شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کاظم معصومی

حوزه / یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: در فیلم‌هایم همیشه جنگ را نقد کرده‌ام، اما هیچگاه ارزش‌های دفاع مقدس را زیر سوال نبرده‌ام، زیرا دفاع برای همه ما محترم است.

کاظم معصومی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این‌که شرایط برای فیلمسازی مهیا نیست، اظهار کرد: هیچگاه حاضر نبودم به هر قیمتی کار کنم، زیرا تا زمانی که کیفیت یک اثر مرا جذب نکند دست به تولید آن نخواهم زد، همچنین پیامی که در کارم به آن می‌پردازم حتماً باید به آن باور و اعتقاد داشته باشم. این دو شرط، انگیزه‌های اصلی مرا در فیلمسازی شکل می‌دهند. با این توضیح متاسفانه شرایط امروزی به گونه‌ای نیست که این دو اصل فراهم باشد، برای همین سالهاست بعد از «طبل بزرگ زیر پای چپ» نتوانسته‌ام در سینما فیلمسازی کنم.

وی افزود: نکته بعدی که امر تولید را در سینما دشوار کرده شرایط تولید است که بسیار گران شده است. برای مثال در امر انتخاب بازیگر، باید از هنرمندانی استفاده کرد که گیشه داشته باشند، والا سینمادار حاضر به نمایش کار نمی‌شود، البته اینکه گران شدن فیلمسازی، تعمدی است یا شرایط زمانه سبب آن شده، اتفاقیست که من نمی‌توانم درباره آن نظر دهم، اما پرواضح است امروز سینمای مستقل را مقابل سینما تجاری گذاشته‌اند. این شرایط، سبب شده فیلم‌های مستقل و اجتماعی دیگر امکان خودنمایی را نداشته باشند. لازم به ذکر است که در گذشته هم این نوع ممانعت‌ها وجود داشت با این فرق که در گذشته با توقیف و سانسور جلوی کارهای مستقل گرفته می‌شد، اما امروز شرایط تولید سبب شده تا در همان قدم اول این آثار امکان دیده شدن را نداشته باشند.

این فیلمساز با بیان این‌که نداشتن مخاطب توجیهی برای عدم توجه به سینمای مستقل نیست، گفت: فیلمسازانی نظیر کیارستمی یا امیرنادری فیلمسازانی بودند که کارشان در گیشه مخاطب چندانی نداشت، اما کارهایشان برای ایران اعتبار فراوان به ارمغان آورد، برای همین نباید به بهانه مخاطب، یک گونه سینمایی را فراموش کرد. بگذارید مثالی دیگر بزنم. متاسفانه در کشور ما تعداد افراد کتابخوان کم است، ولی می‌توان صنعت چاپ و نشر کتاب را نادیده گرفت؟

معصومی در پاسخ به این سوال که بعد از فیلم «طبل بزرگ زیر پای چپ» چرا در دیگر ژانر دفاع مقدس را در سینما ادامه نداده و آیا شرایط این گونه در سینما مساعد است یا خیر چنین جواب داد: شرایط فیلمسازی در این حوزه بسیار سخت شده است، هرچند در گذشته نیز این فضا مطلوب نبوده است، چون زمانی که جنگ بود دائم به ما گوشزد می‌کردند که بگذارید جنگ تمام شود آنگاه نگاهی متفاوت به این حوزه داشته باشید. بعد از جنگ نیز وقتی خواستیم فیلم‌های مد نظر خودمان را در این ژانر بسازیم به ضد جنگ بودن متهم شدیم! البته این‌که من را ضد جنگ می‌دانند برایم افتخار است، چون دینم و امام حسین (ع) به من می‌گوید جنگ به ذاته خوب نیست. امام حسین (ع) در عاشورا تلاش بسیار کرد که جنگی رخ ندهد، اما وقتی به نقطه رسید که دید راهی جز این امر برایش باقی نمانده جنگید و به شهادت رسید.

وی اضافه کرد: در کشور ما نیز همین اتفاق افتاد. ما ملت جنگ‌طلب و جنگ دوستی نبودیم، بلکه زمانی‌که به ما حمله شد مجبور به جنگیدن شدیم. این امر را دفاع مقدس می‌نامیم، چون امری مقدس در آن رقم خورده و آنهم دفاع از میهن است. به شخصه اگر نقدی در کارهایم داشتم به جنگ بوده، ولی هیچگاه دفاع مقدس را نقد نکرده‌ام، ولیکن متاسفانه این نکته امریست که کمتر مورد توجه مدیران سینمایی قرار می‌گیرد. برای همین هم سینمای دفاع مقدس هر روز بیش از گذشته به حاشیه رانده می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha