جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ حمید معله الساعدی رئیس کنگره عمومی جریان حکمت ملی عراق

حوزه/ شیخ حمید معله الساعدی رئیس کنگره عمومی جریان حکمت ملی عراق گفت: بدون شک عبادت حج یکی از بارزترین نشانه های اجتماع اسلامی است که مخالف شرک و نژاد پرستی بوده و یک آئین سیاسی عبادی به شمار می رود.

شیخ حمید معله الساعدی رئیس کنگره عمومی جریان حکمت ملی عراق در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، گفت: حج به معنای لبیک مخلوق به خالق خود و باقی ماندن او بر عهدی است که با خداوند در خصوص تمسک به وحدانیت و دوری از انواع شرک و گمراهی بسته است و وحدت اسلامی یک شعار بزرگ و مقدس است که رسیدگی به آن به ویژه در سایه برنامه های خصمانه که خیر اسلام و اهل آن را نمی خواهد، بسیار دشوار است.

متن گفتگو به شرح زیر است:

حوزه: به نظر شما موسم حج چه فرصتی برای جهان اسلام فراهم می کند؟ آیا حج دارای ابعاد سیاسی است یا تنها مناسک عبادی و فردی است؟

بدون شک عبادت حج یکی از بارزترین نشانه های اجتماع اسلامی است که مخالف شرک و نژاد پرستی بوده و یک آئین سیاسی عبادی به شمار می رود.

حج یک آئین سیاسی عبادی مشخص است، امّا در اوضاع کنونی و در سایه درگیری های سیاسی موجود، صبغه مذهبی گرفته است؛ لذا بهتر است که اول شعائر ابراهیمی در چارچوب عبادی توحیدی باقی بماند و دوم برای تحکیم و تعمیق ارزش های معنوی که مخالف ظلم و طاغوت است در میان مسلمانان تلاش شود.

 

حوزه: چگونه می توان از طریق این واجب اسلامی، وحدت میان مسلمانان را تقویت کرد؟

وحدت اسلامی یک شعار بزرگ و مقدس است که رسیدگی به آن به ویژه در سایه برنامه های خصمانه که خیر اسلام و اهل آن را نمی خواهد، بسیار دشوار است.

به نظر من تلاش برای تحقق انوع وحدت به صورتی که یکی دیگری را کامل کند، بهتر است و این شعار عملی تر و زنده تر است.

از انواع وحدت که می توان به صورت فردی یا جمعی برای آن تلاش کرد، موارد زیر است:

1- تلاش برای وحدت موضع گیری های مسلمانان علیه شبهات و توهین هایی که به اعتقادات اساسی آن می شود، مثل؛ وجود خداوند متعال، حرمت رسول اکرم (ص)، همسران و تمام آنچه متعلق به آن حضرت است و آنچه علیه قرآن کریم گفته می شود. به عبارت دیگر در خصوص تمامی اعتقادات مشترک مسلمانان اتحاد صورت گیرد.

2- وحدت عواطف و احساسات مسلمانان در قبال کشتار هایی که علیه مسلمانان و تجاوز هایی که به حقوق و آزادی آنان می شود، مثل: حقوق ملت فلسطین، موضوع اسلامی بودن قدس اشغالی و حوادثی که برای مسلمانان روهینگیا در میانمار اتفاق می افتد.

3- طبیعتاً موارد فوق را می توان به موضع گیری های سیاسی، فکری و حقوقی تبدیل کرد و سازمان های انسانی را مشارکت داد و همایش های فکری برگزار کرد.

 

حوزه: آیا مسلمانان در موسم حج می توانند پیرامون مسئله فلسطین متحد شوند و با توطئه هایی مثل "قرار داد قرن" مقابله کنند؟

می توان گفت که مسئله فلسطین از تب و تاب افتاده و دیگر محرک شعور عربی و اسلامی و انسانی نیست، لذا باید امور زیر را مورد توجه قرار داد:

الف: فعالسازی مسئله فلسطین از طریق مواردی که در بند 2 فوق آمده است و تاکید بر بعد اسلامی و انسانی آن.

ب: به روز کردن اسلوب های طرح مسئله فلسطین و نوآوری در مطالبه حقوق آن و معرفی چهره های جوان و فعال و استفاده از شبکه های اجتماعی.

 

حوزه: آیا برای جلوگیری از برخی مشکلات و فاجعه ها باید مدیریت حج را بین المللی کرد؟ به نظر شما آیا عربستان سعودی این مسئله را می پذیرد؟

طبیعتاً عربستان سعودی هرگز این را نخواهد پذیرفت و آن را دخالت در امور داخلی خود قلمداد می کند، امّا برای بهبود تعامل با اعتقادات و شعائر حجاج می توان از وسایل دیگر کمک گرفت و بغداد و تهران و حتی قاهره می تواند نقش مثبتی در این زمینه داشته باشند.

 

حوزه: نظر شما در خصوص فاجعه منا که سه سال پیش رخ داد و منجر به شهادت هزاران مسلمان شد چیست؟

فاجعه منا، یک فاجعه انسانی و اسلامی فاجعه بار بود و عید را به عزا، شادی را به مصیبت تبدیل کرد و به نظر من دادگاه های بین المللی راه حل مناسبی برای این مسئله نیست و تا آن حد کارآیی ندارد که بتواند قوانین و احکام خود را در کشور ها اجرایی کند، به همین خاطر بهتر است که مستقیماً با دولت سعودی گفتگو و مذاکره شود و می توان ایران، ترکیه، پاکستان، عراق و مصر در یک گفتگوی جدّی، کار آمد و راهبردی مشارکت داشته باشند تا عربستان متوجه شود که هدف این کشور ها ارائه راه حل و پیشنهاد برای کمک رساندن به عربستان است و به دنبال دخالت در امور آن نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha