جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معماری اسلامی

تنی چند از طلاب و روحانیون مهندس با بیان این که تحقق معماری و شهرسازی اسلامی، دغدغه جدی مجمع حوزویان مهندس است، تصریح کردند: متاسفانه شهرسازی و معماری قم با شاخصه های سبک زندگی دینی فاصله دارد و ما هنوز در تدوین و ارایه یک نظام معماری اسلامی دچار مشکل هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چندی پیش مجمع حوزویان مهندس به همت مرکز خدمات حوزه های علمیه در قم برگزار شد که در حاشیه همین همایش فرصتی دست داد تا با تنی چند از طلاب و روحانیونی که علاوه بر تحصیلات و امور حوزوی مشغول به فعالیت های مهندسی هستند و یا این که خود عضو نظام مهندسی می باشند، گفتگویی انجام دهیم.

آنچه در ادامه می آید، مشروح صحبت های این مهندسان حوزوی با خبرنگار خبرگزاری حوزه است که در آن علاوه بر فعالیت های خود از دغدغه هایشان در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی و تاثیر تشکیل این مجمع در تحقق اهداف مدنظر سخن گفته اند.

تشکیل مجمع حوزویان مهندس؛ اقدامی ارزشمند و موثر

حجت الاسلام سید علی امامیان، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با اشاره به این که سال 82 بعد از فراغت از تحصیل در دانشگاه وارد مدرسه علمیه معصومیه شده است، می گوید: یکی از کارهای خوبی که در حال حاضر برخی دوستان طلبه و روحانی به دنبال آن هستند تشکیل مجمع حوزویان مهندس است که اقداماتی هم در این راستا انجام شده و امیدواریم با تحقق این مهم ، بستر مناسبی به منظور اهمیت دادن بیشتر به معیارهای اسلامی در ساخت و ساز و مهندسی و عمران فراهم شود.

وی می افزاید: خوشبختانه طلاب و روحانیون مهندس دغدغه قابل توجهی نسبت به مسایل روز دارند و با توجه به تخصصشان در عرصه مهندسی تمایل دارند که چه در بحث خانه سازی و چه شهرسازی و معماری شهری ، آن زمینه هایی که دین برای آسایش و رفاه واقعی بیان کرده ، محقق شود که البته این مساله نیازمند عزم و اراده و همت مضاعف دوستان و دغدغه مندان است.

همچنان خلأ نظام معماری اسلامی را شاهد هستیم

حجت الاسلام حسن ابراهیم بیگی ، روحانی شاغل در درس خارج حوزه که از دانشگاه آزاد اسلامی در رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شده است، با اشاره به این که از همان زمان فراغت از تحصیل دانشگاهی در سال 85 وارد مدرسه علمیه معصومیه قم شده، ابراز می دارد: یکی از مسایلی که در حوزه های علمیه و به طور کلی 14 قرن پس از اسلام و نیز گذشت چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان خلأ آن احساس می شود، نبود یک نظام و چارچوب دینی در زمینه معماری و شهرسازی است

وی می افزاید: البته فقه معماری و شهرسازی چند سالی است که از سوی آیت الله محسن اراکی ارایه می شود اما بسنده کردن به همین میزان کافی نیست و لذا تدوین و ارایه این نظام بعد از این همه مدت یک نیاز ضروری به شمار می رود.

حتی در شهر مقدس قم نیز رنگ و بوی معماری ما ، دینی نیست

این روحانی مهندس همچنین تاکید می کند:در حال حاضر در شهر مقدس قم که عش آل محمد(ص) و مرکز تشیع است چه در بحث خانه سازی، چه در عرصه ساخت و ساز تجاری و یا اداری ، ما رنگ و بوی دینی را در معماری و شهرسازی نمی بینیم و لذا بنده به طور جدی معتقد هستم که باید این نظام آماده و تدوین شود و طبق آن به نظارت دقیق در عرصه های شهرسازی، ساخت مسکن و مجتمع های اداری و تجاری و غیره پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود می گوید: از سوی دیگر ما متاسفانه در زمینه نظام اقتصادی اسلام ضعف داریم و هنوز یک بسته مدون و کامل نداریم و بسیاری از دلایل تهاجم فرهنگی نیز ناشی از همین نبودن نظام ها مبتنی بر اندیشه و تفکر اسلامی است.

لزوم توجه به وضعیت نامناسب معماری در پردیسان قم

حجت الاسلام ابراهیم بیگی در ادامه به صورت مصداقی به وضعیت پردیسان قم اشاره کرده و می افزاید: در حال حاضر ما در ساخت و سازهای نوین از جمله در شهرک پردیسان قم با مشکلات جدی روبرو هستیم و این مهم در حالی است که اساساً زیربنایی ترین کار تدوین نظام شهرسازی است چرا که طبق آن باید شهرک های جدید در داخل و یا حومه شهرها ساخته شود؛ به این معنا که بعد از تدوین و ابلاغ قانون، نظارت جدی نیز صورت گیرد تااین مساله  به صرف شعار و بخشنامه نباشد و اثرات آن را در سطح جامعه عملاً مشاهده کنیم.

ارتباط تنگاتنگ سبک زندگی با معماری اسلامی

فاطمه مرادی ، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق الکترونیک از دانشگاه خواجه نصیر که سال 89 برای تحصیلات حوزوی وارد جامعه الزهرا(س) شده است نیز با ابراز خرسندی از حضور طلاب و روحانیون مهندس در عرصه های نوین به خصوص تشکیل مجمع مهندسان حوزوی می گوید: آنچه ضرورت دارد این است که ما باید بتوانیم با تکیه بر منابع و آموزه های اسلامی و البته با توجه به تخصص خود در رشته های مهندسی به ترویج سبک زندگی اسلامی در عرصه شهرسازی و خانه سازی اهتمام داشته باشیم.

وی که عضو سازمان نظام مهندسی استان قم است، ادامه می دهد: همچنان دغدغه جدی تحصیلات حوزوی را دارم و به همین خاطر در حال تحصیل در جامعه الزهرا(س) می باشم و به شخصه نیز معتقد هستم که با یک برنامه ریزی درست می توان هم به فعالیت های کاری و تخصصی رسید و هم این که درس و بحث طلبگی را در اولویت زندگی قرار داد.

مرادی همچنین می افزاید: آن طور که من شنیدم در حال حاضر بین صد تا 150 نفر از طلاب و روحانیون ساکن قم ، در رشته های مهندسی فعال هستند یا دانش آموخته این عرصه هستند و این ظرفیت بسیار خوبی است برای این که ما در زمینه فقه معماری و شهرسازی و کارهای اجرایی در این خصوص اقدامات بیشتری را در دستور کار خویش قرار دهیم.

عضویت 150 حوزوی در سازمان نظام مهندسی قم

حجت الاسلام محمد معرفت، روحانی سطح 4 حوزه علمیه است که همزمان مدرس حوزه و نیز مهندس پایه یک سازمان نظام مهندسی استان قم است، با اشاره به این که اساسنامه مجمع مهندسان حوزوی تهیه شده است، اظهار می دارد: مهندسانی از بین طلاب و روحانیون می توانند عضو این مجمع شوند که در حوزه ساخت و ساز همچون عمران ، معماری، شهرسازی، برق و الکترونیک ، ترافیک ، مکانیک و ... فعالیت دارند و هدف ما نیز این است که از ظرفیت و توان این عزیزان در پیگیری مباحث اسلامی مرتبط به عرصه عمران و ساختمان و شهرسازی بهره مند شویم.

وی می افزاید: هم اکنون بین 100 تا 150 طلبه و روحانی، عضو سازمان نظام مهندسی قم هستند که البته این آماری است که ما شناسایی کرده ایم و گرنه آمارهای غیررسمی بیش از این هاست.

لزوم تقویت اخلاق مهندسی و نظارت در ساخت و سازها

وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه ویژه به عرصه هایی چون معماری اسلامی، مدیریت اسلامی و نیز اخلاق مهندسی و اخلاق حرفه ای می گوید: متاسفانه برخی از تخلفات در عرصه شهرسازی به نوعی سازمان یافته شده، ضمن آن که در زمینه اخلاق مهندسی و نظارت نیز گاه ضعف هایی داریم که خود باعث بروز مشکلات بعدی می شود.

حجت الاسلام معرفت در خاتمه صحبت های خود تاکید می کند : در این خصوص بسیار امیدواریم که تشکیل مجمع مهندسان حوزوی و نیز جدیت مسئولان در اصلاح قوانینی که همه می دانیم اشتباه است به حل این مشکل کمک کند، ، ضمن آن که به هر صورت باید همه در این رابطه مشارکت جدی داشته باشیم چرا که بی تفاوتی و کم تفاوتی در این امور به کلیت شهر و هویت آن لطمه جدی وارد می سازد.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha