سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 896473
۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مناجات

حوزه/ محمدمهدی رسولی مناجات‌نامه‌ «آمین» را برای استقبال از ماه مبارک رمضان با همکاری نشر نیستان روانه بازار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از ویژگی‌های انسان، نیاز به لذت است؛ هم جسم او لذت طلب است و هم روحش. با این تفاوت که لذت جسمی همگانی است و زود درک می‌شود، ولی لذت روحی ـ معنوی چنین نیست و همه کس از آن بهره‌مند نخواهد بود، بلکه شرایط و مقدمه‌هایی دارد که اگر رعایت شود و مدتی استمرار یابد اندک‌اندک به دست می‌آید و اگر حاصل شد، به یقین، با هیچ لذت مادی نمی‌توان آن را مقایسه کرد.

محمدمهدی رسولی علاوه بر تحریر این مناجات‌نامه تصویرگری کتابش را خود بر عهده گرفته است و نقش و متن را چنان زیبا کنار هم چیده که مخاطب‌، غرق در حال و هوای عرفانی می‌شود. مناجات‌های او به سبب شور، عمق و حال که در آن‌ها وجود دارد دل‌های کوچک و بزرگ را صید کرده است. مناجات‌نامه ستایش و ثناهای خواجه عبدالله انصاری به شکل جملات کوچک یا شعر است. بیشتر مناجات‌ها در وصف عظمت پروردگار و درخواست حمایت و عشق از درگاه الهی است.

بیشتر مناجات‌ها در وصف عظمت پروردگار و درخواست حمایت و عشق از درگاه الهی است. با این همه می‌توان گفت که آمین، صرف نظر از جنبه ادبی آن، از جنبه فنی آن نیز به عنوان ابزاری برای بیان معانی عرفانی شایان اهمیت است. آمین‌، هر چند متونی عرفانی است، از جهت تعلیمی و حکمی نیز برای کودکان و نوجوانان قابل توجه است. مناجات‌نامه‌ها بخش مهمی در حوزه‌ی دین، عرفان و ادبیات ملت‌ها هستند و با وجود تفاوت‌های زبانی و محتوایی همچنان دارای ارزش و اعتبارند، تا حدی که می‌توان از آن به عنوان سرمایه بزرگ فرهنگی ـ دینی یاد کرد. این اهمیت مبتنی بر دلایلی است که عبارتند از: مناجات‌نامه‌ها موجب آشکار شدن تفکرات، احساسات و سخنان مخفی آدمی در رابطه با خدا است.

انسان‌ها در آن به طور غیرمستقیم دعوت به‌، خدابینی و تحکیم رابطه با او، ژرف‌نگری درباره‌ی زندگی خود و جهان، اعتراف به گناهان و گریز از پلیدی‌ها، آخرت‌گرایی‌، ایده‌آل‌طلبی‌، مثبت‌اندیشی، شایستگی‌های رفتاری، حق‌مداری‌، طلب بخشش و رحمت‌، امید و رستگاری می‌شوند. و همین‌طور از جنبه‌ی ادبی و عرفانی دارای نکات آموزنده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha