پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 925240
۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۰
جن

حوزه/ مردم ناآگاه، خرافات زیادی درباره جن ساخته‌اند؛ به گونه‌ای که فکر می‌کنند جن‌ها موجوداتی موذی، دم‌دار و سم‌دار هستند، که کاری جز آزار انسان‌ها ندارند مردم ناآگاه فکر می‌کنند جن‌ها در تاریکی هستند، به این خاطر از جاده‌های تاریک می‌ترسند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «سر سفره خدا» با موضوع آشنائی با معارف قرآن کریم به شیوه پرسش و پاسخ به قلم محمد علی محمدی به رشته تحریر درآمده است که در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما خوبان خواهیم کرد.

   

* فرشتگان، جن، روح

    

- خداوند در سوره بقره می‌فرماید: فرشتگان به آفرینش انسان اعتراض داشتند؛ چرا فرشتگان اعتراض کردند و خداوند چگونه به اعتراض آنها پاسخ داد؟

اگر معمار یا بنای بسیار خوش ذوق و باسلیقه‌ای به شما بگوید: تصمیم گرفته است خانه‌ای بسازد که تمام در و دیوار و سقف آن‌از شیشه باشد، فورا این مطلب به ذهن شما می‌آید که: خانه قشنگی است، ولی ممکن است بچه‌ای شیشه‌های آن را بشکند!؟

اگر این سؤال را از معمار بپرسید او پاسخ می‌دهد خانه را جایی می‌سازد که بچه‌ها نتوانند به آن سنگ بزنند (مثلا وسط یک باغ بزرگ که دیوارهای بلندی دارد) و ابعاد شیشه هایش را کوچک در نظر می‌گیرد، تا دیرتر بشکند و اگر شکست امکان ترمیم و تعویض آن وجود داشته باشد.

آفرینش انسان و سؤال فرشتگان هم مانند مثال بالا بود. وقتی معمار آفرینش (خداوند) به فرشتگان فرمود که اراده کرده است از خاک و گل (ماده) انسان بسازد و او جانشین خداوند در روی زمین باشد فرشتگان می‌دانستند که این ماده، قابل فساد است، پس ممکن است انسان فاسد شود، از این رو این سؤال برایشان پیش آمد که انسانی که ممکن است فاسد شود و گناه کند، چگونه می‌تواند جانشین خداوند در روی زمین باشد!؟ خداوند نیز به آنها نشان داد که انسان توانایی‌های فراوان دارد؛ او قدرت یادگیری و علم آموزی دارد، از این رو می‌تواند جانشین خداوند در روی زمین باشد.

و خلاصه این که انسان قابل اصلاح است، اگر گناهی هم کرد خداوند راه توبه کردن را به او آموخته است.

   

- ما چند فرشته داریم که در خدمت خداوند متعال هستند؟

اگر منظور شما این است که آیا تعداد فرشتگان قابل شمارش هستند یا نه به سؤال و جواب زیبای زیر توجه کنید؛ از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند: تعداد فرشتگان بیشتر است یا انسان؟ امام فرمود: سوگند به خدایی که جانم به دست اوست، فرشتگان خدا در آسمان از عدد ذرات خاک‌های زمین بیشترند و در آسمان جایی نیست مگر آن که در آن جا فرشته‌ای خداوند را تسبیح می‌گوید.

به نظر شما آیا ذرات خاک قابل شمارش‌اند؟ آیا می‌دانید همراه هر قطره بارانی که بر زمین می‌چکد فرشته‌ای وجود دارد؟ حالا آیابه نظر شما قطره‌های باران قابل شمارش می‌باشند!؟

برای آگاهی بیشتر نوجوانان مومن و خداشناس، به برخی از گروه‌های فرشتگان اشاره می‌کنم.

   

۱. برخی از فرشتگان، وحی را به پیامبران می‌رسانند. (تکویر، آیه ۲۱) آیا می‌توانید یکی از آنها را نام ببرید؟

   

۲. تدبیر امور عالم به دست برخی از فرشتگان انجام می‌شود. (سجده، آیه ۵/ نازعات، آیه ۵)

    

۳. گروهی نگهبان بهشت و خدمت گزار بهشتیان هستند.

    

۴. عده‌ای از فرشتگان، مامور دوزخ و عذاب جهنمی‌ها هستند. در آیات ۷۱ تا ۷۳ سوره زمر به نگهبانان بهشت و جهنم اشاره شده است.

   

۵. عده‌ای از فرشتگان مراقب کارهای ماانسان‌ها هستند: ان علیکم لحافظین، کراما کاتبین؛ همانا برای شما نگهبانانی گمارده شده است. [که] بلند مرتبه‌اند و نویسنده [کارهای شما هستند] (انفطار، آیه ۱۰-۱۱).

فرشتگانی که اعمال انسان‌ها را می‌نویسند، همان رقیب و عتید هستند که در آیه ۱۸ سوره ق آمده است.

   

۶. عده‌ای ماموران قبض روح افراد هستند (اعراف، آیه ۳۷) آیا می‌توانید یکی از آنها را نام ببرید؟ به گروه‌های دیگری از فرشتگان نیز در قرآن اشاره شده است که بامراجعه به معارف قرآن، نوشته آیه الله مصباح یزدی جلد ۳-۱ صفحات ۲۸۳-۲۹۵ می‌توانید آنها را یاد بگیرید.

   

- درباره واقعیت جن کمی توضیح دهید.

مردم ناآگاه، خرافات زیادی درباره جن ساخته‌اند؛ به گونه‌ای که فکر می‌کنند جن‌ها موجوداتی موذی، دم‌دار و سم‌دار هستند، که کاری جز آزار انسان‌ها ندارند مردم ناآگاه فکر می‌کنند جن‌ها در تاریکی هستند، به این خاطر از جاده‌های تاریک می‌ترسند. آنها فکر می‌کنند جن‌ها موجوداتی بسیار قوی، بد اخلاق و کینه‌توز هستند، در حالی که باید همه این خرافات را به کناری نهاد.

چیزهای زیادی وجود دارند که با چشم دیده نمی‌شوند، آیا باید از آنها ترسید؟ هوا در همه جا وجود دارد، ولی دیده نمی‌شود آیا باید از هوا ترسید؟ الکتریسیته وجود دارد آیا باید همیشه از الکتریسیته وحشت داشت؟ عقل دیده نمی‌شود آیا ترسناک است!؟

   

جن هم موجودی مانند سایر موجودات الهی است، موجودی که خداوند او را آفریده است تا مانند انسان‌ها، خدا را عبادت کند. (ذاریات، آیه ۵۶)

آنها نیز مانند ما دارای زندگی و مرگ هستند. (جن، آیه ۶) مانند انسان‌ها تکلیف دارند، برخی از آنها مؤمن و برخی از آنها کافرند. (جن آیه ۲۰)

به دنبال مسائل مربوط به جن رفتن و درباره آنها فکر کردن، شنیدن مطالب دروغین و خرافاتی درباره آنها به طور معمول نه تنها مفید نیست، بلکه بیهوده است و حتی گاهی زیان دارد و جز اتلاف وقت بیهوده هیچ ثمری ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابولفضل IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    10 3
    سلام ایا جن می تونه انسان را بیمار کنه؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    6 3
    سلام من خیلی دوست دارم درباره اجنه و... بفهمم و قبلا اشتباه فکر میکردم و ممنون از این سایت
  • امیدرضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 2
    شما سوال رو با سوال جواب داد این خیلی باهوشین ولی جواب سوال رو باید به گونه ای قانع کننده بگین ک شگفت زده شیم نگین تر
  • ARMY IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    5 0
    چه جالب!بیخودی میترسیدم.ممنون از سایت.کمکم کرد
  • یه بنده خدا IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    2 1
    سلام. شما رو بخدا جواب سوالم رو بدید . میخوام بدونم کسی ک از جن برای روای حاجتی کمک بخواد ،آیا گناه است ؟یعنی شرک بخدا محسوب میشود ؟؟
    • بنده خدا IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      سلام. براساس آیه 6 سوره جن، کمک گرفتن از جن باعث فرورفتن بیشتر بشر در گمراهی و طغیان میشه. براساس آیات 18 تا 22 سوره جن، درخواست کمک از غیرالله (در عالم غیب) شرک است.
    • Dina IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      1 2
      سلام معمولا اجنه مسلمون به کار ما کاری ندارن و اجنه کافر هستن که برای ما کار هایی انجام میدن که اون هم با درخواست های خودشون ختم میشه و راه اونها به زندگی ما باز میشه و دردسر های فراوانی به بار میاره حتی اگه گناه محسوب نشه شما نباید از اونها درخواستی داشته باشین
  • محسن IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    0 0
    سلام دیدن جن روح و عال و دوال پا چه حکمی داره و چرا صدایی ندارن