پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی مظاهری

حوزه/ در آستانۀ فرارسیدن عید سعید غدیر، آیت الله العظمی مظاهری توصیه هایی پیرامون کیفیّت اعمال این روز بزرگ، جهت استفادۀ معنوی بیشتر و بهره‌مندی مؤمنین بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حضرت آیت الله العظمی مظاهری در آستانۀ فرارسیدن عید سعید غدیر، پیرامون کیفیّت اعمال این روز بزرگ، راهنمایی ها و ارشاداتی را جهت استفادۀ معنوی بیشتر و بهره‌مندی مؤمنین بیان کردند که به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عید سعید غدیر، عید الله الاکبر و عید آل محمد«صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین» و روز عهد معهود و میثاق مأخوذ است و بنابر روایات ائمۀ اطهار«سلام‌الله‌علیهم» برترین و با فضیلت‌ترین اعیاد به شمار می‌رود و از این‌رو تعظیم و تکریم این عید مبارک نیز شایسته‌تر و لازم‌تر از گرامی‌داشت سایر اعیاد است.

۱) در میان اعمال عبادی این روز گرامی نظیر غسل و روزه و دعا و ذکر و زیارت و توسّل، آنچه بیش از سایر امور مورد تأکید واقع شده است، خدمت و احسان به دیگران و برآوردن نیازهای نیازمندان خصوصاً بیماران و صلۀ ارحام و توجه به خانواده و پیمان برادری و گذشت و بخشش از قصورها و تقصیرات یکدیگر است که همۀ اینگونه امور، مصادیق و نشانه‌های همبستگی و اتحاد و تعاون اجتماعی است.

در شرایط کنونی جامعه ما و همۀ جهان که ماه‌هاست با امتحان و ابتلای بزرگ بیماری کرونا مواجه است، توسعه و گسترش محبّت و مودّت و برابری و برادری و مواسات و مساوات که گوهر و لُبّ و روح «ولایت» است، بهترین گرامی‌داشت عید خجستۀ غدیر خواهد بود.

۲) چنانکه اهتمام به افزایش معرفت و شناخت موضوع ولایت و مقامات اولیاء طاهرین«سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین» خصوصاً حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب«سلام‌الله‌علیه» نیز در این روز مبارک لازم است و بدین منظور قرائت زیارت مخصوصۀ آن حضرت در روز عید غدیر که از طریق حضرت امام هادی«سلام‌الله‌علیه» در کتب مربوطه و از جمله در مفاتیح الجنان محدّث قمی«قدس‌سرّه» نقل شده و مشتمل بر معارف والا و تابناک ولایی است، بسیار مفید است.

۳) حرمت و احترام والای این روز گرامی اقتضاء ‌دارد که با تمام توان از هرگونه معصیت به‌ویژه گناهان اجتماعی نظیر ظلم و غیبت و تهمت و بدگویی و بدخواهی و تفرقه و خصوصاً کارهایی که گسترش و انتشار بیماری فراگیر کنونی است، اجتناب نمائیم.

امید است با کمک و عنایت خداوند تعالی و با دعای مستجاب حضرت ولیّ‌عصر«ارواحنافداه» بلای کنونی از جامعۀ بشری، رفع گردد و با توجه به نکات سه‌گانه‌ای که بیان شد (معرفت، محبّت و اطاعت) بتوانیم پیروان و موالیان صالح و شایسته‌ای برای اولیاء الهی و امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین»باشیم.

ان‌شاء‌الله‌تعالی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 0
    اعمال کرونا سریعا توسط اساتید حوزه تبیین شوند