پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام علی علیه السلام

حوزه/ محمد مهدی روحی گفت: اگر تبعیت از امام معصوم محقق می‌شد، هرگز عاشورا در سال ۶۱ هجری رقم نمی‌خورد و تبعات منفی آن تا امروز دامن‌گیر بشریت نبود، پس ما باید از واقعه غدیر و پیامدهایی که پس از غدیر در جامعه مسلمین اتفاق افتاد، درس عبرت بگیریم تا بتوان بیشتر نسبت به ولی و امام جامعه خود انجام وظیفه کنیم.

محمد مهدی روحی،  مداح اهل بیت علیهم‌السلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان ضمن تبریک اعیاد دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: در اهمیت غدیر همین بس که به عنوان عیدالله الاکبر معرفی شده است.

وی افزود: بالاترین عید همه ما مسلمان‌ها عیدغدیرخم است و به همین دلیل ما باید نسبت به همه مناسبت‌های مذهبی این عید را به صورت ویژه پاس داریم.

روحی با بیان اینکه موضوع امامت، رهبری و ولایت در فرهنگ دینی ما  دارای اهمیت وبالایی است، عنوان کرد: هرچه بیشتر بتوانیم در تبیین غدیر موفق عمل کنیم، موضوع حکومت جهانی امام عصر(عج) و ولایت فقیه در عصر غیبت بیشتر برای مردم جامعه ما و جهان پیرامون ما تبیین می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت غدیر برای شیعیان، ابراز کرد: موضوع امامت و رهبری به فرموده امام رضا علیه‌السلام جزء شروط وحدانیت و توحید به حساب می آید، لذا هرچه ما بتوانیم غدیر را بهتر جا بیندازیم موضوع امامت و کارکرد آن برای مردم بهتر روشن می شود.

این مداح اهل بیت علیهم‌السلام در خصوص نگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به واقعه غدیر، بیان کرد: مقام معظم رهبری به بهانه‌های مختلف مردم را به ماجرای وصایت و امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام دلالت دادند، اگرچه این موضوع در بین مذاهب اسلامی قدری اختلاف وجود دارد، اما ضمن حفظ وحدت و احترام به سایر مذاهب، بارها موضوع امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را مطرح کردند.

وی ادامه داد: اگر تبعیت از امام معصوم محقق می‌شد، هرگز عاشورا در سال ۶۱ هجری رقم نمی‌خورد و تبعات منفی آن تا امروز دامن‌گیر بشریت نبود، پس ما باید از واقعه غدیر و پیامدهایی که پس از غدیر در جامعه مسلمین اتفاق افتاد، درس عبرت بگیریم تا بتوان بیشتر نسبت به ولی و امام جامعه خود انجام وظیفه کنیم.

روحی در خصوص نقطه اتصال عید قربان و غدیر، گفت: ما در عید قربان که نفسانیت خود را زیر پا می گذاریم و با تأسی و تبعیت از ابراهیم خلیل اله و اسماعیل(ع) نفس خود را ذبح کرده، یعنی در این عید خود و نفسانیت خود و وابستگی به اولاد را که نماد وابستگی دنیوی است ذبح می‌کنیم که البته به شعار آسان است، ولی در عمل بسیار دشوار است اما مدد الهی و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام لازم است که به مقام قرب نزدیک شویم.

وی در پاسخ به اینکه دهه ولایت فرصت تبیین مقام امامت است، افزود: ابتدای کربلا مدینه نیست ابتدای کربلا غدیر و اشک‌های خون فشان کربلا و ناله‌های حضرت علی علیه‌السلام بود و  ریشه محرم در غدیر است.

مداح اهل بیت علیهم‌السلام با اشاره به اینکه اگر ما امامت را به خوبی متوجه نشده باشیم، شأن امام در جامعه تنزل می‌یابد، گفت: اگر ما موضوع ولایت را به نحو احسن و اولی بتوانیم در جامعه جا بیندازیم به اهداف قیام امام حسین علیه‌السلام پی خواهیم برد؛ اقامه عدل در جامعه آن زمان توسط امام حسین علیه‌السلام و در جامعه  توسط معصوم و در زمان ما حضرت حجت(ع) انجام می‌شود.

وی گفت: هرچقدر غدیر بهتر شناسانده شود، امام معصوم ما کمتر در مقام مظلومیت، عزلت و قتلگاه قرار می‌گیرد.

روحی اظهار کرد: واقعه غدیر حادثه‌ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود، غدیر تنها نام یک سرزمین نیست، بلکه یک تفکر است، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت حکایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه دارای امامت است و اهمیت دادن به غدیر، اهمیت دادن به رسالت پیامبر صلی‌الله علیه و آله است.

روحی اضافه کرد: آیه‌ای از قرآن که به صراحت، این روز را روز اکمال دین و خشنودی پروردگار دانسته، رمزی از عید بودن غدیر خم است؛سابقه غدیر و عید گرفتن این روز مقدس، به زمان پیامبر صلی‌الله علیه و آله می‌رسد و در دوران ائمه دیگر نیز این سنت ادامه داشت.

این فعال فرهنگی در پایان گفت: خوشبختانه امسال با تشکیل ستاد مردمی غدیر گامی در جهت احیای غدیر برداشته شد که البته شیوع ویروس کرونا شرایط جدیدی در برگزاری مراسمات رقم زده، اما نباید از اصل برگزاری و احیای غدیر غافل شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یوسف IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    1 0
    همدان به عنوان دارالمومنین قطعا مداحان بیشتر و پیرغلامان بزرگترین داره