جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
غدیر

حوزه/ رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر گفت: تحقیقات در مورد غدیر باید عمیق، گسترده، پرجاذبه و به صورت پیوسته و دائم دنبال شود؛ باید برای موضوع غدیر متخصص تربیت کرد تا بتوانند تمام زوایا را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در نشست علمی تخصصی غدیر در منابع اهل سنت، ضمن گرامیداشت دهه ولایت، با بیان اینکه باید در نشر معارف دینی باید به سه نکته توجه نماییم تا بتوانیم به درستی حق مطلب را ادا کنیم، اظهار کرد: معرفت افزایی، مهمترین مسئله ای است که باید ضمن توجه به تمام جوانب موضوع، حدیث شناسی را به جای حدیث نقلی در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در نقل روایات باید بکوشیم بررسی سندی داشته باشیم یا حداقل اقوال بزرگان مذهب را نسبت به صحت روایت مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: ما باید برداشت‌ها را بدون تعصب دینی و مذهبی بررسی کنیم و طبق آیه شریفه «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (زمر: ۱۸)، همان کسانی که سخنان را می‌شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می‌کنند، خدا هدایتشان کرده، آنها خردمندان‌اند.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ادامه داد: لازم است قدرتمندانه پاسخ دهیم تا مخاطبین بدانند در این حوزه اگر شبهاتی را مطرح می کنند، برای آنها پاسخ داریم.

سخنران این نشست با بیان اینکه وظیفه ما، ابلاغ و تبیین واضح و روشن است، خاطرنشان کرد: به گونه ای باید مسائل بیان شود که اگر افرادی بدون تعصب مطالب و پاسخ ها را دیدند، قضاوت کنند که این پاسخ ها قانع کننده است.

وی بحث روشنگری را مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: باید مباحث تاریخی و رویدادهای قبل، حین و بعد از غدیر را به اسناد روایات صحیح و معتبر و اقوال دانشمندان بررسی و حقایق را برای مردم بیان کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در ادامه، به فرازهایی از اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) اشاره کرد و گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)، اگر آن روز امت اسلامی، نصب پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) را درست و با معنای حقیقی اش درک می‌کرد و تحویل می‌گرفت و تربیت نبوی(صلی الله علیه و آله وسلم) استمرار می یافت، بشریت بسیار زود به نقطه‌ای می‌رسید که هنوز به آن نرسیده است. بدین ترتیب، علم و فکر بشری پیشرفت می‌کرد، درجات روحی انسان ها بالا می‌رفت، صلح و صفا برقرار می‌شد و ظلم، جور، ناامنی، تبعیض و بی‌عدالتی از بین مردم رخت برمی‌بست.

وی با بیان اینکه ما حوزویان مخاطبان اصلی منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) درباره بایسته های غدیر هستیم، تصریح کرد: تحقیقات در مورد غدیر باید عمیق، گسترده، پرجاذبه و به صورت پیوسته و دائم دنبال شود؛ باید برای موضوع غدیر متخصص تربیت کرد تا بتوانند تمام زوایا را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

استادحوزه با بیان اینکه عید غدیر، عید آحاد امت اسلامی و عیدی تعیین کننده و عظیم القدر است، خاطرنشان کرد: تحقق اسلام، به احیای امامت وابسته است و همان گونه که خداوند متعال در آیه 3 سوره مائده می فرماید: «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»، آن روزی که مسئله‌ ولایت مطرح شد و به نصّ قرآن «یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»، مایه ناامیدی کفار است.

وی در ادامه، با بیان اینکه بنیاد بین المللی غدیر، خطبه شیخ صدوق را که در کتاب خصال آمده، منتشر کرده است، اظهار داشت: مطالب باید به گونه ای نقل شود که همگان بپذیرند. یکی از بخش‌های بحث ما درباره حدیث غدیر، بررسی صحاح اهل سنت است.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ضمن تأکید بر اینکه لازم است مطالب را بسیار شکیل و زیبا ارائه دهیم تا برای مخاطب جاذبه داشته باشد، گفت: در این زمینه می‌توان از نوآوری های فضای مجازی و امکانات موجود استفاده کرد.

سخنران این نشست ادامه داد: هر چه مطالبمان مستدل تر باشد، در قلب و ذهن و روح مخاطب بیشتر تأثیر خواهد گذاشت.
در ابتدای نشست ریاست محترم مجتمع ضمن تبریک دهه ولایت و خوشآمد گویی به حضار گرامی و مخاطبان محترم مجازی، بحث غدیر را مهمترین محور وحت شیعه و اهل سنت و بلکه محور وحدت جهان اسلام شمرد که بدون خدشه در منابع اهل سنت نیز نقل شده است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha