سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 445495
۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

حوزه/ آستان مقدس حضرت عباس(ع) امسال ششمین نسخه جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین(ع) را در شهر کارگل هند و در میان استقبال و شور ولائی مردم این شهر برگزار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین(ع) از مهم ترین جشنواره هایی است که توسط حرم مطهر حضرت عباس(ع) و مشارکت عتبات مقدس در کشور هند برگزار می شود.

آستان مقدس حضرت عباس(ع) امسال ششمین نسخه این جشنواره را در شهر کارگل هند برگزار کرد و سال های گذشته نیز این جشنواره در شهرهای کلکته، لکنو، حیدرآباد و بنکلور برگزار شده بود.

در این جشنواره که به مناسبت میلاد امام علی علیه السلام برگزار می شود به جز حرم حضرت عباس، امسال آستان مقدس حسینی و عسکریین علیهم السلام نیز شرکت داشتند.

رسیدن گروه عتبات به کارگل

صبح سه شنبه گذشته بود که گروه های عتبات مقدس شامل آستان های مقدس حسینی، عسکری و عباسی در 16 ماه رجب برای برگزاری این جشنواره به شهر کارگل رسیدند تا روز پنج شنبه ششمین نسخه جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین(ع) را با شعار "امیرالمؤمنین اولین زاهد و اولین عابد" در ساختمان حوزه علمیه اثنی عشریه برگزار کنند.

با انتشار خبر رسیدن گروه نمایندگان عتبات مقدس به کارگل، مردم این شهر که از پیش منتظر رسیدن میهمانان خود از عتبات مقدس اهل بیت بودند؛ از پیر و جوان، زن و مرد و کودک و بزرگسال همه به استقبال آمدند و از شهر لهله تا رسیدن به کارگل، میهمانان خود را با اشک شوق و ولایت خود نسبت به اهل بیت(ع) همراهی کردند و با سر دادن شعارهایی به میهمانان خود خوشامد گفتند.

ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

مراسم افتتاحیه در حوزه علمیه اثناعشری

مراسم افتتاحیه جشنواره در صبح روز پنج شنبه برگزار شد و در ابتدای مراسم پرچم گنبدهای مطهر حرم امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام در دروازه ورودی حوزه علمیه اثناعشری برافراشته شد و شرکت کنندگان در جشنواره در صحن اصلی حوزه علمیه و خیابان های اطراف آن حاضر شدند تا این جشنواره با حضور شخصیت های علمائی و حوزوی و دانشگاهی و مردم دوستدار اهل بیت(ع) در شهر کارگل آغاز شود.

در این مراسم سید عقیل عبدالحسین الیاسری رئیس گروه حرم حضرت عباس(ع) به عنوان نهاد برگزار کننده این جشنواره در سخنان خود گفت: امام علی(ع) خیمه ای است که با وجود مسافت زیاد و اختلاف زبان ما را در کنار شما جمع کرده و در واقع این محبت و انسانیت علوی است که ما را متحد ساخته است.

ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

وی افزود: این جشنواره درباره شخصیتی برگزار می شود که عقل ها و قلم ها از شناخت عمق راز او ناتوان است و چگونه شناخته شود شخصیتی که رسول خدا(ص) درباره او فرمود: «خدا را کسی جز من و تو نمی شناسد و مرا کسی جز خدا و تو نمی شناسد و تو را کسی جز خدا و من نمی شناسد». و از این رو ما چگونه می توانیم به حقیقت معرفت این شخصیت بزرگ اسلام دست بیابیم جز اینکه به اندازه توان خود از این دریای عمیق توشه ای برداریم.

ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

در ادامه این مراسم که در حوزه علمیه اثناعشری کارگل برگزا رشد، شیخ ناظر مهدی محمدی رئیس جمعیت علمای اثناعشری در سخنان خود ضمن خوشامد به میهمانان عتبات مقدس ائمه در عراق گفت: ما افتخار می کنیم که خادم خادمان عتبات مقدس اهل بیت(ع) باشیم و اعلام می کنیم که کشور و شهر ما با قدم های شما نورانی شده و تمام اینها از برکات ائمه علیهم السلام است و این جشنواره برای ما لحظه ای تاریخی است که هیچ گاه از یاد نمی رود.

در بخش دیگر برنامه شیخ تسلیم عارف به نیابت از اهل سنت شهر کارگل گفت: امام علی(ع) الگوی برتر ایمان و جهاد و اراده راستین الهی پس از پیامبر است و ما به حضور گروه عتبات مقدس عراق در شهر خود افتخار می کنیم.

در این مراسم شیخ نظیر احمد نظیر شریف به نیابت از مردم شهر لهله، شیخ صادق بلاغی رئیس جمعیت امام صاحب الزمان و شیخ محمدباقر شاه به نیابت از طایفه صوفیه شهر کارگل نیز در سخنان خود به گروه عتبات مقدس عراق خوشامد گفتند.

ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

برپایی بزرگ ترین نماز جماعت تاریخ کارگل

در ادامه مراسم افتتاحیه و با فرا رسیدن هنگام نماز ظهر و عصر، مدرسه علمیه اثناعشری کارگل شاهد برپایی بزرگ ارین نماز جماعت خود بود که شمار زیادی از مؤمنان با حضور در تمام صحن ها و طبقات این مدرسه در آن شرکت داشتند.

این نماز به امامت حجت الاسلام سید ابراهیم فاضل امام جماعت حرم مطهر امام حسین(ع) برپا شد و پس از برپایی نماز همچون برنامه همیشگی این جشنواره در سال های گذشته دعای کمیل با حضور مردم قرائت شد.

شیخ نظیر محمد مهدی مسئول حوزه علمیه اثناعشری درباره برپایی این نماز گفت: حوزه علمیه ما از زمان تاسیس تا کنون شاهد برپایی نمازهای جماعت زیادی بوده که برخی از آها نیز باشکوه و پرجمعیت بوده اند، اما باید گفت که در این روز مبارک و در سالروز بزرگداشت میلاد امام علی(ع) حوزه اثناعشری شاهد برپایی بزرگ ترین نماز جماعت تاریخ خود بود و اینها از برکت صاحب این مراسم و جشنواره یعنی امیرالمؤمنین(ع) است.

ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

برپایی نمایشگاه تولیدات فکری و فرهنگی

یکی از فعالیت های ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین(ع) در شهر کارگل، برپایی نمایشگاه تولیدات و آثار فکری و فرهنگی عتبات مقدس حسینی، عسکری و عباسی علیهم السلام بود که این برنامه نیز با استقبال پرشور مردم روبرو شد و در این نمایشگاه آثاری همچون کتاب ها و کتابچه ها و مجلات و بروشورها و تصاویر تولید شده توسط عتبات سه گانه به زبان های انگلیسی و اردو عرضه شد.

در این نمایشگاه در هر غرفه صندوقی برای دریافت پیام ها و نامه های دوستداران اهل بیت(ع) قرار داده شد تا این نامه ها و عریضه ها پس از پایان جشنواره به ضریح های مطهر اهل بیت(ع) در عراق منتقل شود.

سید عقیل عبدالحسین الیاسری رئیس گروه حرم حضرت عباس(ع) گفت: برپایی نمایشگاه های مختلف فکری و فرهنگی یکی از مهم ترین فعالیت های جشنواره است و ما برنامه ریزی زیادی برای برپایی این نمایشگاه ها انجام داده ایم، زیرا برای اولین بار است که نمایشگاهی با این حجم و ابعاد در این شهر برگزار می شود و برای ما فرصتی مغتنم بود تا عتبات مقدس را به مردم معرفی کنیم و به پرسش های آنها پاسخ دهیم.

ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

مراسم معنوی در مدرسه دینی امام خمینی

برنامه دومین روز فعالیت های این جشنواره حضور گروه عتبات در مدرسه دینی امام خمینی بود تا طی مراسمی با شکوه پرچم متبرک گنبد مطهر حرم حضرت عباس در این مدرسه برافراشته شود و این مراسمی بود که مردم ابا اشتیاق فراوان منتظر برگزاری آن بودند و به همین منظور از ساعتهای آغازین صبح در این مدرسه و اطراف آن حاضر شده بودند تا نشانی از حرم مولای خود را ببینند و به آن تبرک بجویند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی به نمایندگی از عتبات سه گانه شرکت کننده در جشنواره گفت: به خاطر حضور در میان جمع دوستداران اهل بیت(ع) و دلهای سرشار از ایمان شما بسیار خوشحالم و تردیدی ندارم که این محفل از محافل ذکر و یاد خداوند است و برپایی چنین مراسم هایی از بزرگ ترین عوامل رضایت خداوند و نزدیک به او است.

در بخش بعدی این مراسم پرچم متبرک حرم مطهر حضرت عباس(ع) با مشارکت نمایندگان عتبات مقدس در میان گریه و اشک و فریاد شیعیان و عاشقان اهل بیت(ع) برافراشته شد و پس از آن زیارت امام حسین و برادرش عباس علیهما السلام قرائت شد.

گروه نمایندگان عتبات مقدس پس از این مراسم به مدرسه دینی شهید مطهری رفته و مراسم مشابهی را به حضور مردم در این مدرسه برپا کردند.

ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

توسل به امامین عسکریین(ع) در شهر سانکو

یکی دیگر از فعالیت های ششمین جشنواره امیرالمؤمنین مراسم معنوی اهتزاز پرچم متبرک حرم امامین عسکریین(ع) در شهر سانکو بود.

شهر سانکو از توابع شهر کارگل است که در فاصله 50 کیلومتری آن قرار دارد و حدود 10 هزار نفر جمعیت شیعه دارد و در سومین روز جشنواره میزبان گروه های عتبات مقدس اهل بیت(ع) باشد.

مردم این منطقه به محض شنیدن خبر آمدن گروه های عتبات مقدس به شهر خود در دو طرف راه دسترسی به حسینیه صاحب الزمان صف بستند تا از میهمانان خود به خوبی استقبال کنند.

مراسم شهر سانکو با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و پس از آن شیخ باسم کربلائی به نیابت از گروه های عتبات مقدس به مردم شهر سانکو به خاطر چنین عشق و ارتباط قوی با اهل بیت و امام علی(ع) تبریک گفت و از آنها خواست این روحیه ولائی را حفظ کنند که مایه نجات آنها خوهد بود.

ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

برگزاری محفل قرآنی

کمیته برگزار کننده جشنواره امیرالمؤمنین(ع) در میان برنامه های خود بخشی را نیز به قرآن کریم اختصاص داد و محفلی قرآنی را با حضور قاریان قرآن کریم از عتبات مقدس برگزار کرد که با استقبال مردم روبرو شد، چراکه مردم کارگل علاقه فراوانی به شنیدن صدای قرآن دارند.

در این راستا اولین محفل قرآنی در مصلای مهدیه شهر سانکو برگزار شد و پس از برافراشته شدن پرچم متبرک حرم حضرت عباس(ع) و قرائت زیارت، برنامه محفل قرآنی توسط قاریان عتبات مقدس برگزار شد و پس از آن نیز محفل قرآنی دیگری در مدرسه جعفریه برگزار شد.

ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

کلنگ زنی دانشگاه "بتول" ویژه خواهران

در جریان برگزاری ششمین جشنواره امیرالمؤمنین(ع) در کارگل هند، مراسم کلنگ زنی تاسیس دانشگاه زنامه بتول ویژه ایتام نیز برگزار شد و انتظار می رود این دانشگاه در آینده پذیرای دانشجویان دختر یتیم و ایجاد زمینه مناسب جهت ادامه تحصیل دانشگاهی و دینی آنها طبق برنامه ویژه باشد.

این اولین بار است که چنین دانشگاهی در هند و در شهر کارگل تاسیس می شود و از پروژه های خیریه دفتر حضرت آیت الله سیستانی به شمار می رود.

ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

دیدار با علمای کارگل

در میان برنامه های این جشنواره یک برنامه نیز به دیدرا با علما و طلاب کارگل اختصاص یافت.

در این برنامه و دیدار علمائی گروه های عتبات مقدس میهمان علما، روحانیون و طلاب حوزه علمیه اثناعشری شدند.

در این دیدار حجت الاسلام سید مهدی موسوی به نیابت از علما و طلاب کارگل ضمن خوشامدگویی به گروه های عتبات مقدس گفت: شما با آمدن خود به کارگل ما را خوشحال و شاد کردید و شادی را به تمام منازل شهر ما آوردید و البته با مشاهده پرچم های متبرک امام حسین و حضرت عباس و امامین عسکریین علیهم السلام شادی مردم این شهر دو چندان شد و اکنون ما به خاطر این پرچم های متبرک به دیگران مباهات می کنیم و به این خاطر از شما متشکریم که رنج این سفر را تا رسیدن به شمال هند متحمل شدید.

ششمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین در شهر کارگل هند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha