جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
معامله قرن

حوزه/ اعلام رسمی قرارداد قرن از سوی ترامپ با مخالفت گسترده شخصیت ها و نهادهای عربی و اسلامی روبرو شد گرچه برخی کشورها و نهادهای اسلامی نیز تا کنون دربرابر آن سکوت پیشه کرده اند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه شب گذشته ترامپ رئیس جمهور آمریکا درکنفرانسی مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو در مقابل دوربین ها حضور یافت تا مهم ترین بندهای طرح صلح خود به نام معامله قرن را ارائه کند.

ترامپ در این نشست مدعی شد که این طرح فرصتی برای سود بردن طرفین در ضمن تشکیل دو کشور ایجاد می کند و نظر ما این است که یک سرمایه گذاری به ارزش ۵ میلیارد دلار در اختیار کشور جدید فلسطین قرار گیرد و بر اساس این طرح قدس باید پایتخت تجزیه ناپذیر اسرائیل باشد و سرزمین ملت یهود(سلام) در اختیار اسرائیل قرار بگیرد!

بر اساس این طرح واشنگتن حاکمیت اسرائیل بر سرزمین های مشخص شده در طرح را به رسمیت می شناسد.

ترامپ در این نشست همچنین گفت: از بحرین و امارات و عمان به خاطر عملکرد خوب آنها در کمک به ما تشکر می کنم و به محمود عباس هم گفته ام که سرزمین های تخصیص داده شده به فلسطین به صور باز باقی خواهد ماند و تا ۴ سال هیچ شهرک سازی در آن صورت نمی گیرد.

اما اعلام رسمی قرارداد قرن از سوی ترامپ با مخالفت گسترده شخصیت ها و نهادهای عربی و اسلامی روبرو شد گرچه برخی کشورها و نهادهای اسلامی نیز تا کنون دربرابر آن سکوت پیشه کرده اند. در زیر به برخی از این واکنش ها اشاره می شود.

مخالفت مردم فلسطین

پس از اعلام رسمی قرارداد ننگین قرن از سوی ترامپ هزاران نفر از مردم فلسطین در نوار غزه در اعتراض به این توطئه آمریکایی صهیونیستی و در کنار رهبران گروه ها و احزاب به خیابان ها آمده و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند.

خلیل الحیة عضو دفتر سیلسی حماس در سخنان خود در این راهپیمایی گفت: حماس از پیشنهاد محمود عباس برای اجتماع امشب رهبران فلسطینی تشکر می کند و حماس نیز در این نشست شرکت خواهد کرد و نمایش اتحاد فلسطینی ها اولین میخ بر تابوت قرارداد قرن خواهد بود.

در کرانه باختری نیز درگیری هایی میان مردم و نیروهای امنیتی رخ داد.

روسیه: واشنگتن نمی تواند برای فلسطین تصمیم بگیرد

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد پیشنهادهای آمریکا در مورد سازش در خاورمیانه اقدامی تمام کننده نیست زیرا واشنگتن در این سازش تصمیم گیرنده نیست.

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کشورش معامله قرن را بررسی می کند اما مهم ترین مسئله در این زمینه موضع فلسطینی ها است.

ترکیه: طرح ترامپ، مرده به دنیا آمد و قدس خط قرمز ما است

وزیر امور خارجه ترکیه نیز تاکید کرد: معامله قرن مورد نظر آمریکا مرده به دنیا آمد و این معامله توطئه ای برای به رسمیت شناختن اسرائیل و تسلط بر سرزمین های فلسطین است.

وی خاطرنشان کرد: کسی نمی تواند مردم فلسطین و سرزمین نها را با پول بخرد و قدس نیز خط قرمز ما است و ما اجازه نمی دهیم هیچ توطئه ای در زمینه به رسمیت شناختن اشغالگری و ظلم اجرا شود.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد ما همواره در کنار ملت برادر فلسطین هستیم و برای گرفتن حق آنها تلاش می کنیم و از طرحی که بر خلاف میل مردم فلسطین باشد حمایت نمی کنیم و بر این باوریم صلح بدون پایان دادن به اشغالگری به خاورمیانه نمی آید.

برلین: طرح آمریکا سؤال برانگیز است

وزیر امور خارجه آلماننیز در واکنش به اعلام قرارداد قرن از سوی ترامپ گفت: فقط راه حل مورد قبول طرفین می تواند منجر به صلح دائم میان اسرائیل و فلسطین شود.

وی افزود: پیشنهاد آمریکا سؤال هایی را ایجاد می کند که ما درباره آن با شرکای خود در اتحادیه اروپا صحبت خواهیم کرد.

محمود عباس: قدس فروشی نیست

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به طرح معامله قرن، آن را غیر اجرایی توصیف کرد و گفت: قدس فروشی نیست و معامله قرن نمی تواند اجرایی شود.

وی افزود: این گونه نیست که تمام حقوق ما برای فروش و سازش باشد و این معامله قرن، معامله ای است که قابل اجرا نیست و ملت فلسطین آن را به زباله دان تاریخ خواهند انداخت همان گونه که تمام توطئه های سازش با اسرائیل چنین سرنوشتی داشته اند.

عباس ادامه داد: معامله قرن ریشه در قرارداد "بالفور" انگلیس و آمریکا دارد و از این رو عاقبتش نیز همانند همان پیمان خواهد بود و از سوی دیگر تمام توطئه های حذف مسئله فلسطین سرنوشتی جز نابودی و شکست ندارند و کسی نمی تواند ما را به آن ملزم کند.

حزب الله: معامله قرن پیامدهای بسیار بدی برای آینده منطقه خواهد داشت

حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکوم ساختن شدید طرح ترامپ وحشی، آن را به زیان ملت فلسطین و سرزمین و مقدسات و حقوق طبیعی و مشروع مردم فلسطین دانست و تاکید کرد: معامله قرن، توطئه ای بسیار خطرناک است و پیامدهای بسیار بدی بر آینده منطقه و ملت های آن خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است: دولت آمریکا پس از ده ها سال حمایت از دشمن اشغالگر و جنایت های آنها در حق ملت های عربی، امروز به متجاوزان جایزه ای داد که بر اساس آن حل تاریخی و شرعی ملت فلسطین نادیده گرفته می شود و اگر خیانت و تبانی برخی نظام های عربی که در این توطئه شریک هستند نبود، این توطئه حاصل نمی شد و ملت های اسلامی که به فلسطین ایمان دارند هیچ گاه حاکمانی را که به خاطر تاج و تخت خود به شهدا و ملت های منطقه خیانت کردند نخواهند بخشید.

شیخ خطیب: قدس شهری عربی و اسلامی و غیر قابل اشغال است

شیخ علی الخطیب نائب رئیس مجلس اعلای شیعی لبنان نیز در واکنش به معامله قرن، آن را به شدت محکوم کردو آن را یک معامله ننگین دانست که اولین هدف آن حدف مسئله فلسطین و مشروعیت بخشیدن به اشغالگری و نادیده گرفتن حق بازگشت برای آوارگان فلسطینی به سرزمین خود است.

وی افزود: قدس پایتخت ابدی فلسطین عربی بوده و خواهد بود و هویت آن نیز برای همیشه عربی (اسلامی و مسیحی) خواهد بود و زیر باز اشغال و یهودی سازی نمی رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha