جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مسجد تراز اسلامی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی جز از مسیر تحقق مسجد تراز اسلامی و تکیه به کارکردها و ظرفیت‌های عظیم آن میسور نخواهد بود.

حجت‌الاسلام مهدی اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با گرامیداشت دهه پایانی ماه شعبان و دهه تکریم مساجد، بر ضرورت بازشناسی مفهومی و مصداقی مسجد تراز اسلامی پرداخت.

وی افزود: واژه «تراز» یعنی معیار سنجش، شاخص ارزیابی، میزان تعیین و ارزشیابی هر چیز است و مسجد تراز اسلامی؛ مسجدی مطلوب و ایده‌آل در تمام ابعاد و جنبه‌ها است که به عنوان معیار و شاخص بایستی مبنای ارزیابی و سنجش اقتضایی سایر مساجد به شمار رود.

حجت‌الاسلام اسدی اضافه کرد: هر چند در نگاه کلی ماهیتِ مسجد تراز اسلامی در مفهوم و مصداق همان مسجد پیامبر اعظم(ص) در صدر اسلام با همان کارکردهای گسترده و عمیق است، با این حال شناخت ابعاد و جوانب مسجد صدر اسلام و به تعبیر دیگر بازشناسی مسجد تراز اسلامی در اولویت همه امور و اقدامات در حوزه پرداختن به مسجد است.

وی با بیان اینکه مسجد تراز اسلامی همان مسجدِ باکیفیت شایسته است، تصریح کرد: مسجد تراز اسلامی بمثابه یک قرارگاه فرهنگی بوده و قرارگاه اصطلاحی نظامی و به معنای مرکز طرح و اجرا عملیات علیه دشمن است.

حجت‌الاسلام اسدی ادامه داد: مسجد تراز اسلامی مسجد پویا در فرایند خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و در جهت تحقق آرمان بزرگ انقلاب اسلامی ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما(ارواحنافداه) است.

وی اظهار کرد: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب مسجد تراز، مسجدی برقرار، متمکن، انقلابی و محور در محله اسلامی بوده و این مؤلفه‌های چهارگانه را می‌توان عمده‌ترین شاخص‌های مسجد تراز اسلامی قلمداد کرد.

حجت‌الاسلام اسدی اضافه کرد: مسجد تراز مرکز اتصال چهار میم شامل منازل(خانواده)، مدرسه، محله و مسجد در راستای تولید محله اسلامی است؛ زیرا هر محله، یک خُرده‌جامعه است و با اسلامی شدن محلات، جامعه اسلامی تولید می‌شود و با اسلامی شدن جامعه، دولت اسلامی محقق می‌شود.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: بنابراین حوزه‌ی تأثیرگذاری مسجد در پنج ساحت انسان‌سازی، خانواده‌سازی، جامعه‌سازی، نظام‌سازی یا دولت اسلامی پایدار و تمدن‌سازی قابل‌تعریف است.

حجت‌الاسلام اسدی اضافه کرد: با این وصف، دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی جز از مسیر تحقق مسجد تراز اسلامی و تکیه به کارکردها و ظرفیت‌های عظیم آن میسور نخواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha