شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کنگره آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اسرائیل بر اسناد سری یمن مهر تأیید زد

یک روزنامه‌نگار صهیونیست اذعان کرد، اسناد نیروهای مسلح یمن مبنی سفر یک مقام صهیونیست به صنعاء و دیدار با مقامات دولت «علی عبدالله صالح» از اعتبار بالایی برخوردار است. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از اسنادی رونمایی کرد که رژیم سابق در این کشور با رژیم صهیونیستی در ارتباط بود. وی گفت، سندی از دستگاه امنیت ملی یمن در زمان «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین این کشور نشان می‌دهد که «بروس کاشدان» مشاور وزیر خارجه رژیم صهیونیستی چهاردهم ژوئیه ۲۰۰۷ طی سفری از پیش اعلام نشده وارد صنعاء، پایتخت یمن شده است و این سفر دو روز ادامه داشته است. «جکی حوگی» روزنامه ‌نگار صهیونیست در چند توییت متوالی اظهارات یحیی سریع را بازنشر کرد و نوشت: بروس کشدان امروز یک دیپلمات بازنشسته پس از فعالیت در وزارت خارجه است. این روزنامه‌نگار صهیونیست در ادامه اذعان کرد، این خبر یحیی سریع از اعتبار بالایی برخوردار است. یحیی سریع در کنفرانس خبری دیشب خود علاوه بر سند مربوط به سفر این مقام صهیونیست اسناد دیگری را هم منتشر کرد و گفت، گفت که از مهمترین موضوعاتی که در این دیدار بین مقامات وقت یمن و مشاور وزیر خارجه اسرائیل بررسی شده بود، استفاده از حریم‌ هوایی یمن و آماده‌سازی شرایط برای امضای توافقی هوایی بود که به شرکت‌های هواپیمایی رژیم صهیونیستی اجازه می‌داد از آسمان یمن عبور کنند.

کنگره به اسرائیل حق وتوی تسلیحاتی داد

روزنامه جروزالم پست از ارائه یک طرح دو حزبی در مجلس نمایندگان آمریکا خبر داده که هدف آن، حفظ برتری و کیفیت موثر تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیاست. بر اساس این گزارش، این طرح در صورت تصویب به رژیم صهیونستی "حق وتو" خواهد داد. رایزنی وزرای خارجه آمریکا و عراق درباره بستن سفارت واشنگتن/دیدار سفیر فرانسه در بیروت با نماینده حزب‌الله/ طرح کنگره برای اعطای حق وتو به اسرائیل در زمینه فروش تسلیحات آمریکا/ تمدید ماموریت ائتلاف دریایی اروپا در خلیج فارسجروزالم پست نوشت: این طرح رئیس جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که در صورت تصمیم به فروش تسلیحات به کشورهای غرب آسیا، با دولت و نخست وزیر اسرائیل مشورت شود تا برتری تسلیحاتی تل آویو به مخاطره نیفتد. هم اکنون نیز چنین قانونی موسوم به برتری کیفی نظامی (QME) در ایالات متحده وجود دارد اما داور ناظر بر آن کنگره آمریکاست، نه حکومت اسرائیل؛ تعدادی از نمایندگان از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه حامی این طرح هستند. به دنبال عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، برخی گزارش های خبری حاکی از این است که یکی از شروط ابوظبی برای عادی سازی روابط، فروش جنگنده‌های رادارگریز اف=۳۵ به امارات متحده عربی است که سروصدای زیادی در محافل صهیونیستی و لابیهای این رژیم در آمریکا به پا کرده است. این روزنامه صهیونیستی در پایان گزارش داد که آیپک، لابی قدرتمند صهیونیست ها در ایالات متحده از حامیان این طرح است.

طرح آمریکا برای انحلال «حشد شعبی» لو رفت

«محمد الساعدی» کارشناس مسائل سیاسی عراق تاکید کرد که آمریکا سعی دارد با متهم کردن حشد شعبی به انجام عملیات‌ موشکی (هفته‌های اخیر) در مناطق مختلف کشور فعالیت این نیروها را با مشکل مواجه سازد. به گفته الساعدی، حشد شعبی نیز در مقابل تاکنون موفق شده تا تمامی نقشه‌های شوم آمریکا را از سال ۲۰۱۴ شکست داده و بسیاری از مناطق تحت سیطره داعش در خاک عراق را باز پس گیرد. وی افزود: فعالیت‌های حشد شعبی به هیچ وجه به نفع آمریکا یا هم پیمانان آن مانند «امارات» و «عربستان سعودی» نیست. طبق ادعای این تحلیلگر، مسئولان اقلیم کردستان عراق به دنبال ابقای نیروهای ارتش تروریستی آمریکا در عراق هستند و در مسیر تضعیف حشد شعبی گام برمی دارند. این کارشناس در ادامه اظهاراتش گفت: نسبت دادن بمباران اطراف فرودگاه اربیل به نیروهای مردمی هم در راستای همین سیاست شوم و راه اندازی جنگ داخلی دنبال می‌شود.

غبار کودتای نظامی در عراق بلند شد

باقر الزبیدی، وزیر کشور اسبق عراق روز یکشنبه نسبت به "طرح کودتای نظامی" حزب منحل شده بعث به رهبری عزت الدوری معاون صدام با کمک شخصیت‌های نظامی هشدار داد. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، باقر الزبیدی در مقاله‌ای با نام "کودتای نظامی آینده در عراق" نوشت: کنفرانس‌های برخی شخصیت‌های سیاسی که بعد از سال ۲۰۰۳ برگزار می‌کنند، با تصمیم فعال سازی شاخه نظامی بعث بعد از شکست طرح سیاسی حزب منحل شده بعث خاتمه یافته‌اند. برخی از بعثی‌ها از عراق گریخته‌اند و برخی مقیم شمال کشور و کشورهای غربی هستند. الزبیدی که در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ وزیر کشور بود، تاکید کرد، آموزش‌های متعددی از سوی شاخه نظامی بعث در شمال دیالی و مثلث مرگ (مکحول، خانوکه و رشته‌ کوه‌های حمرین) با یک هدف در حال انجام هستند؛ یعنی حمایت از طرح کودتای نظامی جدید. او می‌افزاید، افسران سابق در سیستم‌های سرکوب‌گر طراحان این کودتا با کمک شخصیت‌های نظامی دیگر و جنگجویان وابسته به طریقه نقشبندیه تحت نظارت عزت الدوری هستند.

عربستان محاکمه «نماینده جنبش حماس» را برگزار کرد

عربستان سعودی دومین جلسه دادگاه محمد خضری نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس و پسرش هانی امروز برگزار شد. دادگاه کیفری عربستان دومین جلسه محاکمه محمد الخضری نماینده حماس در عربستان و پسرش هانی الخضری از اساتید سابق یکی از دانشگاه های عربستان را برگزار کرد. حساب رسمی "معتقلی الرای" در توییتر نوشت: دادگاه یکشنبه گذشته جلسه محاکمه ۶ بازداشت شده اردنی و فلسطینی به اتهام حمایت از مقاومت فلسطین برگزار کرد. منابع آگاه نیز اظهار داشتند که ۶ بازداشت شده تمام اتهاماتِ متعلق به حمایت مالی از گروهی که "تروریستی" شناخته شد و وابستگی به آن را به طور کامل رد کردند. به گفته منابع؛ این دومین جلسه محاکمه ۶ بازداشت شده است، چند روز پیش نیز نخستین جلسه محاکمه ۴ بازداشت شده دیگر به همین اتهامات به تعویق افتاد. انتظار می رود که سومین جلسه در ۴ نوامبر آتی برگزار شود. با توجه به آنکه بازداشت شدگان بیش از ۵۰ نفر هستند که عربستان آنها را پیش از یک سال و نیم بازداشت کرده است؛ انتظار می رود که جلسه ها برای هر ۳ یا ۴ نفر تا ۱۳ اکتبر ادامه یابد. خضر المشایخ رییس کمیته بازداشت شدگان اردنی در عربستان از سرگیری جلسات محاکمه بازداشت شدگان اردنی و فلسطینی در زندان های عربستان را تاکید کرد. مصطفی نصرالله وکیل برخی از بازداشت شدگان فلسطینی و اردنی در عربستان تاکید کرد که دادستانی کل عربستان اتهاماتی از قبیل "وابستگی به یک سازمان تروریستی و حمایت مالی از آن" را به بازداشت شدگان وارد کرد. وی توضیح داد که بازداشت شدگان شخصیت های فلسطینی رده بالا هستند و در راس آنها محمد الخضری است. او نماینده جنبش حماس در عربستان از سال ۱۹۹۲ به موجب یک توافق دو جانبه میان حماس و مقامات سعودی است. گفتنی است، محمد خضری، نماینده جنبش حماس در عربستان و پسرش هانی در آوریل سال گذشته با اتهامات واهی توسط نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شده‌اند، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که همچنان آنها در معرض اهانت و نقض حقوق خود قرار دارند. این سازمان در بیانیه‌ای تاکید کرد که دکتر خضری بدون هیچ اتهامی بازداشت شده و در سلول انفرادی محبوس است و هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارد و از لحظه بازداشت تاکنون به کلی از حقوق خود محروم بوده‌ و حتی وکیل برای وی تعیین نشده است. وی ۸۱ سال سن دارد و به دلیل بیماری و کهولت سن وضعیت بسیار ناگواری دارد. عربستان به رغم درخواست‌های مکرر حماس و نهادهای بین‌المللی تاکنون حاضر به آزادی این رهبر حماس نشده است.

 

دیوانگی ترامپ خشم سازمان سیا را هم درآورد

دو عضو سرویس مخفی آمریکا که ترامپ را در خروج غیرضروری او از بیمارستان برای دیدار با هوادارانش همراهی کردند باید به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند. دو نفر از ماموران سرویس مخفی ترامپ به دلیل همراهی کردن وی برای خروج غیرضروری از بیمارستان باید ۱۴ روز در قرنطینه بمانند. آن‌ها برای این که ترامپ بتواند با هوادارانش دیدار کند، با وی در خودروی ریاست‌جمهوری نشستند. به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، این مسئله باعث خشم در این آژانس که ۳ هزار محافظ زبده در آن مشغول به کار هستند شده است. پزشکان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و مقامات ایالت مریلند می‌گویند این ماموران باید به دلیل تماس نزدیک با ترامپ قرنطینه شوند. ماموران سرویس مخفی در ماه ژوئن هم بعد از شیوعی که با تجمع انتخاباتی در اوکلاهاما مرتبط دانسته شده بود، در قرنطینه قرار گرفتند و حالا هزاران نفر آن‌ها در فصل انتخابات مشغول به کار هستند که در صورت مثبت شدن آزمایش کرونایشان از دور کار خارج می‌شوند. در حالی که دستیاران ترامپ اصرار دارند که فرصت خودنمایی و گرفتن عکس را پزشکان به ترامپ دادند و این کار را مجاز دانستند، مشخص نیست که آیا این ماموران موافق مشارکت در این کار بودند یا به آن‌ها دستور داده شد. همچنین در بین ماموران این سرویس نگرانی‌ها درباره نگرش بی‌ملاحظه کاخ سفید در ارتباط با پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی افزایش یافته است. طبق قوانین مریلند، افرادی که در فاصله کمتر از ۶ فوتی (حدود یک متر و ۸۳ سانتیمتر) یک بیمار کووید-۱۹ برای دست‌کم ۱۵ دقیقه بوده‌اند باید تحت قرنطینه قرار بگیرند. پیشتر یکی از پزشکان مدعو در بیمارستان «والتر رید» از اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در خارج شدن غیرضروری از بیمارستان و به خطر انداختن جان ماموران سرویس مخفی که او را همراهی کردند، به شدت انتقاد کرده بود. دکتر «جیمز فیلیپس» در توییتی نوشت: تک‌تک افراد حاضر در خودرو هنگام سواری کاملاً غیرضروری رئیس‌جمهور باید برای ۱۴ روز در قرنطینه قرار بگیرند. ممکن است بیمار شوند. ممکن است بمیرند. برای نمایش سیاسی. ترامپ به آنها دستور داده جان خود را به خطر بیندازند. این دیوانگی است. وی در توییتی دیگر نوشت: خودروی شاسی‌بلند ریاست‌جمهوری نه تنها ضد گلوله است بلکه برای جلوگیری از حمله شیمیایی در مقابل نفوذ هوا هم مقاوم است. خطر انتقال کووید-۱۹ داخل آن به اندازه روندهای پزشکی است. بی‌مسئولیتی (ترامپ) حیرت‌انگیز است. من نگران سرویس مخفی هستم که مجبور به این اقدام شده است. فیلیپس در مصاحبه با سی‌ان‌ان هم گفت: این اقدام به هیچ وجه استاندارد نیست و من نمی‌توانم باور کنم که بدون اعمال نفوذ غیرضروری بر اساس سلسله مراتب فرماندهی آن پزشکان این مجوز را می‌دادند. وی افزود در تمام دوران کار او در بخش‌های مختلف بیمارستانی هرگز به بیماران اجازه مرخص شدن داده نشده مگر آن که برخلاف توصیه پزشکی برای خروج امضا بدهند. رئیس‌جمهور آمریکا دیروز با انتشار یک ویدئو از طرفداران خود که در مقابل بیمارستان حضور داشتند تشکر و اعلام کرد که احتمالا برای دیدار با آنها بیمارستان را ترک می‌کند. دقایقی بعد خبرگزاری فرانسه با بیان اینکه کاروان موتوری رئیس جمهور آمریکا در مقابل بیمارستان والتر رید مشاهده شده، گزارش داد که با این حال مقصد این کاروان مشخص نیست. شبکه سی‌ان‌ان لحظاتی بعد از حضور ترامپ در میان طرفدارانش با خودرو، گزارش داد که ترامپ دوباره به بیمارستان بازگشته است.

مادورو به ترامپ پیام کرونایی تلگراف کرد

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا گفت:‌ پسرم نیکولاس ارنستو مادورو گوئرا و ماریا ترزا مادورو، خواهرم قصد داریم تا در مراحل بالینی و آزمایشی تزریق واکسن کرونا ویروس ساخت روسیه شرکت کنیم. وقتی که واکسیناسیون انبوه آغاز شود، من نخستین کسی هستم که واکسن را دریافت می‌کنم. وی همچنین برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که به ویروس کرونا مبتلا شده، آرزوی سلامتی کرد. ترامپ اکنون در بیمارستان نظامی والتر رید در مریلند تحت درمان است اما پزشکان می‌گویند که وی امروز (دوشنبه) مرخص می‌شود اگر که شرایط سلامتی‌اش رو به بهبود باشد. مادورو در یک پیام بهداشتی کوتاه در توئیتر نوشت: ما نمی‌خواهیم کسی به ویروس کرونا مبتلا شود و همبستگی انسانی خود را با رئیس جمهوری آمریکا که البته دشمن کاراکاس است، ابراز می‌کنیم و می‌خواهیم او خوب شود. نخستین بخش از واکسن کروناویروس "اسپوتنیک-وی" روز جمعه وارد ونزوئلا شد. دلسی رودریگز، معاون مادورو تاکید کرد که ونزوئلا نخستین کشور در نیمکره غربی است که در فاز سوم آزمایش‌های بالینی برای واکسن مذکور شرکت می‌کند. به گفته کارلوس آلوارادو، وزیر بهداشت ونزوئلا، دو هزار تن قصد دارند در فاز سوم این آزمایش بالینی در کشور شرکت کنند. روسیه نخستین کشور در جهان است که واکسنی را برای مقابله با ویروس کرونا ثبت کرده است. "اسپوتنیک-وی" توسط مرکز گامالیا ساخت شده و به صورت مشترک با صندوق سرمایه گذاری روسیه نیز تولید شده و اکنون در مراحل آزمایشی پس از ثبت است.

وزیر دادگستری آمریکا قرنطینه شد

رسانه آمریکایی خبر داد، «ویلیام بار» وزیر دادگستری این کشور که در مراسم اخیر کاخ سفید که بدون رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا برگزار شد حضور داشت، از بیم ابتلا به این ویروس قرنطینه شد. در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا، همسرش، چندین سناتور و اعضای دولت او در مراسم اعلام نامزدی «ایمی کانی بارت» برای قضاوت در دیوان عالی ادامه دارد، وزیر دادگستری آمریکا که در این مراسم حضور داشت، نیز قرنطینه شده است. طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «ویلیام بار» وزیر دادگستری (دادستان کل) آمریکا به رغم امتناع اولیه خودش از قرنطینه شدن بعد از حضور در مراسم جنجالی ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) در کاخ سفید، از بیم ابتلا به ویروس کرونا تصمیم گرفته که قرنطینه شود. رسانه‌های آمریکایی پیشتر گزارش داده بودند، وزیر دادگستری این کشور در مراسم اخیر در کاخ سفید با حضور دونالد ترامپ و دیگر مقام‌های دولت او و قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره به منظور اعلام نامزدی «ایمی کانی بارت» برای عضویت در دیوان عالی ایالات متحده حضور داشت. پیش از این در فیلم‌ها و تصاویری که از این مراسم منتشر شده بود، ویلیام بار ۷۰ ساله در کنار «کلیان کانوی» دستیار سابق ترامپ و بدون ماسک دیده می‌شود؛ کسی که بعدا خبر ابتلای او به ویروس کرونا اعلام شد. «کری کوپک» سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در گفت‌وگو با رسانه‌‍‌های این کشور خبر تغییر تصمیم آقای بار و قرنطینه شدن او را تایید کرد اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد. وی افزود، وزیر دادگستری آمریکا از روز جمعه (تایید ابتلای ترامپ به کرونا) چهار بار تست ابتلا به کرونا داد و نتیجه همه این تست‌ها منفی بوده است. تایید قرنطینه شدن ویلیام بار یک روز بعد از آن صورت گرفت که سخنگوی او اعلام کرده بود، وزیر دادگستری آمریکا تصمیمی برای قرنطینه شدن ندارد. پیشتر یک مقام ارشد دولت ترامپ گفته احتمالاً منشا ابتلای خوشه‌ای مقامات کاخ سفید و مقامات ارشد جمهوری‌خواه، مراسم اعلام نامزدی بارت برای قضاوت در دیوان عالی بوده است. این مراسم در «رُز گاردِن» کاخ سفید برگزار شد اما میهمانان در فضاهای بسته کاخ سفید هم حضور یافتند و در تصاویر منتشر شده، دیده می‌شود حضار ماسک به صورت ندارند و فاصله اجتماعی هم رعایت نمی‌شود. تا کنون علاوه بر ترامپ و همسرش، ابتلای چندین نفر از حضار این مراسم شامل کلیان کانوی، سناتور مایک لی از ایالت یوتا و «رو جان ای جنکینز» رئیس دانشگاه نوتردام تایید شده است.

اسرائیل خواستار تشکیل جبهه متحد شد

 «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه با اشاره به توافق سازش با برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مدعی شد که این توافق‌ها، مقابله با ایران را تقویت می‌کند. وی که با خبرنگاران اماراتی و سعودی صحبت می‌کرد، افزود: «ما در مقابله با اقدامات خصمانه ایران مشارکت داریم و جبهه واحدی علیه این کشور تشکیل خواهیم داد.» چند روز پیش بود که امارات و بحرین با وساطت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا عادی‌سازی کامل روابط خود با رژیم صهیونیستی را اعلام کردند. در همین خصوص، روزنامه معاریو نیز مدعی شده که به احتمال زیاد به زودی عمان و سودان نیز به جمع این کشورها بپیوندند و عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو را اعلام کنند. از سوی دیگر روزنامه صهیونیستی معاریو، شامگاه روز جمعه،‌ در گزارشی از نقش محوری عربستان سعودی در توافق سازش  ابوظبی و منامه با تل‌آویو پرده برداشت. این روزنامه صهیونیستی فاش کرد که برقراری روابط دو کشور عربی امارات و بحرین با تل‌آویو با «رایزنی‌های تنگاتنگ» و «موافقت» عربستان سعودی صورت گرفته است.

اسد پاسخ ترامپ را داد

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی "زوزدا" روسیه در پاسخ به سوالی درباره شرایط سوریه در سال ۲۰۱۵ اظهار کرد: اگر بخواهم شرایط آن زمان را خلاصه کنم می‌توانم بگویم بسیار خطرناک بود، تروریست‌ها در مناطق مختلف سوریه در حال پیشروی بودند و شهرها را با حمایت مستقیم آمریکا، فرانسه، انگلیس، قطر و عربستان و نیز حمایت غیرمستقیم کشورهای غربی و به طور کلی غرب اشغال می‌کردند. آن شرایط وخیم در سوریه به ویژه پس از ورود داعش در سال ۲۰۱۴ و اشغال مناطق گسترده‌ای از صحرای سوریه، موضوع گفت‌وگوی ما و فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی روسیه بود و البته به دلایل متعددی امیدوار بودیم این گفت‌وگوها بتوانند کمک کنند. اسد در ادامه شرح داد: دلیل اول جایگاه سیاسی مهم سوریه بود چرا که هر گونه مشکلی در این نقطه در سراسر منطقه خاورمیانه گسترش یافته و بر دیگر مناطق تاثیر خواهد گذاشت و البته جنگ علیه سوریه نیز به دلیل اهمیت جایگاه آن مساله جدیدی نبود. رئیس جمهوری سوریه در ادامه گفت: دلیل دیگر اینکه تروریسمی که سوریه در حال مبارزه با آن بود همان تروریسمی بود که کودکان را سال ۲۰۰۴ در مدرسه بیسلان ربود و همان بود که وارد سالن نمایش شد و افراد بی‌گناه را به قتل رساند، در واقع همان تروریسم جهانی بود و مقابله با آن در سوریه در وهله اول در راستای منافع روسیه و در مرحله بعدی برای حفاظت از ثباتی بود که چه بسا بر منافع دیگر کشورها از جمله خود روسیه تاثیر داشت. او در ادامه این مصاحبه در واکنش به درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ برای ترور او که در کتاب باب وودوارد، روزنامه‌نگار آمریکایی به آن اشاره شده، گفت: آمریکا روسای جمهوری و در واقع مزدورانی دارد که خود آنها را روی کار می‌آورد و اجازه می‌دهد مدتی روی کار باشند و زمانی که نقش‌شان تمام شد آنها را کنار می‌گذارد، آنها به این رویه عادت دارند اما من از آن رئیس جمهوری‌ها نیستم و در نتیجه به این اظهارات اهمیتی نمی‌دهم و آنها من را ناراحت نمی‌کنند و احساسی هم نسبت به آنها ندارم، در واقع این گفته‌ها، اظهاراتی آمریکایی برای خود آمریکایی‌ها است. اسد افزود: اگر به اظهارات اخیر ترامپ در کتابی که اشاره شد، بپردازیم می‌بینیم موضوع جدیدی و غافلگیرکننده‌ای وجود ندارد، سیاست آمریکا از زمان جنگ سرد و پایان جنگ جهانی دوم تا امروز سیاست سلطه، کودتاها، ترورها و جنگ‌ها است و این طبیعی است. ترامپ مساله جدیدی را مطرح نکرده است و بر عکس ما باید بپذیریم که ترامپ یک ویژگی مهم دارد که آن بر ملا کردن ساختار آمریکا است که البته برای ما روشن بود اما این سیاست با طرح مسایلی از دموکراسی، حقوق بشر و موضوعات مشابه، ماسک‌های زیبایی را بر صورت می‌زند. گفتنی است کتاب "ترس، ترامپ در کاخ سفید" نوشته وودوارد سال ۲۰۱۸ منتشر شد و در صدر کتاب‌های پرفروش آمریکا قرار گرفت، نویسنده در این کتاب از تلاش ترامپ در سال ۲۰۱۷ برای ترور بشار اسد نوشته بود. واشنگتن با رد صحت مطالب این کتاب، انتقادهای آن از ترامپ را وهم و خیال خواند اما خود ترامپ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز اظهار کرد که به سناریوی ترور اسد فکر کرده اما جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا او را از این گزینه منصرف کرده است. اسد در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا در طول جنگ مرگ و زندگی را احساس کرده، گفت: پیش از سال ۲۰۱۸ هر فردی در هر جایی از سوریه که رفت‌وآمد می‌کرد چه با پای پیاده، چه سوار بر اتوبوس یا خودرو، این احتمال وجود داشت که ناگهان هدف یک خمپاره قرار بگیرد و زخمی یا کشته شود، این احتمال در جنگ وجود داشت. رئیس جمهوری سویه درادامه گفت: فکر می‌کنم طبیعت انسان اینگونه است که به این شرایط عادت می‌کند چرا که زندگی ادامه دارد من شخصا هر روز به سر کار رفتم و هرگز متوقف نشدم چرا که گزینه دیگری وجود نداشت، این تروریسم از دهه پنجاه ما را هدف قرار می‌دهد و مساله تازه‌ای نیست، تنها در هر مرحله شیوه‌های آن تغییر می‌کند، در دهه پنجاه نوعی آشوب ایجاد می‌کرد اما مسلح نبود، در دهه شصت به سمت تحرکات مسلحانه رفت، در دهه‌های هفتاد و هشتاد سازمان یافته شده و اکنون نیز این تروریسم تاکتیک‌های خود را داشته و از حمایت سیاسی برخوردار است و برخی کشورها و بانک‌های بزرگ پشت آن هستند.

ترامپ تبلیغات مجازی از سر گرفت

ترامپ در پیام های پی در پی چند ساعت گذشته خود، بدون اشاره به انتقادهای گسترده از نداشتن سیاست منسجم برای مهار همه گیری ویروس کرونا، بی توجهی شخصی به اجرای شیوه نامه های بهداشتی و پنهانکاری خود و دستیارانش در اعلام به موقع دچار شدن به بیماری کووید -۱۹، ضمن تشویق شهروندان به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ (۱۳ آبان) و رای دادن به او، شعارهای انتخاباتی خود را مانند بازگرداندن نیروهای ارتش مستقر در کشورهای دیگر به آمریکا، تاکید بر آزادی شهروندان برای حمل اسلحه، مبارزه با رسانه هایی که به نظر او خبرهای نادرست منتشر می کند و مقررات زدایی از امور اداری را تکرار کرده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین به دستاوردهای دوره ریاست جمهوری خود از سال ۲۰۱۷ به این سو مانند ادعای افزایش بی سابقه قدرت ارتش، افزودن شاخه تازه ای به نام نیروی فضایی به آن، بهبود خدمت رسانی به کهنه سربازان و نظامیان پیشین و کاهش بی سابقه مالیات ها پرداخته و وعده داده است که روند کاهش دریافت مالیات ها در دوره بعدی ریاست جمهوری اش ادامه یابد. ترامپ همچنین از شهروندان واجد شرایط مشارکت در انتخابات درخواست کرده است برای حفظ آزادی مذهب، برقراری جدی نظم و قانون و افزایش شاخص سهام به بالاترین میزان، به او رای دهند. رئیس جمهوری آمریکا همچنین در پیام توئیتری دیگری به رای دهندگان ایالت ویرجینیا هشدار داده، در صورتی که به او رای ندهند، باید با مالیات های پائین و حق در اختیار داشتن و حمل سلاح های گرم، خداحافظی کنند. ماجرای ترامپ و کرونا به ماجرایی پیچیده تبدیل شده؛ اعلام ابتلا به ویروس کرونا توسط ترامپ، بستری شدن در بیمارستان و بعد حضور در جمع هوادارانش با نادیده گرفتن شیوه نامه های بهداشتی، سردرگمی درباره بیماری رئیس جمهوری آمریکا را افزایش داده است. بسیاری از رسانه های آمریکایی به ویژه رسانه های لیبرال، از هنگام اعلام خبر ابتلای ترامپ به بیماری کووید-۱۹ که تنها از طریق حساب توئیتر شخصی وی و نه بطور رسمی مانند صدور بیانیه کاخ سفید و یا سخنگوی دولت فدرال، اعلام شد، به دیده تردید نگریسته اند. کارشناسان، ناظران و حتی متخصصان پزشکی روند سلامتی جسمانی ترامپ از روز جمعه تا روز یکشنبه را مبهم، پرسش برانگیز و اکنون آن را یک فریب و زیر پانهادن قوانین قرنطینه مربوط به کووید-۱۹ از سوی ترامپ می دانند. شبکه سی ان ان نیز گزارش داد: ویدیویی از ترامپ انتشار یافته که وی در خیابان های اطراف بیمارستان نظامی والتر رید که در آن برای درمان ابتلا به ویروس کرونا بستری شده است، سوار برخودرویی برای هوادارانش دست تکان می دهد.

اسرائیل مذاکرات مرزی را بهم زد

پس از آنکه «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان از توافقی بر سر چارچوب مذاکرات ترسیم مرزی بین این کشور و رژیم صهیونیستی خبر داد، فرماندهی ارتش لبنان نیز اجرای مأموریت محوله برای تشکیل تیم نمایندگی لبنان در این مذاکرات را آغاز کرد. روزنامه لبنانی «الأخبار» نوشت که فرماندهی ارتش لبنان اسامی چندین نفر را به «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور معرفی کرده که عون پس از بازگشت از سفر کویت آن را بررسی و دیدگاه خود را اعلام خواهد کرد. اسامی پیشنهادی فرماندهی ارتش قابل تجدیدنظر است و این در حالی است که رژیم صهیونیستی نیز برای ارتقای سطح نمایندگی خود در این مذاکرات به سطح سیاسی تلاش می‌کند که با مخالفت لبنان مواجه شده است. الأخبار نوشت که هیأت لبنانی در این مذاکرات متشکل از افسران و کارشناسان متخصص در زمینه حقوق بین‌الملل و مرزها به ریاست یک سرتیپ ارتش خواهد بود و قرار است نخستین جلسه مذاکرات نیز اواسط ماه جاری میلادی با حضور «دیوید شنکر» فرستاده آمریکا که ۱۲ اکتبر وارد لبنان می‌شود، برگزار شود. به نوشته این روزنامه، لبنان و سازمان ملل هنوز جزئیات و شکل مذاکرات را قطعی نکرده‌اند و هنوز مشخص نیست که آیا این مذاکرات به چارچوب مذاکرات سال ۱۹۹۶ پایبند خواهد بود؛ بدین معنا که هیأت‌های لبنانی و اسرائیلی در اتاق جداگانه‌ای حضور خواهند داشت یا اینکه جلسات آن همانند جلسه کمیته سه‌جانبه(ارتش لبنان، یونیفل و ارتش صهیونیستی) که به صورت دوره‌ای در مقر نیروهای بین‌المللی در الناقوره برگزار می‌شود، خواهد بود. این روزنامه درباره نقشه‌های ترسیم مرزها نیز نوشت که ارتش لبنان تمامی نقشه‌هایی که از سال ۲۰۰۶ تهیه شده، آماده کرده است ، در این نقشه ترسیم مرزی نیز از نقطه (۱) در جنوب به سمت شمال آغاز شده بود که بعدها مشخص شد این نقشه لبنان را از حدود ۸۶۰ کیلومتری مربع از آب‌های منطقه اقتصادی محروم می‌سازد و پس از آن نقشه‌های دیگری در سال ۲۰۰۸ تهیه و اصلاحاتی در نقطه ۱ صورت داده شد تا اینکه نقطه(۲۳) نقطه آغاز ترسیم در مرز در جنوب شد و ۸۶۰ کیلومتر مربع نیز تحت حاکمیت لبنان قرار گرفت. بنابر این گزارش، مهم‌ترین نکته در این نقشه‌ها، منطقه واقع در مرزهای زمینی در الناقوره موسوم به نقطه«ب ۱» است که تأثیرات زیادی در ترسیم خط مرز دریایی و منطقه انحصاری اقتصادی خواهد داشت. این نقطه در الناقوره واقع شده و با وجود اینکه در اراضی لبنانی است، ارتش اسرائیل در آن مستقر است و بازپس‌گیری این مساحت زمینی اندک به معنای بازپس‌گیری حدود ۱۷ کیلومتر در نقطه پایانی منطقه انحصاری اقتصادی در دریاست. الأخبار همچنین به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت که «یوال اشتاینتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی مذاکرات این رژیم با لبنان را رهبری خواهد کرد و دو هفته پیش در نشست اشتاینتز با وزرای ارشد و چند مقام دیگر این رژیم این موضوع مورد بررسی و به عنوان شرط تل‌آویو برای شرکت در مذاکرات با لبنان مورد تأکید قرار گرفت. این روزنامه لبنانی افزود که در صورت صحت داشتن این شرط رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد که این رژیم به دنبال سیاسی کردن مذاکرات است حال آنکه این مذاکرات تنها یک مذاکره فنی است و اصرار تل‌آویو به معنای کارشکنی در مذاکرات خواهد بود و لبنان حق عقب‌نشینی از مذاکرات و ابلاغ آن به میانجی‌ آمریکایی و سازمان ملل را دارد. به نوشته این روزنامه، برخی منابع سیاسی عالی‌رتبه نیز گفتند که لبنان قطعا با مشارکت وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در مذاکرات مخالفت می‌کند و اصرار تل‌آویو بر این امر می‌تواند باعث شکست مذاکرات پیش از آغاز آن شود.

حشد شعبی پیکان اتهام را به سمت آمریکا چرخاند

ستاد عملیات مشترک ارتش عراق سه‌شنبه هفته گذشته خبر داد که در نتیجه حملات راکتی به یک منزل مسکونی در منطقه الرضوانیه بغداد، پنج غیرنظامی کشته و دو نفر نیز زخمی شدند. پس‌ از این حادثه بود که وزارت خارجه آمریکا، با اتهامات واهی، مدعی شد که گروه‌های مقاومت عراق عامل این حمله هستند. «کاظم الفرطوسی» سخنگوی گردان‌های سیدالشهداء در واکنش به این ادعا گفت: ما دلایلی داریم که ثابت می‌کند سفارت آمریکا در عراق از طریق مزدوران خود، در پس حملات راکتی قرار دارد. وی تأکید کرد که آخرین حمله راکتی که مزدوران وابسته به آمریکا انجام دادند، حمله به یک منزل در الرضوانیه بود. این فرمانده حشد شعبی خاطرنشان کرد: این اتهام نیست، بلکه اطلاعاتی است که مبتنی بر ادله است و آمریکا در پی بر هم زدن وضعیت و تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی است. الفرطوسی در پایان تصریح کرد، آمریکا با چنین عملیات‌هایی قصد دارد توجیهی برای خود ایجاد کند و بتواند مانند گذشته مقرهای حشد شعبی و گروه‌های مقاومت را هدف قرار دهد. این در حالی است که گروه‌های مقاومت تأکید دارند حضور آمریکا در عراق، اشغالگرانه است و باید به این مسئله پایان دهد.

والی لغمان از ترور انتحاری جان سالم به در برد

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد: در نتیجه یک حمله انتحاری بر کاروان خودروهای «رحمت‌الله یارمل» والی ولایت لغمان ۸ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند. «طارق آرین» سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت: قربانیان شامل ۴ محافظ آقای یارمل و چهار غیرنظامی هستند. به گفته آرین دو محافظ دیگر یارمل و ۲۸ غیرنظامی نیز در این انفجار زخمی شده‌اند. «اسدالله دولت‌زی» سخنگوی والی لغمان، گفت که این حمله حوالی ساعت ۱۰ امروز با استفاده از خودروی بمب‌گذاری شده و در منطقه سه راهی شهرک سلطان غازی بابا شهر مهترلام این ولایت صورت گرفته است. به گفته مقام‌های محلی این ولایت کاروان خودروهای حامل یارمل پس از آن هدف قرار گرفت که او به سمت دفترش در حرکت بود. تاکنون فرد و یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. ولایت لغمان در شرق افغانستان حدود ۱۲۰ کیلومتر با کابل پایتخت فاصله دارد. لغمان از ولایت‌های نسبتا ناآرام افغانستان محسوب می‌شود و گروه طالبان در آن فعالیت دارند.

مصر سیای ها را اعدام کرد

یک سازمان مدافع حقوق بشر مصری اعلام کرد مسئولان این کشور حکم اعدام ۱۵ نفر از بازداشت شدگان سیاسی را اجرا کردند. این سازمان افزود: ۱۰ نفر از این افراد مربوط به پرونده اعضای گروه سربازان مصر، ۳ نفر مربوط به پرونده حمله به پاسگاه پلیس کرداسه و دو نفر هم مربوط به پرونده‌ای بودند که در رسانه‌ها به حوادث کتابخانه اسکندریه معروف است. این سازمان از خانواده‌های این افراد خواست برای تحویل گرفتن اجساد نزدیکان خود به سردخانه زینهم مراجعه کنند. «هیثم ابوخلیل» مدیر مرکز حقوق بشر ضحایا گفت: هدف نظام مصر از اجرای حکم ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی، ایجاد رعب و وحشت به ویژه پس از تظاهرات روز جمعه گذشته است. ۷۲ محکوم دیگر به اعدام در مصر هم وجود دارند که منتظر اجرای حکم هستند. سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نظام مصر مرتکب کشتار جدیدی در حق ۱۵ نفر از بازداشت شدگان سیاسی شد. احکام اعدام این افراد بر اساس استناد جعلی و اعترافات زیر شکنجه صادر شده است. این اعدام‌ها پس از محاکمه‌های مضحک که در آن حداقل معیارهای محاکمه‌های عادلان هم رعایت نشد، صورت گرفت. دستگاه قضایی مصر، سیاسی کاری می‌کند و به هیچ وجه از استقلال و بیطرفی برخوردار نیست. نظام فعلی مصر تاکنون احکام اعدام ۷۴ نفر را اجرا کرده است.

گزارش تکان دهنده کشتار سیاهپوستان فاش شد

طی روزهای اخیر، گزارش‌های تکان دهنده‌ای از مرگ سه زندانی اتیوپیایی در زندان‌های مخوف رژیم سعودی منتشر شده است. گزارش‌هایی که نشان می‌دهد زندانبانان بدون کمترین دغدغه و دلهره ای، زندانیان را تا سرحد مرگ شکنجه کرده و حتی برخی از آنها را به قتل می‌رسانند. به دلیل عدم دسترسی زندانیان خارجی (مهاجران) در عربستان به خارج از زندان، از سرنوشت بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست. جرم زندانیان مهاجر چیست؟رژیم سعودی به بهانه شیوع ویروس کرونا، هزاران تن از مهاجران را بازداشت و آنها را در شهرهای مختلف زندانی کرده است. بیشتر این مهاجران، آفریقایی و از کشورهایی مانند اتیوپی به عربستان آمده اند؛ سعودی‌ها پس از شیوع ویروس کرونا، این زندانیان را در مکان‌هایی بسته جمع آوری کرده و آنها را در بدترین شرایط روانی، دارویی و غذایی رها کرده اند. برخی زندانیان جان خود را از دست داده و برخی دیگر، بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹» و عدم دریافت حداقلی‌ترین امکانات دارویی و غذایی، به تدریج در حال جان دادن هستند. در ماه سپتامبر (شهریور ماه) امسال، نشریه «ساندی تلگراف» گزارشی محدود در خصوص وضعیت اسفبار و غیر قابل تصور این زندانیان منتشر کرد. این نشریه در بخشی از گزارش خود می‌نویسد «وضعیت زندانیان آفریقایی در عربستان اسفبار و غیر قابل تصور است؛ آنها در بازداشتگاه‌ها و بدون بهره مندی از کمترین امکاناتی رها شده و در حال جان دادن هستند؛ عربستان به بهانه شیوع کرونا، این مهاجران را در مکان‌های دربسته زندانی کرده و مشغول مشاهده مرگ تدریجی آنهاست؛ معدود تصاویر وحشتناکی که از طریق تلفن همراه یکی از زندانیان نجات یافته از آن قربانگاه منتشر شده، به وضوح نشان می‌دهد که صدها زندانی چگونه در یک اتاق بسیار کوچک رها شده و از حداقلی‌ترین امکانات مورد نیاز بی بهره هستند.» به گفته «ساندی تلگراف» این تصاویر ده‌ ها مرد گرسنه و نیمه عریان را در یک اتاق کوچک احاطه شده توسط سیم خاردار نشان می‌دهد. حتی در برخی تصاویر که به دلیل دلخراش بودن منتشر نشده، اجسادی دیده می‌شوند که بر اثر گرما جان داده و هنوز به بیرون از اتاق زندانیان نیز منتقل نشده اند! برخی زندانیان، به دلیل عدم امید رهایی از این وضعیت بحرانی، دست به خودکشی شده و خود را حلق آویز کرده اند. «ابیبی الاثیونی» یکی از زندانیانی که از طریق دسترسی مخفیانه به تلفن همراه با «ساندی تلگراف» مصاحبه می‌کرد در این خصوص اظهار داشت «اینجا همان جهنم واقعی است! من چهار ماه است اینجا به سر می‌برم؛ با ما مانند حیوانات رفتار می‌شود؛ به ما توهین می‌شود؛ هر روز نگهبانان ما را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند؛ باید بگویم که راهی برای رهایی از این جهنم وجود ندارد؛ برخی زندانیان در این فضا خودکشی کرده اند؛ من هم به نظر چاره‌ای جز خودکشی ندارم.» شاید تصور می‌شد پس از انتشار این گزارش و ده‌ها گزارش مستند دیگری در خصوص کشتار مهاجران در زندان‌های سعودی، نهادهای حقوق بشری ظاهرا مستقل در جهان، سعودی‌ها را بابت این جنایات گسترده، مورد بازخواست قرار دهند با این حال، اکثریت قریب به اتفاق دولت‌ها و رسانه‌های غربی ترجیح داده اند در این خصوص سکوت کنند تا مبادا تجارت اسلحه و زد و بندهای اقتصادی و تجاری دیگر آن‌ها با رژیم منفور سعودی دچار مشکل شود! کمتر از یک ماه قبل، ۲۹ کشور با انتشار بیانیه‌ای نسبت به شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه و ناپدیدشدن‌های قهری منتقدان حکومت در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده اند. این سومین بیانیه مشترک کشورهای عضو سازمان ملل درخصوص وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی است که در شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر می‌شود، اما این بیانیه‌ها هیچ گونه اثری واقعی ندارد. همگان به یاد دارند که «بان کی مون»، دبیر کل وقت سازمان ملل، چگونه ناچار شد تحت تاثیر فشارهای پشت پرده آمریکا و رژیم صهیونیستی، نام رژیم سعودی را از فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان (به سبب کشتار کودکان در جنگ یمن) حذف کند. بیانیه‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه جنایات سعودی ها، هیچ یک منجر به صدور قطعنامه‌ای الزام آور علیه رژیم سعودی نمی‌شود؛ زیرا آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان سه عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل آماده اند تا هر گونه قطعنامه‌ای مبنی بر محکومیت جنایت سعودی‌ها را در این کشور و منطقه غرب آسیا وتو کنند! مسئله به این نقطه ختم نمی‌شود؛ کشورهای غربی که خود اصلی‌ترین حامی جنایات سعودی‌ها محسوب می‌شوند، بدون آنکه کمترین اشاره‌ای نسبت به کشتار زندانیان توسط رژیم سعودی داشته باشند، از پیشرفت عربستان در زمینه محدود کردن مجازات زندان و اعدام کودکان استقبال کرده اند؛ این مسئله، اوج وقاحت سازمان ملل را به اثبات می‌رساند! سازمانی که قصد دارد مسیر جنایات گسترده‌تر سعودی‌ها را در زمان حال و آینده هموار سازد. کشورهای اروپایی صرفا «نگرانی» خود را از برخی مسائل حقوق بشری در عربستان بیان می‌دارند، بدون آنکه قطعنامه‌ای رسمی در این خصوص صادر کنند؛ همین برخورد نرم و ملایم، به معنای چراغ سبزی است که غرب به سعودی‌ها برای استمرار جنایات آن‌ها نشان می‌دهند. زمانی که کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل و خود این سازمان، کمترین واکنشی در قبال جنایات آَشکار سعودی‌ها نشان نمی‌دهند، تکلیف مسائل دیگر مانند برگزاری دادگاه صوری و مضحکانه قتل «جمال خاشقجی» در ریاض کاملا مشخص است. دادگاهی در عربستان در ابتدای ماه سپتامبر رأی نهایی متهمان پرونده قتل جمال خاشقچی را اعلام کرد که ۸ نفر از متهمان این پرونده به زندان محکوم شده بودند؛ البته نام این متهمان افشا نشده است. مدافعان حقوق بشر به این دادگاه به دیده تردید نگریسته و آن را در حد شوخی ارزیابی کرده‌اند؛ از همین رو کشورهای امضا کننده این بیانیه بار دیگر مجازات همه عاملان قتل این روزنامه‌نگار را خواستار شده‌اند؛ با این حال در عمل، هیچ گونه فشاری به رژیم سعودی (که ولیعهد آن دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است)، در این بیانیه وارد نشده است!

مراکش داعش را در نطفه خفه کرد

مقامات مراکش بر اساس داده‌های اطلاعاتی که آن را اداره کل نظارت بر اراضی کشور تهیه کرده بود، یک گروهک تروریستی وابسته به داعش را در شهر «طنجه» منهدم کردند. در اطلاعیه‌ای که دفتر مرکزی تحقیقات قضایی صادر کرده، آمده است، نیروهای واکنش سریع که عملیات مداخله و یورش را به طور همزمان در چهار مکان در محله «العوامه» واقع در شهر طنجه آغاز کردند، مجبور به شلیک هشدارآمیز با هدف ممانعت از خطر تروریسم و بازداشت مظنون اصلی و سه عضو دیگر این گروهک تروریستی شدند. عملیات تفتیش و بازرسی افسران دفتر مرکزی تحقیقات قضایی و کارشناسان صحنه جرم در اماکن مداخله، منجر به کشف و ضبط اسلحه‌های سرد و تجهیزات جنگی شد. بر اساس اطلاعات اولیه تحقیقات، اعضای این گروهک تروریستی کسانی بودند که قادر به پیوستن به اردوگاه‌های داعش در منطقه ساحل در جنوب صحرای مراکش نبوده و تصمیم گرفته بودند به طرح‌های تروریستی خطرناک با هدف بر هم زدن امنیت و ثبات مراکش از طریق الهام گرفتن از شیوه فعالیت‌های تروریستی اعضای داعش در سوریه و عراق بپیوندند. ماه گذشته میلادی مقامات امنیتی مراکش از انهدام یک گروهک تروریستی وابسته به داعش که در چهار شهر فعالیت داشت و برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور برنامه ریزی کرده بود، خبر دادند.

اسرائیل به صنعا پرواز کرد

یک هیئت از کنست اسرائیلی در سال ۱۹۹۶ به یمن رفتند تا برای اعطای شناسنامه یمنی برای ۶۰،۰۰۰ اسرائیلی تلاش کنند. سرلشکر یحیی ساری ، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وفادار به گروه "انصارالله"، در جلسه مطبوعاتی پخش شده از تلویزیون المسیره با استناد به سندی که از طرف سفارت امارات در صنعا صادر شد، اظهار داشت: هیئتی از کنست اسرائیل در اوایل مارس ۱۹۹۶ برای عادیاسرائیل و یمن با علی صالح در صنعا ملاقات کردند.

بورل خواستار توقف فوری جنگ شد

بورل خواستار توقف فوری جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌های نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و بازگشت دو کشور به مذاکرات شد. «جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه‌شب گفت: با وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره درگیری‌های تازه میان دو کشور بر سر منطقه قره‌باغ به صورت تلفنی گفتگو کرده است. وی این مطلب را در پیامی توییتری اعلام کرد و افزود: افزایش خسارات جانی غیرنظامیان قابل پذیرش نیست. درگیری باید فورا متوقف شود. مذاکرات باید هر چه سریعتر در چارچوب رئیسان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آغاز شود. گروه مینسک متشکل از آمریکا، روسیه و فرانسه است که در سال ۱۹۹۴ برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تشکیل شد. رییسان جمهوری این سه کشور روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف فوری درگیری و بازگشت به مذاکرات شدند. بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده درگیری و نخست‌وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست. پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه ژوئیه (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زده و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری «گروه مینسک» سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

اکبر طبری درخواست فرجام خواهی داد

محمد علی داداشی وکیل اکبر طبری گفت: از زمان صدور حکم موکلم ۲۰ روز مهلت داشتیم تا فرجام خواهی خود را به دیوان عالی کشور تقدیم کنیم که روز گذشته فرجام خواهی موکل من در دیوان عالی کشور به ثبت رسید. وکیل اکبر طبری ادامه داد: خلاصه‌ای از دلایل خود را پیرامون اینکه حکم با قوانین و اصول دادرسی در تعارض بوده است، در فرجام خواهی خود نوشته‌ایم. داداشی ادامه داد: فرجام خواهی خود را در ۱۳۱ صفحه و با ۲۷ صفحه ضمائم به ثبت رسانده‌ایم، زیرا هر چهار مورد اتهامات موکل بنده با ایرادات جدی روبرو بوده است. وی تصریح کرد: موکل بنده در افکار عمومی مجازات شده و آینده او به دست قضات دیوان عالی کشور مشخص می‌شود و فرجام خواهی او به ثبت رسیده است.

ایران در تولید پهپاد به خودکفایی رسید

امیر سرتیپ دوم ستاد شهرام حسن‌نژاد فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر(عج) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ظهر امروز در آئین اهدای «ماکت پهپاد انتحاری کیان» به موزه «مقاومت، ایثار و پیروزی» شهرستان ری، اظهار کرد: گروه پهپاد حضرت ولیعصر(عج) نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۰ سال است که در ساختار نیروی زمینی تشکیل شده و فعالیت می‌کند. وی افزود: این گروه با هدف شناسایی و مراقبت از مناطق تحت مسؤولیت و مأموریت نیروی زمینی ارتش تشکیل شد که ابتدا به عنوان یک یگان کوچک در قالب معاونت عملیات نیروی زمینی ارتش بود که از سال ۱۳۹۶ تغییر ساختار عمده در گروه ایجاد شد و به شکل یک گروه پهپادی در ۵ قرارگاه منطقه‌ای شروع به کار کرد و از قالب صرفاً عملیات، شناسایی و مراقبت خارج شد. فرمانده گروه پهپاد نزاجا در ادامه تصریح کرد: نیروی زمینی ارتش با تدابیر فرمانده معظم کل قوا از رویکرد صرفاً دفاعی به رویکرد تهاجمی تغییر کرد یعنی ما فقط سامانه شناسایی و مراقبت پهپادی نداریم بلکه دارای سامانه‌های رزمی، انتحاری، فاوا و جنگال(جنگ‌های الکترونیکی) هستیم. حسن‌نژاد با اشاره به اینکه گروه پهپاد در نیروی زمینی از شرایط ویژه‌ای برخوردار است و اکنون علم روز دنیا در حوزه‌های نظامی بهره‌برداری از پهپادها است، گفت: ما در حوزه پهپاد جزو ۵ کشور برتر جهان هستیم چون به علم تولید پهپاد در صنایع دفاعی، مراکز تحقیقات جهاد خودکفایی و شرکت‌های دانش بنیان رسیدیم و تمام پهپادهایی که امروز در ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد تماماً به صورت تولید داخل است و هیچ قسمتی از کشورهای دیگر وارد نمی‌شود. وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین تجهیزات در شرایط فعلی، پهپادها هستند که کاملاً بومی و ساخت ایران است و سعی داریم در کل مراکز دولتی وابسته به نیروهای مسلح بتوانیم حوزه پهپاد را به مردم بشناسانیم چرا که توانایی‌های حوزه پهپاد به عنوان یک علم هایتک به مرحله‌ای رسیده که می‌توانیم قسمتی از امنیت جمهوری اسلامی را از این طریق تضمین کنیم. فرمانده گروه پهپاد نزاجا در ادامه بیان کرد: یکی از محل‌هایی که حضور پیدا می‌کنیم نمایشگاه‌ها و به ویژه نمایشگاه‌های مرتبط با بنیاد شهید و مکان‌هایی است که قدمگاه شهدا به تصویر کشیده می‌شود و در همین راستا طی ارتباط خوب و سازنده با رئیس بنیاد شهید شهرستان ری در چندین جلسه گفت‌وگو و مذاکره کردیم و چند ماکت فاخر که نشان‌دهنده تلاش و مجاهدت شهدای گرانقدر است به این مکان اهداء کردیم. حسن نژاد بیان کرد: پرنده‌های ما در حوزه‌های رزمی و انتحاری دارای بردهای بیش از ۲۰۰ کیلومتر و بیش از ۱۰ ساعت مداومت پرواز و با سقفی بالای ۱۸ هزار پا است که به صورت شبانه‌روزی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران دفاع  می‌کنند. وی تصریح کرد: ماکتی که امروز به عنوان هدیه به نمایشگاه دفاع مقدس بنیاد شهید شهرستان ری اهداء می‌کنیم «ماکت پهپاد انتحاری کیان» است که به صورت موشک کروز عمل می‌کند و تفاوت آن با موشک در این است که در حال برنامه‌ریزی اگر منصرف شویم می‌توانیم پرنده را پس از پرتاب برگردانیم. فرمانده گروه پهپاد نزاجا با بیان اینکه ماکت این پرنده نشان‌دهنده قسمتی از توانمندی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپاد است، افزود: این پهپاد با کمک یگان‌های پهپادی و صنایع دفاعی تولید شده و به عنوان علم روز ماکت آن در اختیار بنیاد شهید و دید مراجعه‌کنندگان و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. حسن نژاد با بیان اینکه تعداد تایپ‌های پهپاد در ارتش متنوع است، گفت: در نیروی زمینی بیش از ۱۲ نوع تایپ پرنده را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم که توانسته است آمادگی رزمی نیروی زمینی ارتش را تا حدود قابل توجهی افزایش دهد. وی با اشاره به اینکه آنچه در حوزه پهپاد مورد بهره قرار می‌دهیم بر اساس تهدیدهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و منویات رهبر معظم انقلاب است، یادآور شد: فرمانده معظم کل قوا در آخرین دستورات به یگان‌های پهپادی نیروهای مسلح فرمودند؛ باید به بحث پهپاد در مناطق مرزی بیش از پیش پرداخته شود و بر اساس تدابیر ایشان امروز نیروی زمینی ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح در مناطق شمال شرق، غرب و جنوب غرب به صورت گسترده از پهپادهای شناسایی، مراقبت و رزمی استفاده می‌کنیم.

لاوروف زنگ خطر را به صدا درآورد

سرگئی‌ لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: آمریکایی‌ها در شمال سوریه تلاش می‌کنند حکومت خودمختار کرد را ایجاد کنند که ویژگی‌های یک شبه دولت را خواهد داشت. چنین مساله‌ای قابل اجرا در سوریه نیست همچنین ممکن است مشکل کردها منفجر شود. این در حالی است که نیروهای "سوریه دموکراتیک" (قسد) هم‌پیمان ارتش آمریکا به اقدامات علیه ساکنان محلی در استان حسکه به خصوص در زمینه آموزش ادامه می‌دهند. ساکنان محلی تحصیل فرزندانشان طبق معیارها و شیوه‌های درسی کردها را نمی‌پذیرند. قسد نیز اقدام به بستن مدارس دولتی سوریه در مناطق تحت تسلط خود کرده است.

دادگاه استیناف طلای ونزوئلا را به مادورو داد

دادگاه تجدیدنظر انگلیس در پرونده دادخواست بانک مرکزی ونزوئلا برای استرداد نزدیک به ۱ میلیارد دلار طلای این کشور به نفع دولت «نیکلاس مادورو» رأی داد. این دادگاه، حکم قبلی دادگاهی که خواستار استرداد این طلا به «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا و رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور را باطل کرد. دیوان عالی بریتانیا چند ماه قبل‌تر با این استدلال که لندن «خوان گوایدو» را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد، خواستار استرداد این طلا به او شد. دادگاه تجدیدنظر انگلیس، خواستار بررسی مجدد حکم دیوان عالی شد. قضات این دادگاه گفته‌اند بیانیه‌های دولت انگلیس در خصوص خوان گوایدو ممکن است منعکس‌کننده واقعیت میدانی این کشور نبوده باشد. «استفان مالس»، رئیس هیئت قضات این دادگاه گفته به رسمیت شناختن گوایدو توسط دولت انگلیس، اقدامی «مبهم» بوده است. آمریکا و گروهی از متحدان این کشور از جمله انگلیس سوم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی «خوان گوآیدو»، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوآیدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسما مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملا شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوآیدو ناکام مانده است.

دستگاه قضا آمریکایی ها را تحت تعقیب برد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران گفت: اسامی ۴۵ شخصیت حقیقی و حقوقی آمریکایی که به نوعی دخیل در تحریم‌های ظالمانه و ضد انسانی علیه ملت ایران بودند در اختیار دادستان تهران قرار دادیم. علی باقری کنی در حاشیه بازدید از بیمارستان کودکان مفید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما با تمام ابزارهای قانونی و حقوقی که در عرصه داخلی و بین‌المللی وجود دارد با عزمی جدی برای مقابله با جنایت‌ها ایستاده‌ایم و امروز اعلام می‌کنم که اسامی ۴۵ شخصیت حقیقی و حقوقی آمریکایی که به نوعی دخیل در تحریم‌های ظالمانه و ضد انسانی علیه ملت ایران بودند در اختیار دادستان تهران قرار دادیم تا طبق مواد قانونی تحت تعقیب قرار دهند. باقری کنی تصریح کرد: طبق قوانینی که در اختیار دستگاه قضایی است و بر اساس ماده ۵ قانون مقابله با اقدامات تروریستی اسامی این افراد به دادستان تهران اعلام می‌شود تا آنها را تحت تعقیب قضایی قرار دهند و رسیدگی کنند. دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه اظهار کرد: امروز توفیقی دست داد در خدمت همکاران در بیمارستان مفید باشیم و با تلاش‌ها و اقدامات جهادی کادر درمانی و سلامت کشور در مبارزه با ویروس کرونا به واسطه تحریم‌های ظالمانه باشیم. باقری کنی خاطرنشان کرد: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که درست است دشمنان از هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌کنند اما کادر درمان با همه تلاش اجازه نمی‌دهند که خللی در تامین دارو و درمان و نیازهای بیماران ایجاد شود. باقری کنی گفت: بهترین دلیل برای این مساله وضعیتی است که مشاهده می‌کنیم که علیرغم همه تنگناها که بیگانگان انجام دادند ولی ایران کشوری پیشرو است و این نشان دهنده آن است که جوانان کشور در مراحل مختلف از جمله درمان تلاش حداکثری دارند و این چیزی از ضد انسانی بودن رفتار دشمنان ایران علی الخصوص آمریکایی‌ها کم نمی‌کند. معاون رئیس دستگاه قضا گفت: ما به عنوان دستگاه قضا تلاش می‌کنیم تا اقدامات خصمانه دشمنان را بی پاسخ نگذاریم. آمریکایی‌ها تلاش حداکثری گذاشتند و کشورهای اروپایی هم با این تلاش آنها همکاری می‌کنند و حتی دامنه تحریم را به عرصه بهداشت رساندند. وی افزود: تفاوت کسانی که دارو، درمان و بهداشت را مورد تحریم قرار می‌دهند با داعشی‌ها در این است که داعشی‌ها با شمشیر عریان آدم می‌کشند، اما اینها با تحریم‌های صدا خفه کن کودکان و بیماران را می‌کشند مانند اتفاقاتی که در کشور یمن رخ می‌دهد. دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: جنایت‌های بسیاری برای تحریم‌های ظالمانه ایجاد شده است و به نظرم برخی دولت‌های اروپایی که دست به تحریم دارو می‌زنند تفاوتی با داعشی‌ها و تروریست‌ها ندارند. فقط داعشی‌ها پشت پوشش دین خود را پنهان می‌کنند و اینها پشت حقوق بشر خود را پنهان کرده‌اند. باقری کنی اظهار کرد: این دولت‌ها در حالی که اشک تمساح می‌ریزند اما در برابر کشور یمن نه تنها هیچ اقدامی انجام نداده‌اند بلکه به تحریم هم دامن می‌زنند. آنها در این عرصه از هیچ تلاشی دریغ نکردند و کودکان نیازمند یمنی به دارو نیاز دارند و فریاد معصومانه کودکان یمنی به کشورهای اروپایی و آمریکایی این است که جنایت بس است و دیگر جنایت نکنید. دبیر ستاد حقوق بشر گفت: به عنوان دستگاه قضا این اطمینان را به مردم می‌دهیم که دستگاه قضا با استفاده از همه ابزارهای حقوقی و قانونی عزم این را دارد که با استفاده از قدرت شمشیر قانون و حقوق مدنی حتماً به پیگرد متهمان ناقض حقوق ملت ایران ادامه خواهد داد تا زمانی که آنها به دست دادگاه سپرده شوند و مجازات قانونی برای‌شان تعیین شود. دبیر ستاد حقوق بشر گفت: ما به عنوان دستگاه قضا مسئول هستیم که حق سلامتی مردم بدون دغدغه‌ای دنبال شود.

قرارگاه سازندگی خاتم رکورد توتال را شکست

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: با نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری از ابرپروژه نفتی غرب کارون، رکورد شرکت توتال در صنعت نفت کشورمان به دست متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) شکسته شد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، سردارسرتیپ دوم پاسدار سعید محمد  اعلام کرد: این پروژه در راستای تحقق دستور رهبر معظم انقلاب در جریان بازدید از پارس جنوبی در سال‌های گذشته وارد مرحله اجرایی شده است و ایشان با اشاره به فلرهای روشن در این منطقه، از مسئولان وزارت نفت خواسته بودند که این مشعل‌ها هرچه زودتر خاموش شود تا هم آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نشود و هم بتوان از این گاز که سوزانده می‌شود، استفاده بهینه کرد. وی اظهار داشت: پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت در غرب کارون موسوم به ‌NGL کارون، ابرپروژه‌ای نفتی است که با عملیاتی شدن آن، گازهای استخراج شده از چاه‌های نفتی که تقریباً از زمان اولین مراحل استخراج نفت در مسجد سلیمان، اقدام مهم و جدی برای بهره‌وری بهینه از آنها انجام نشده و فقط سوزانده می‌شدند، تبدیل به گاز قابل استفاده در شبکه گازرسانی شهری و مواد اولیه صنایع پتروشیمی خواهند شد. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: این اقدام علاوه بر جلوگیری از مشکلات زیست‌محیطی و دربرداشتن حدود ۵۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه برای کشور، یک دستاورد بزرگ دیگر نیز به همراه دارد و آن، شکسته شدن رکورد شرکت معروف و بزرگ نفتی دنیا یعنی توتال است که با امتیازهای خاص در سال‌های گذشته در کشور فعالیت داشته است بدون آن که سود خاصی نصیب کشورمان کند. سردار محمد افزود: شرکت توتال در یکی از پروژه‌های قبلی خود در جنوب کشور، به رکورد ۳ درصد پیشرفت فیزیکی در ماه رسیده بود و تا سال‌ها، برخی از این موضوع، به عنوان یک اتفاق مهم و نشان‌دهنده کیفیت و سرعت عمل این شرکت بدعهد اروپایی یاد می‌کردند. اما سرعت عمل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه با وجود شدیدترین تحریم‌های ظالمانه در یک ابرپروژه نفتی با ۳.۵ درصد پیشرفت فیزیکی ماهانه، رکورد جدیدی در صنعت نفت کشورمان ثبت کرده تا مشخص شود توان فنی و اراده متخصصان کشورمان، بالاتر از پیمانکاران خارجی است و این حاصل تلاش و همدلی همه ارکان طرح، اعم از کارفرما، مشاور و پیمانکار بوده است.  وی با اشاره به اینکه ایران در سال ۲۰۱۹، در جایگاه چهارم کشورهای جهان از نظر سوزاندن گاز مشعل بوده و ۱۳ میلیارد مترمکعب گاز همراه نابود شده و کاهش درآمدهای کشور و آلودگی زیست‌محیطی را در پی داشته است، گفت: این موضوع برای متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه قابل قبول نبود که شدت سوزاندن گاز در کشورمان، ۱۰ برابر برخی کشورهای همسایه باشد چراکه به عنوان مثال، میزان گاز طبیعی تولیدی در پالایشگاه فاز ۱ پارس جنوبی در سال ۲۰۱۵، حدود ۹ میلیارد مترمکعب بوده و چنین حجم قابل توجهی، هدر رفته است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه از اواسط سال گذشته، روند پیشرفت این پروژه سرعت قابل قبولی پیدا کرد، اظهار داشت: با روند فعلی و تا پیش از پایان سال جاری، فاز اول این ابرپروژه، عملیاتی خواهد شد که علاوه بر درآمد قابل توجه ارزی، موجبات اشتغال‌زایی پایدار برای جوانان و متخصصان کشور در سال جهش تولید را فراهم می‌کند. به گفته محمد، در حال حاضر حدود ۳۲۰۰ متخصص و نیروی کار که عمده آنها از جوانان بومی خوزستان محسوب می‌شوند، در پروژه NGL کارون مشغول به کار هستند و با افتتاح رسمی آن، بخش قابل توجهی از ظرفیت بدون استفاده پتروشیمی‌های ماهشهر، به چرخه تولید باز می‌گردد. وی با اشاره به اینکه ظرفیت خوراک کارخانه در فاز اول ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز و در فاز دوم به ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز خواهد رسید، افزود: خوراک این مجموعه صنعتی، گازهایی هستند که ده‌ها سال است در طبیعت رها شده و به محیط زیست آسیب‌ می‌رساندند، اما با بهره‌برداری از این پروژه، روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه سیتوپلاس یعنی مواد اولیه پتروشیمی تهیه می‌شود که در اختیار صنایع مربوط قرار خواهد گرفت. محمد خاطرنشان کرد: در پروژه NGL کارون روزانه ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین و ۴۱ تن گوگرد جامد تولید خواهد شد که علاوه بر افزایش تولید این محصولات در کشور، امکان درآمد ارزی برای کشور را فراهم می کند. در کنار این اقدامات مهم، گام بلندی نیز برای بهبود کیفیت هوای این مناطق برداشته خواهد شد که سال‌هاست ساکنان آن، دود ناشی از سوزاندن گازهای فلر را استنشاق می‌کنند. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) از به‌کارگیری بیش از ۳۷۰ دستگاه وسیله نقلیه سبک، نیمه‌سنگین و سنگین برای اتمام این پروژه خبر داد و اضافه کرد: بیش از ۱۵۶ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۲۶۵ کیلومتر کابل کشی برق، ۲۴۰ کیلومتر احداث خط لوله و نصب ۲۶ هزار تن استراکچر فلزی در این پروژه انجام شده است که با توجه به شرایط آب و هوایی استان خوزستان و حساسیت فنی و صنعتی پروژه، در جای خود قابل اهمیت و توجه است. وی رکوردشکنی قرارگاه سازندگی خاتم به عنوان یک پیمانکار ایرانی در صنعت پیچیده و خاص نفتی را حاصل نگاه به توانمندی‌های داخلی و اطمینان به جوانان متخصص در اوج تلاش دشمنان برای تحریم صنعتی و نفتی جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: اگر این ظرفیت در سال‌های آینده به درستی عملیاتی شود، علاوه بر اشتغال قابل توجه، درآمدزایی ارزی بسیار زیادی را به همراه دارد و هیچ کشوری نمی تواند محصولات با ارزش ایرانی را تحریم یا از بازار منطقه و جهان حذف کند. محمد با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۹۹ که تاکید کرده بودند در جهش تولید برخی از بخش‌ها مانند بخش نفت و توسعه ظرفیت پالایشگاهی پیشرو هستند، یادآور شد: با توجه به این تدابیر، این عرصه‌ها در اولویت تکمیل توسط قرارگاه سازندگی قرار گرفته‌اند زیرا ارتقای ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی در کشور و توسعه ظرفیت‌های پالایشگاهی، جمهوری اسلامی ایران را در مقابله با تحریم‌ها قدرتمندتر می‌کند که این موضوع نیز مورد تاکید و توجه رهبر معظم انقلاب بوده است.

پاریس به وضعیت «هشدار حداکثری» رسید

شمار مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ در پاریس افزایش یافت و پایتخت فرانسه نیز مانند شهر مارسی در وضعیت هشدار حداکثری قرار گرفت. دو محدودیت جدید برای پاریس در نظر گرفته شده است؛ با این حال رستوران‌ها با تشدید دستورالعمل‌های بهداشتی باز خواهند بود. اقدامات بهداشتی محدود کننده که پاریس و سه بخش دیگر از فرانسه را شامل می‌شود، از سه شنبه اجرایی خواهد شدخبرنگار فرانس ۲۴ در گزارش خود اعلام کرد: پاریس و سه بخش از حومه آن شامل اودسِن (Hauts-de-Seine)، سِن-سَن-دُنی (Seine-Saint-Denis) و وال-دو-مارن (Val-de-Marne) از فردا محدودیت‌های جدیدی را تجربه خواهند کرد. دستورالعمل‌های بهداشتی در رستوران‌ها تشدید می‌شود و رستوران‌ها به طور کامل تعطیل نخواهند شد. با این حال کافه‌ها در این شهرها همچنان تعطیل خواهد بود. دانشکده‌های همه دانشگاه‌ها موظفند شمار دانشجویان حضوری را ۵۰ درصد کاهش دهند. علت اتخاذ چنین تصمیمی این است که در منطقه ایل-دو-فرانس (Île-de-Franc) در حومه پاریس همه شاخص‌ها در مورد شیوع ویروس کووید-۱۹ قرمز است. بیماران کرونایی در این منطقه ۳۵ درصد از تخت‌های بیمارستانی را اشغال کرده اند. آستانه هشدار در این منطقه به بالاترین میزان خود رسیده است. بر اساس پیش بینی‌های انستیتو پاستور فرانسه، تا نیمه ماه نوامبر ظرفیت بیمارستان‌های پاریس کاملا از بیماران کرونایی اشباع خواهد شد. از سوی دیگر در پنج کلان شهر دیگر فرانسه نیز شرایط مشابهی حاکم است. در شهرهای لیل، لیون، گرونوبل، تولوز و سنت-سنت- اِتی یِن، اوضاع رو به وخامت است. چنانچه آمار کنونی مبتلایان به ویروس کرونا کاهش پیدا نکند، بیمارستان‌های پاریس مجبور خواهند شد برنامه زمانی ۲۰ درصد از عمل‌های جراحی را تغییر دهند تا بتوانند به جای آن بیماران کرونایی را در بخش مراقبت‌های ویژه بستری کنند. محدودیت‌های یادشده قرار است از سه شنبه (فردا) دست کم به مدت ۱۵ روز اجرایی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha