راقیه کمال نمی‌رسد، مگر این که هویت خویش را یافته و رشد دهد، افزود: انسان به هویت خویش دست پیدا نمی کند، مگر اینکه زاویه دید و نوع نگاه صحیحی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری با اشاره به این که انسان می‌تواند تولدی دوباره داشته باشد، گفت: به فرموده حضرت عیسی(علیه‌السلام) در زندگی انسان علاوه بر تولد مادی، یک تولد روحانی ممکن است رخ دهد.

وی با تصریح بر اینکه انسان برای رسیدن به هویت اصلی نیاز به نگاه صحیح و تولد دوباره دارد، ادامه داد: مبانی و ساختار فکری ما باید صحیح باشد تا نگاه صحیح به زندگی داشته باشیم و برای نوع نگاه صحیح احتیاج به شاکله‌ای صحیح و ساختار فکری درست است.

استقامت و ثبات در عمل صالح شرط رسیدن به کمال است

وی با اشاره به آیه «قل کُلّ یعمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ؛ بگو: هر کس بر اساس شاکله و ساختار خود عمل می‌کند» در سوره اسرا، اظهار داشت: عمل انسان با ساختار شخصیتی و شاکله انسانی فرد در تعامل است.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری با اشاره به اینکه استقامت و ثبات در عمل صالح شرط رسیدن به کمال است، تصریح کرد: برنامه‌های روزمره انسان را رشد می‌دهد و مداومت عمل صالح و ثبات در آن، انسان را به کمال می‌رساند.

وی با تصریح بر اینکه نگاه صحیح به موقعیت فعلی داشته باشیم و مأیوسانه حرکت نکنیم، عنوان کرد: بزرگترین و ارزشمندترین گوهر به نام فرصت در اختیار ما است که باید با انجام عمل صالح از فرصت استفاده کرد.

تمام هدف خلقت، رسیدن انسان به جایگاه «خلیفه اللهی» است

وی با بیان اینکه انسان با یک گام نمی تواند پای بر قله بگذارد و برای رسیدن به رشد و کمال باید گام به گام حرکت کند، افزود: ما برای هر قدمی که در مسیر رشد و کمال بر می‌داریم، خداوند ۱۰ گام ما را پیش می‌برد.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری تصریح کرد: خداوند متعال ظرفیت «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً» را به انسان داده است و تمام هدف خلقت این بوده که انسان به جایگاه «خلیفه اللهی» دست پیدا کند، اما برای تحقق آن باید موانع را از بین ببرد.

رئیس بنیاد علمی فرهنگی هاد با بیان اینکه انسان باید نگاه اصلاحی به نفس خود داشته باشد، تأکید کرد: مسیر سلامت ورودی‌های به نفس باید کنترل و مورد توجه قرار گیرد تا انسان را به حقیقت، نشاط و آرامش برساند، زیرا حواس پنجگانه بر شاکله شخصیتی انسان تأثیرگذار است.

ما برای برگشت به خویشتن نیاز به الگو داریم

وی افزود: انسان مؤمن در این زمان کوتاه تعریف شده از فرصت که ارزشمندترین گوهر در اختیارش است، استفاده کرده و با اهتمام و سعی و تلاش بیشتر در مسیر رشد حرکت می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری با بیان اینکه ما برای برگشت به خویشتن نیاز به الگو داریم، به اسوه‌های قرآنی همانند رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ماجرای حضرت هاجر(سلام‌الله‌علیها) در صفا و مروه اشاره کرد و گفت: اعتماد حضرت هاجر(سلام‌الله‌علیها) به خداوند باعث شد مردم تا قیامت مسیر سعی بین صفا و مروه را طی می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر فردی به خداوند توکل کرد، خداوند متعال، اجر بندگان خالص را ضایع نمی کند.

واقعه عاشورا به انسان هویت و به شیعه شخصیت می‌دهد

وی در ادامه به واقعه عاشورا اشاره کرد و اظهار داشت: واقعه عاشورا به انسان هویت و به شیعه شخصیت می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری با بیان اینکه جوان شیعه باید الگو داشته باشد، افزود: یکی از الگوهای ما در واقعه کربلا، جوان ۱۳ ساله ای است که روز عاشورا لباس رزم می‌پوشد و مقابل دشمن می‌ایستد و می‌فرماید «امیری حسین و نعم الأمیر».

وی با تأکید بر اینکه هیچ کاستی در عاشورا نیست، بیان داشت: همانطور که قرآن کریم ۱۱۴ سوره دارد، عاشورا و کربلا هم سوره‌های مختلف از جمله وفا، شجاعت و صبوری دارد که به انسان هویت می‌دهد.

دین به انسان هویت می‌دهد

وی یادآور شد: برخی جوانان از بی هویتی دست به کارهای بیهوده می‌زنند، اما دین به انسان هویت می‌دهد و سازه و ساختار شخصیتی در انسان ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری با بیان اینکه در عاشورا، الگوبرداری برای مردم از جمله زن و مرد فراوان است، عنوان کرد: هویتی بالاتر از این که بانویی چون حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) تمام هستی خویش را روز عاشورا از دست دادند، اما مسئولیت زنان و کودکان را به دوش می‌کشند و در عین حال نماز شب را ترک نمی کنند؟

وی با اشاره به اینکه در جای جای عاشورا و کربلا الگوها و اسوه‌های فراوانی وجود دارد، گفت: ما باید با الگوهای عاشورا پیوند برقرار کنیم تا از آن بهره بگیریم.

مطالعه تاریخ عاشورا انسان را به الگوهای این واقعه نزدیک می‌کند

وی  با بیان اینکه مطالعه تاریخ عاشورا انسان را به الگوهای این واقعه نزدیک می‌کند، تصریح کرد: مطالعه و شناخت الگوهای عاشورا باید به تفصیل باشد، زیرا هر یک از یاران حضرت أباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) یک الگو هستند.

 

۳۱۳/۳۲

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha