جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 899317
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
آیت الله مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی با تأکید بر مطلوبیت همت برای دستیابی به کمال انسانیت، گفت: تاریخ گذشته این مسئله را نشان می دهد، افرادی که برای رسیدن به امام زمان(عج) همت داشته اند، موفق بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، در دومین جلسه از سلسله مباحث اخلاقی در ماه  مبارک رمضان از طریق شبکه های مجازی با اشاره به موضوع «همت» به عنوان یکی از مباحث اخلاق عملی و ارتباط آن با شعار سال، اظهار کرد: اگر همت را جزء اخلاق عملی درونی حساب کنیم باید آن را یک عادت درونی و ملکه و به تعبیر علم اخلاق آن را یک خلق بدانیم.

وی با بیان این که روحیات انسان ها متفاوت است و برای شناخت روحیه باید اثر آن را در نظر گرفت، گفت: بر همین اساس همت نیز ملکه ای است که اثر آن عزم جدی بر انجام یک کار است و لازمه تصمیم جدی این است که انسان اراده خود را مرتب تجدید کند و در فارسی چنین استمراری را پشتکار می گویند.

آیت الله مهدوی با تأکید بر مطلوبیت همت برای دستیابی به کمال انسانیت، تصریح کرد: تاریخ گذشته این مسئله را نشان می دهد، افرادی که برای رسیدن به امام زمان(عج) همت داشته اند موفق بوده اند.

وی اضافه کرد: همت دارای درجات شدت و ضعف است و زمانی که لفظ همت بیان می شود منظور یک درجه خاص نیست، بلکه هر فردی یک معنا از همت در ذهن خود متصور است و لذا هر همتی ممدوح نیست و اگر همت برای رسیدن به خدا باشد، ارزش دارد.

عضو خبرگان رهبری، معانی عربی همت را به اعتبار همت کننده و همت شونده هشت مورد عنوان کرد و افزود: به این اعتبار عرب از کلمه همت، هشت معنی بیان می کند و در فارسی نیز همت به معنای تکرار و استمرار، زحمت و کوشش مستمر، فکر و عمل مستمر برای رسیدن به مقصدی، علاقه‌مند شدن، اعتنا، توجه و شکیبا است که همه این معانی نوعی استمرار در آن وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha