جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دومین همایش ملی سیره امام رضا (ع) آموزه ها و کارکردها

حوزه/ دکتر جلالی گفت: موقوفات و سیاست های رضویان سبب شده که سادات رضوی در کشور های جهان همچون چین، آمریکا و کشور های عربی با عزت زندگی کنند و قعطا در جهان تاثیر گذار هستند به ویژه در امور منطقه ای.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر غلامرضا جلالی استاد دانشگاه و پژوهشگر ظهر امروز در دومین همایش دومین همایش علمی سیره امام رضا(ع) آموزه‌ها و کارکردها با عنوان جایگاه و نقش سادات رضوی ایران در احیای فرهنگ اهل‌بیت(ع) که در سالن همایش‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار شد با اشاره به نقش سادات رضوی در ایران خاطرنشان ساخت: با اندک تأملی در این حوزه و کندوکاو فعالیت‌های سادات رضوی متوجه می‌شویم که با چند جلسه به گستره این بحث نخواهیم رسید.

وی تصریح کرد: در مرحله نخست تاریخ تشیع پیش از آنی که در مشهد مورد جستجو قرار بگیرد در قم صورت گرفته، بدین علت که خراسان در آن زمان در کشمکش‌های مشکلات جامعه اسلامی به سر می‌برد.

این پژوهشگر دانشگاهی ابراز داشت: سادات موسوی دارای شخصیت‌های فراوانی بوده که سید محمد از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) یکی از اشخاصی است که در زمان تیموریان وجود داشته و امروز از مقبره ایشان به گنبد خشتی یاد می‌شود.

وی افزود: با انتقال یافتن نقابت سادات از دودمان خوش‌نام موسوی به نقابت سادات خراسان با عنوان سادات رضوی، شاهد پیشرفت‌های فراوانی در جامعه اسلامی بودیم.

جلالی گفت: میر شمس دین محمد و فرزند ایشان میر غیاث الدین عزیز توانستند، موقعیت سادات را در خراسان محکم کنند و باشخصیت‌ها برجسته ازبک ارتباط داشته و ارتباطات خود را در جریانات سیاسی زمان برقرار کردند.

وی افزود: ندر میرزا به زبان ترکی و یا نادر میرزا به زبان فارسی، محصول تعامل خاندان رضوی با شیبک خانان در ماوراءالنهر بوده است.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: در بین تیموریان نیز سادات رضوی تأثیرگذار بودند و این مسئله با مشاهده مقبره تیموریان و امیر تیمور گورکانی که پای مقبره میر سید برکه سیدی رضوی به خاک آرمیده است.

وی افزود: احترام شاه‌عباس به سادات رضوی و همچنین استحکام روابط بین صفویان و ازبکان همه و همه از آثار سادات رضوی بوده است.

دکتر جلالی بیان داشت: موقعیت‌های سادات رضوی مبتنی بر سیاست‌های اسلامی توانسته شرایط مشهد را تا به امروز از فتنه سالار خان، نادرشاه افشار، صفویه، مشروطه و ...نجات دهد و دوران گذر از تقیه با رهبری سادات رضوی صورت گرفت.

وی افزود: دودمان سازی سادات رضوی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سادات است که در هیچ بخشی از سادات مشاهده نمی‌شود.

این پژوهشگر حوزه نسب‌شناسی اظهار داشت: سیاست‌های مالی سادات رضوی و اداره گسترده جامعه از مهم‌تریم ویژگی سادات رضوی بوده، یکی از بزرگ‌ترین موقوفات رضویان مربوط به میرزا ابراهیم رضوی در دامنه کوه سنگی است که هم‌اکنون 16 هزار نفر در حال ارتزاق هستند.

وی ادامه داد: موقوفات و سیاست‌های رضویان سبب شده که سادات رضوی در کشورهای جهان همچون چین، آمریکا و کشورهای عربی با عزت زندگی کنند و قطعا در جهان تأثیرگذار هستند به‌ویژه در امور منطقه‌ای.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha