پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / نشست جامعه ستایشگران استان قم

حوزه/ سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به عده ای که می گویند در شرایط کرونایی تشکیل مجالس عزاداری حرام است، گفت: این حرف، غلط و ضد آموزه های اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام است؛ عده ای نیز گفته اند مراسم محرم را برگزار می کنیم حتی اگر بدانیم میمیریم؛ این حرف نیز غلط است و سوال ما از آنان این است که آیا امام حسین علیه السلام به شما اجازه ی خودکشی و قتل نفس داده است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید احمد خاتمی در نشست توجیهی جامعه مداحان استان قم که شب گذشته در صحن مسجد مقدس جمکران و با حضور جمع کثیری از مداحان این استان برگزار شد، بیان داشت: خوشا به حال حنجره ای که در عشق اهل بیت(ع) به کارگرفته شود؛ مداح چون انتساب به اهل بیت(ع) دارد باید حرمت این انتساب را حفظ کند؛ چه وقتی که در محل کار است، چه وقتی که در خانه است و به طور کلی در جمع خانواده، اقوام و دوستان باید این حرمت را نگه دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نکته ی دیگر مسئله ی مراقبت از خود است؛ زیرا کار مداحان بسیار مشکل و از کار یک استاد و اندیشمند مهمتر و حساس تر است و کار استاد با عقل است ولی کار مداح با دل و احساسات صادقانه ی مردم است.

وی ضمن بیان اینکه مداح برای اثرگذاری بر دل ها باید رفتار مؤدب، چشم مؤدب، زبان مؤدب و دل صاف و مهربان داشته باشد، گفت: کلید تأثیر بر دل ها، مراقبت از خوبی های خود و دوری جستن از پلیدی هاست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره اهمیت دانش و علم مداحان تصریح کرد: مداحان باید مقاتل را مطالعه کنند؛ از تقلید صرف دوری بجویند و خود آنان باید متون روضه را با دقت تنظیم کنند.

آیت الله خاتمی گفت: مداح باید هوشمندانه عمل کند، به طوری که هم در پی شور دینی باشد و هم بصیرت و شعور دینی؛ در انتخاب اشعار و متون می بایست به افزایش شور و شعور دینی عمل شود.

وی با اشاره به لزوم همراهی مداحان با خطبای مجالس گفت: مسئولیت خطیب بصیرت و آگاهی دادن به مردم و مسئولیت مداح حفاظت از دل مؤمنین است و این دو زمانی ثمره دارند که با هم هماهنگ و همراه پیش بروند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان داشت: شور و سوز را از خود اهل بیت علیهم السلام بخواهید؛ با خواندن زیارت عاشورا در خلوت خود، با دعا کردن و از خود اهل بیت خواستن به دنبال افزایش اثر نوایتان باشید و در پی این باشید که روح ولای سید الشهداء بپسندد و فقط برای ایشان این کار را انجام دهید.

وی افزود: به نشر ارزش های انقلاب اسلامی بپردازید و از آن ها در مداحی هایتان حفاظت کنید. اینجا تنها کشوری است که رهبرش افتخار می کند  و می گوید من امسال هم روضه ی سیدالشهداء را برگزار می کنم ولو در حسینیّه فقط خطیب و مداح و من باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از برخی مداحان گفت: مداحی ها را به سمت همان سبک های سنتی و بومی میهن اسلامی ببرید و از اجرای سبک های بیگانه خودداری کنید.

استاد درس خارج حوزه علمیّه قم اظهار داشت: دو مسئله امسال برای ما کلیدی است؛ یکی برپایی مجالس عزای حسینی که مصداق شعائر الهی است و بنیانگذار آن حضرت امام رضا علیه السلام بوده اند و همه ی ما نیز ادامه دهنده ی این مجالس هستیم و هیچکس حتی در این ایام که ویروس منحوس کرونا در حال جولان است در پی تعطیلی مجالس عزاداری نیست .

آیت الله سید احمد خاتمی در ادامه بیان داشت: مسئله ی دوم که برای ما مهم است حفظ سلامت مردم می باشد که با استناد به آیات قرآن کریم و عقل می بایست در حفظ نفوس مردم بکوشیم.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی طرفدار برگزاری مجالس عزای حسینی همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به عده ای که می گویند در شرایط کرونایی تشکیل مجالس عزاداری حرام است، گفت: این حرف، غلط و ضد آموزه های اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام است.

وی افزود: عده ای نیز گفته اند مراسم محرم را برگزار می کنیم حتی اگر بدانیم میمیریم؛ این حرف نیز غلط است و سوال ما از آنان این است که آیا امام حسین علیه السلام به شما اجازه ی خودکشی و قتل نفس داده است؟

آیت الله خاتمی در پایان گفت: امیدواریم امسال نیز همچون سال های گذشته عزاداری بایسته و شایسته را به کمک همه مسئولین، مردم و دست اندرکاران شاهد باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha