چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 859235
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۹
ورزشگاه کربلا

حوزه/ حواشی افتتاحیه بازی های غرب آسیا در ورزشگاه شهر کربلا همچنان ادامه دارد و مسئولین و مقامات عراقی در بیانیه هایی آن را محکوم کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، پخش افتتاحیه مسابقات ورزشی معمولا در کشورهای اسلامی با چالش همراه است. برخی مانند ایران با ممیزی و سانسور اقدام به پخش می کنند و برخی دیگر چارچوب یا محدودیتی برای خود قائل نیستند.

اما این بار افتتاحیه یک رویداد ورزشی که در یکی از مذهبی ترین کشورهای اسلامی برگزار شد همراه با حاشیه های فراوانی بود.

روز سه شنبه شهر کربلا میزبان افتتاحیه مسابقات فوتبال غرب آسیا بود. این مسابقات به میزبانی عراق و با حضور چند تیم عربی برگزار می شود.

حضور پر رنگ زنان در مراسم افتتاحیه و نوازندگی که در قالب بخشی از برنامه افتتاحیه بدون پوشش سر و همراه با موسیقی اقدام به حرکات نمایشی کرده بودند حرکتی بی سابقه بود و واکنش های فراوانی در میان مردم، روحانیون و سیاستمداران برانگیخت.

این رخداد فارغ از اینکه در یک کشور اسلامی بود در شهری انجام شد که منزلت بالایی در میان شیعیان و مسلمانان دارد و حتی در میان غیر مسلمانان از مکه هم مشهور تر است.

موضع گیری مقامات و مسئولین عراقی دو روز بعد از این واقعه شروع شد و شیخ علی الخزاعی از روحانیون شیعه عراق، دیوان وقف شیعی عراق و نوری المالکی در بیانیه هایی این اقدام را محکوم و آن را موجب هتک حرمت به شهر امام حسین(ع) دانستند.

شیخ علی الخزاعی: افتتاحیه مسابقات خروج از حدود شرعی بود

شیخ علی الخزاعی از روحانیون شیعه عراق در واکنش به فعالیت های افتتاحیه جام قهرمانی غرب آسیا که در ورزشگاه کربلا برگزار شد، آن را خروج از حدود شرعی دانست.

شیخ الخزاعی تصریح کرد: این صحنه ها با دستگاه امام  حسین (ع) سازگار نیست و آنچه رخ داده نه تنها هتک حرمت به اعتقادات است، بلکه هتک حرمت کشور نیز به شمار می رود؛ چرا که با هویت ما در تعارض است و نوعی فروش ارزش ها، مبانی و هویت است. هویت ملی در عراق عموماً و در کربلاً خصوصاً به اعتقادات و دین باز می گردد.

این روحانی عراقی هشدار داد: اینگونه فعالیت ها و اقدامات زمینه را برای افتتاح "دیسکو" و سالن های قمار بازی در کربلا فراهم می کند.

نوری مالکی: تمامی کسانی که کوتاهی کردند باید مجازات شوند

نوری مالکی دبیر کل حزب الدعوه اسلامی عراق هم بیانیه ای صادر کرد و گفت: تمامی کسانی که در مراسم رقص افتتاحیه جام قهرمانی غرب آسیا کوتاهی کردند، باید مجازات شوند.

نوری مالکی ادامه داد: آنچه را که در ورزشگاه استان مقدس کربلا در افتتاحیه جام قهرمانی غرب آسیا رخ داد که با مراسم آوازخوانی و رقص همراه بود و حرمت این شهر را زیر پا گذاشت و به تقدس شهر امام حسین (ع) هتک حرمت کرد، به شدت محکوم می کنیم.

دیوان وقف شیعی از فدراسیون فوتبال عراق شکایت کرد

در این میان دیوان وقف شیعی عراق به صدور بیانیه اکتفا نکرد و از فدراسیون فوتبال این کشور به خاطر اعمال خلاف قانون شکایت کرد.

این نهاد دینی حوادث ورزشگاه کربلا را اقدام بسیار ناپسند، خروج از حدود شرعی و ضوابط اخلاقی دانست و گفت: حوادث ورزشگاه، هتک حرمت به تقدس کربلاست و باید شجاعانه در برابر این حمله غیر اخلاقی به مقدسات اسلام گرفته شود.

این دیوان از همگی خواست به مسئولیت خود در قبال حرمت  اسلام و حرمت حضرت سید الشهدا (علیه السلام) عمل کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار اینگونه اعمال انجام دهد.

دیوان وقف شیعی در بیانیه خود گفت: شکایت دیوان وقف به خاطر اعمال خلاف قانون مسئولین عراقی به ویژه فدراسیون فوتبال عراق است که در افتتاحیه مراسم جام غرب آسیا ضوابط و قانون شهر های مقدس و اخلاق و آداب عمومی زیر پا گذاشته است.

وزارت ورزش عراق: اتفاق ورزشگاه کربلا تکرار نخواهد شد

وزارت ورزش عراق هم روز جمعه در  اطلاعیه خود تاکید کرد: حوادث ورزشگاه کربلا به هیچ عنوان عمدی نبوده چرا که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال این کشور پیشتر به شرکت مجری تاکید کرده بودند که مراسم نباید حاوی مواردی باشد که قداست استان کربلا را مخدوش می کند.

در این بیانیه بر تلاش مضاعف بر عدم تکرار این گونه رخدادها و کوشش برای حفظ حرمت و قداست استان کربلا تاکید شده است.

 امام جمعه نجف: اسلام با فوتبال مخالف نیست

در حالی که مذهبیون عراق منتظر واکنش روحانیون و علمای این کشور درباره حوادث ورزشگاه کربلا بودند امام جمعه نجف اشرف در خطبه نماز جمعه خواستار استعفای وزیر ورزش و جوانان شد و وی را مسئول اصلی هتک حرم کربلا دانست.

حجت الاسلام والمسلمین  قبانچی افزود: وزیر ورزش و جوانان مسئول حوادث افتتاحیه جام قهرمانی است که با رقص و موسیقی همراه بود؛ چرا که این افتتاحیه با آگاهی و حضور وی برگزار شد و این در حالی بود که مردم حیرت زده شده و باور نمی کردند، لذا وزیر ورزش و جوانان باید به خاطر هتک حرمت و تقدس کربلا استعفا بدهد.

وی با تاکید بر اینکه حوادث ورزشگاه کربلا، هتک حرمت امام حسین (ع) و برادرش حضرت اباالفضل العباس (ع است، گفت: یزید امام حسین (ع) را به صورت مادی به شهادت رساند و اینان می خواهند معنویت امام حسین (ع) را از بین ببرند.

امام جمعه نجف اشرف تصریح کرد: اسلام با آزادی و فوتبال مخالف نیست و دین آزادی از بردگی و هوس و دین رحمت و بخشش است. اسلام خواهان شادی و خوشبختی جوانان است، امّا فساد، رقص و موسیقی خوشبختی نمی آورد و خوشبختی در فراهم آوردن فرصت شغلی و تحصیلی برای جوانان است.

حوزه علمیه، سخنرانان و مداحان موضع حسینی اتخاذ کنند

خطیب جمعه نجف اشرف از حوزه علمیه، سخنرانان، مداحان، شعرا، ادبا و اهالی رسانه خواست موضع حسینی اتخاذ کنند؛ چرا که اگر ما این بار سکوت کنیم، دشمن با قدرت بیشتر وارد عمل می شود.

سید قپانچی در خطبه دینی به سالروز شهادت امام جواد (ع) اشاره کرد و گفت: ما نسبت به اهل بیت (ع) موضع شرعی و عملی داریم و اهل بیت(ع) و کسانی آنان را دوست دارند، دوست می داریم و با دشمنان اهل بیت (ع) دشمن هستیم.

استاد حسین انصاریان: حضور زنان رقاصه و نوازنده یاد آور فساد بنی امیه است

یکی دیگر از واکنش های جدی به این رخداد بیانیه استاد حسین انصاریان بود. وی در این زمینه اظهارداشت: امید است با موضع گیری صریح مراجع و علمای اعلام ، و اعتراض فراگیر و جدی شیعیان مخلص و غیور ، و اعلام انزجار از این گونه رفتارهای بی شرمانه و موزیانه ، و این ظلم فاحش دردآور ، این حرکت فجیع در نطفه خفه گردد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: هرگز در باورمان نمیگنجید که در برابر چشمان شیعیان غیرتمند عراق که همه ساله میزبان میلیون ها زائر حضرت سیدالشهدا هستند در مراسم  ورزشگاهی در حریم مقدس و پاک کربلا و حرم پاک و مطهر آل الله ع که محل نزول ملائکه و قدمگاه اولیا و انبیا و ائمه معصومین ع و سرزمین کرب و بلا و غم و مصیبت جانکاه آل طه ع است ، زنان رقاصه و نوازنده که یاد آور فساد بنی امیه و وارث یزید و یزیدیانند حضور یابند و قلب مقدس امام زمان عج و اهل بیت ع و شیعیان پاک و مخلص را به درد آورند و با این حرکت شیطانی دل شیطان صفتان و دشمنان اهل بیت ع خصوصا وهابیت خبیث را شاد نمایند و داغی جانگداز بر پیکر اسلام بگذارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیاه بازی تا کجا DE ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    0 0
    آقایان اطلاعات و ناجا و دادستانی اگر فقط فیلم بازی نمیکنند که مثلا دارند کار میکنند و خیلی راست میگویند و دلشان واقعا برای حفظ ارزشها میسوزد و دنبال صیانت از آبروی اسلام و نظام و کشورند، به این موارد اظهر من الشمس رسیدگی کنند: موج فزاینده حضور زنان مطرب در کاباره های خارج از کشور در دولت حسن فریدون حکایت از برنامه ر یزی گسترده برای هتک حرمت زنان ما و دامن زدن به ولنگاری و فرهنگ کثیف و هنجارشکنانه کشف حجاب و آوازه خوانی و رقاصی زنان در جامعه اسلامی دارد. اعزام سازماندهی شده رقاصه و خواننده زن به کاباره های اروپا، آن هم تحت لوای تماما جعلی برگزاری کنسرت هنری و موسیقی ایرانی را چه کسی رصد کرده؟؟؟؟ مصداق کسب درآمد مشروع نیست این کسب و کار فاسد؟!؟!؟!؟! هیچ شیر پاک خورده ای نیست که بپرسد چرا دشمنان اسلام و انقلاب، رهبر معظم انقلاب و وزیر خارجه ما را تحریم ولی برای رقاصه ها و خوانندگان فاسد زن فرش قرمز پهن میکنند!!!!؟؟؟؟؟ عجیب نیست اگر با غفلت کامل نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و قضایی، یک رقاصه خودفروخته در پیت و خواننده دوزاری، بازیچه دست اجانب قرارگیرد و بیشتر از وزیر خارجه کشور نظام اسلامی در سفرهای خارجی به سر برد؟؟؟!؟!؟!؟!؟! در داخل کشور اگر کنسرت بگذاری، وزارت ارشاد مالیات برایت وضع میکند ولی نه فقط با دیاثت فرهنگی، جاده صاف کن فاحشگی و اشاعه فحشا و منکرند در عمل که این پتیاره ها را از مالیات هم معاف کرده اند!!!!!!!!!!!!!!!! کنسرت تکخوانی سحر محمدی به نمایندگی از جمهوری اسلامی با همراهی نوازندگان افغان در رومانی!!!!!!!! http://theatredenimes.com/spectacle/chant-persan-et-rubab-afghan/ Tarif II | 22€ – 20€ – 13€ – 9€ ------------------------------------------------------- کنسرت تکخوانی سحر محمدی به نمایندگی از جمهوری اسلامی در بروکسل!!!!!!!!! https://www.bozar.be/fr/activities/153690-chants-sacres-de-perse Tarifs € 18 اولتیماتوم پلیس به حجاب سلبریتی ها صد برابر هم که بشود طبل توخالی است این بیانیه ها و از قصد آدرس عوضی میدهند با سراغ یک سری هنرپیشه جلف رفتن که برد و عمق نداره کارشان اما رقاصه ها و خواننده های دریده و بی پروا و مطربان فاحشه آزادند که عین شتر از مرز بیرون بروند و مثل الاغ دوباره برگردند و با گذاشتن کلیپ کنسرتهای شنیع و معاف از مالیات خارجیشان و ا
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    0 0
    حال کردم
  • محمود مهدی پور IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    0 0
    جامعه محترم مدرسین حد اقل با یک نامه به ایه الله سیستانی خواهان تدکر ای مرجع بزرگوار به مسئولان ورزشی عراق شود.