پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام ارزنده

حوزه/ امام جمعه شهرستان بهار گفت: علاوه بر حضور حداکثری و پرشور مردم پای صندوق‌های رأی، عنصر دیگری نیز در این میان از اهمیت فراوانی برخوردار است و آن انتخاب اصلح است.

حجت‌الاسلام محمدعلی ارزنده، امام جمعه شهرستان بهار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، اظهار کرد: موضوع بسیار مهمی که دغدغه مقام معظم رهبری است نرخ مشارکت عمومی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و به خصوص میدان انتخابات است که در نگاه ایشان، صرف حضور مردم پای صندوق‌های رأی کفایت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: آنچه در این مجال به عنوان یک راهبرد اساسی نظام اسلامی را بیمه می‌کند، عبارت است از حضور حداکثری و نمایش شور و اشتیاق بی‌حد و حصر مردم برای رقم زدن انتخابی مسئولانه است.

حجت‌الاسلام ارزنده با بیان اینکه انتخابات در ایران، دستاورد بسیار مهم انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: هنگامی که در سال‌های 56 و 57 مردم در اعتراض به نظام شاهنشاهی به خیابان‌ها آمده و اعتراضات خود را علنی کردند، شعار محوری آنان بر دو پایه «استقلال» و «آزادی» استوار بود و این در حالی بود که در آن نظام سیاسی تلاش شده بود به خیلی از نیازهای مردم پاسخ داده شود و حتی در دهه 50 و با افزایش قیمت نفت و آمدن دلارهای نفتی به کشور، اقتصاد ایران یک روند پرشتابی را به خود دیده بود.

وی افزود: اما در آن مقطع جامعه، به خصوص دانشگاهیان و طبقه متوسط و روحانیون اعم از نیروهای مذهبی و ملی و حتی مارکسیست‌ها نهایتاً حول یک وحدت راهبردی و اصولی برای نفی رژیم استبدادی پهلوی دست به دست هم دادند و آنچه را که به زعم آنها آن رژیم فاقد آن بود، مطرح کردند و در نتیجه طرح این دو خواسته، «جمهوری اسلامی» با پیشنهاد بنیانگذار انقلاب مطرح و با پاسخ مثبت مردم به ایشان همراه شد.

انتخابات نتیجه خواستار مردم در تحقق آزادی است

امام جمعه بهار ابراز کرد: از همین رو، نخستین حرکتی که پس از پیروزی انقلاب شکل گرفت، رفراندوم بود که به عنوان راهکاری می‌توانست خواست عموم را تحقق ببخشد مورد توجه قرار گرفت و عنوان جمهوری اسلامی به عنوان نظام سیاسی کشور به رأی گذاشته شد. اما گام دوم مهم‌تر از نخستین قدم بود و از سوی خبرگانی که آن هم از سوی مردم انتخاب و برای تدوین قانون اساسی مأموریت یافته بود برداشته شد، از این رو قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در نهایت به عنوان یک سند ملی مورد توافق آحاد مردم قرار گرفت.

وی تشریح کرد: یکی از شیوه‌هایی که علاوه بر آزادی بیان و برپایی تجمعات و راهپیمایی‌ها برای عملیاتی ساختن خواست مردم مورد توجه قرار گرفت، انتخاب رئیس جمهوری، نمایندگان مجلس، اعضای شوراهای شهر و روستا و خبرگان رهبری از سوی مردم است.

حجت‌الاسلام ارزنده بیان کرد: علاوه بر حضور حداکثری و پرشور مردم پای صندوق‌های رأی، عنصر دیگری نیز در این میان از اهمیت فراوانی برخوردار است و آن انتخاب اصلح است که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب است

وی گفت: باید توجه کرد که داوطلبان توسط نهاد شورای نگهبان قانون اساسی بررسی شده و غالبا افرادی که از فیلتر نظارتی این شورا عبور می‌کنند، از حداقل اهلیت و شایستگی برای تصدی‌گری مشاغل و مناصب انتخابی برخوردار هستند اما از طرفی به دلیل اینکه این جایگاه محدود بوده و امکان اشغال آن توسط همه نامزدها میسر نیست، مردم باید در مقام انتخاب، باکفایت‌ترین و صلاحیت‌دارترین آنها را برگزینند.

حساسیت رهبر انقلاب بر فضای سالم انتخاباتی

وی خاطرنشان کرد: در میان تعدد داوطلبان، مردم باید با شاخصه‌ها و ملاک‌هایی انتخاب اصلح داشته باشند؛ اصلح یعنی کسی که برای ریشه‌کنی فقر و فساد عزم جدی داشته باشد و کسی که برای قشر محروم و مستضعف دل بسوزاند؛ در حقیقت کسی که به فکر معیشیت، دین، فرهنگ و دنیا و آخرت مردم باشد.

امام جمعه بهار درباره بایسته‌ها و اخلاق انتخاباتی، اذعان کرد: بسیار روشن و واضح است که در همه نظام‌های سیاسی مردم سالار، میدان انتخابات و فضایی رقابتی ناشی از آن گاهی به پاره‌ای از ناهنجاری و ناملایمات و حواشی نامطلوب در حوزه روابط اجتماعی دامن می‌زند که عدم مهار آگاهانه و مدبرانه آن باعث می‌شود تا گاهی اوقات شیرینی برگزاری انتخابات را به تلخی چند دستگی و نزاع‌های سیاسی و اجتماعی تبدیل کند.

وی اضافه کرد: این موضوع در نظام‌های لیبرال دموکراسی غرب که قدرت‌طلبی و مقام‌خواهی ارتباط تنگاتنگ با پول و سرمایه دارد، شاید چندان عجیب به نظر نرسد اما در نظام مردم‌سالاری دینی که رأی دادن در آن به عنوان تکلیف شرعی، اخلاقی و ملی قلمداد می‌شود چرا که هدف غایی از به دست آوردن قدرت و حاکمیت، خدمت به خلق خدا و تأمین سعادت هر دو جهان برای انسان است.

حجت الاسلام ارزنده افزود: رهبر انقلاب نیز حساسیت بسیار زیادی در این خصوص از خود نشان داده‌اند و همه مردم و کاندیداها را از بر هم زدن فضای سالم انتخاباتی و ماهی گرفتن از آب گل‌آلود به شدت برحذر می‌کند.

امام جمعه بهار تأکید کرد: انقلابی بودن، تعهد، تخصص، بصیرت و آگاهی مهم‌ترین شاخصه ها برای نماینده مجلس شورای اسلامی است که اگر دارای این شاخصه‌ها باشد می‌توان از او به عنوان انقلابی بودن نام برد.

وی افزود: نماینده مجلس باید اعتقاد قلبی و عملی به ولایت فقیه داشته و مطیع رهبر انقلاب باشد، اگر سخن رهبری با سخنش متفاوت است، عمل کردن به فرامین مقام معظم رهبری را در پیش گیرد و با جان و دل فرامین ایشان را بپذیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha