چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله سید احمد علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: جریان استکباری و مستکبران و جریان توده‌ای از مردم جاهل که زندگی ابدی خویش را به بهای ناچیزی فروخته‌اند، با ایجاد نفاق بین مردم، مقدمات تسلط یزیدیان بر جامعه را فراهم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، هم‌زمان با سالروز اربعین حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، مراسم عزاداری روز اربعین حسینی ظهر امروز، در صحن جامع رضوی حرم مطهر با قرائت آیات کلام‌الله وحی از سوی امید حسینی‌نژاد آغاز شد. سپس حجت‌الاسلام‌ جعفر اسلامی‌فر زیارت اربعین را در جمع زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) و عزاداران حسینی قرائت کرد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد مقدس، در بخش دیگری از این مراسم درباره «فلسفه قرائت زیارت اربعین در روز اربعین حسینی» به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: امام صادق(ع) به یکی از اصحاب خویش به نام صفوان جمال، زیارت اربعین را آموختند و به این شخص که کارش شتربانی در مسیر عراق و حجاز بود سفارش کردند اگر روز اربعین در کربلا به زیارت امام حسین(ع) مشرف شد، زیارت اربعین را قرائت کند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه انسان با قرائت و تدبر در فرازهای زیارت اربعین درباره امام حسین(ع) معرفت پیدا می‌کند، گفت: یکی دیگر از خاصیت‌های قرائت و تدبر در زیارت اربعین شناخت هدف و تکلیف اصلی خویش در قبال واقعه کربلا و جامعه عصر کنونی است.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه امام حسین(ع) برای نجات بندگان و مردم از جهالت و حیرت ضلالت خون قلب خود را نثار کردند، ادامه داد: امام حسین(ع) در واقعه کربلا علاوه بر مبارزه با جریان یزیدیان با جریان غصب خلافت مبارزه ‌کردند و اصل حرکت این امام همام یک جامعه هدف داشت که آن جامعه هدف، امت اسلام بود.

وی با تأکید بر اینکه در همه اعصار یزید و شمری وجود دارند که به دنبال کسب منصب خلافت برای انجام جنایات متعدد در جوامع هستند، اضافه کرد: عامل اصلی تسلط یزیدیان بر برخی جوامع وجود جهالت و حیرت ضلالت در میان مردم آن جامعه است. نادانی انسان در زندگی باعث ایجاد فرصت برای سوء استفاده یزیدیان زمانه می‌شود.

امام‌جمعه مشهد مقدس افزود: حیرت ضلالت به این معناست که گمراهی موجب انحراف و غلبه هوای نفسانی مثل شهوت و مادیات بر انسان می‌شود. از همین رو، اگر این حالت در امتی به وجود آید، بدون شک این امت سوژه‌ استکبار و یزیدیان خواهد شد. بنابراین انگیزه اصلی قیام امام حسین(ع) مقابله با حیرت ضلالت بود.

آیت‌الله علم الهدی ضمن بیان این مطلب که در صورت نهادینه شدن حیرت ضلالت در جامعه دو جریان شکل می‌گیرد، ادامه داد: نخستین جریان، جریان استکباری و مستکبران است و دومین جریان تشکیل توده‌ای از مردم شهوت‌ران که زندگی ابدی خویش را به بهای ناچیزی می‌فروشند و معامله می‌کنند. این دو جریان با ایجاد شقاق و نفاق بین مردم، مقدمات تسلط یزیدیان بر جامعه را فراهم می‌کنند.

وی افزود: آنچه بستر حضور یزیدیان را در جامعه فراهم می‌کند جهالت و حیرت ضلالت است، به این معنا که مردم از زندگی درک و فهم درستی نمی‌یابند و به دنبال هوای نفس خود می‌گردند. حالا کسی که می‌خواهد حسینی باشد باید در مقابل این جهالت همانند امام حسین(ع) جهاد کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha