پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 873006
۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
شانه چی

حوزه/ استاد گروه رجال پژوهی، در دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به تبیین دوره های مختلف پیدایش حدیث در طول تاریخ اسلام پرداخت و تفاوت اصطلاحات عام و خاص علوم حدیثی را مورد نقد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام حسین شانه چی، از اساتید گروه رجال پژوهی، در دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به تبیین دوره های مختلف پیدایش حدیث در طول تاریخ اسلام پرداخت و تفاوت اصطلاحات عام و خاص علوم حدیثی را مورد نقد قرار داد.

وی ضمن تبیین واژه های روایت، حدیث، خبر، اثر و سنت تصریح کرد: روایت در اصطلاح علوم حدیث نیز به هر منقولی گفته می شود و این واژه به عنوان عام ترین واژه در این حوزه شناخته می شود.

این استاد گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه با بیان این که به هر منقول یا کلامی که حاکی از قول، فعل یا تقریر از معصوم یا غیر معصوم باشد حدیث گفته می شود، عنوان کرد: کتب بسیاری وجود دارد که ممکن است حدیثی از ائمه در آن نباشد اما به آنها کتب روایی گفته می شود که نمونه آن تاریخ طبری است که به عنوان تاریخی روایی ذکر می شود.

وی با بیان این که از سوی دیگر معنای اصلی حدیث جدید بوده و به آن کلام جدید نیز می گویند چون واژگان جدیدی احداث می شود، تصریح کرد: در اصطلاح حدیث به کلام حاکی از قول، فعل و تقریر معصوم گفته می شود و از همین جهت به قرآن که قول و کلام خالق است و از جانب خداوند متعال می باشد، کلام قدیم می گویند.

حجت الاسلام شانه چی با بیان این که اختلاف ما با اهل تسنّن در واژه معصوم است، عنوان کرد: معصوم در نزد ما چهارده نفر و نزد اهل تسنّن یک نفر هستند؛ همچنین حدیث لزوما به سخنان اهل بیت (علهیم السلام) گفته می شود و اگر کلام دیگری در این زمینه وجود دارد به واسطه اهل بیت بوده و هیچ کلام مستقیمی از انبیا الهی وجود ندارد مگر اینکه یکی از ائمه نقل کرده باشد.

وی با بیان این که هیچ کلامی از انبیا حجیت ندارد مگر از سوی اهل بیت نقل شده باشد، بیان کرد: معصوم در علوم حدیث نزد ما ۱۴ نفر و در اهل سنت یک نفرند و حتی گفتار برخی امامزادگان که امکان اثبات عصمت آنها هم وجود دارد، در علوم حدیث حجت دانسته نمی شوند و از علوم حدیث به شمار نمی آیند و یک فقیه فقط می تواند به کلام اینان استشهاد کند و امکان صدور فتوا ممکن نیست.

گفتنی است؛ گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان به منظور تربیت پژوهشگران حرفه ای در علوم حدیث و رجال، دوره تربیت پژوهشگر در علوم حدیث برگزار می کند و از مقالات علمی پژوهشی همه پژوهشگران علاقمند، جهت چاپ در دوفصلنامه مطالعات اعتبار سنجی حدیث حمایت می کند و پژوهشگران می توانند آثار خود را در سامانه این مجله به آدرس vsh.journals.hozehkh.com ارسال فرمایند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha