جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مدرسی یزدی

حوزه/ نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد گفت: حوزه های علمیه از نظر تدوین کتاب پیشگام هستند و ما باید از این فرهنگ استفاده کنیم و موضوعی که الان مایه تأسف است گرانی کتاب و گرانی نرم افزار و کم توجهی به نشر کتاب در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدکاظم مدرسی عصر امروز در نشست مجازی بانوان طلبه یزدی که با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد، با تبریک هفته کتاب‌خوانی و هفته بزرگداشت بسیج از همه طلاب حوزه علمیه خصوصاً طلاب خواهر که در عرصه‌های علم پیشتاز بوده و در جامعه مثل حوزه‌های علمیه برادران تأثیرگذاری دارند تشکر کرد.

*صداهای استثنایی از نظر پیامبر کدام است؟

وی با یادآوری روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت:«ثَلاثُ تَخرُقُ الْحُجُبَ وَ تَنْتَهِی إلَی مَا بَیْنَ یَدَی اللهِ:صَرِیْرُ أَقْلامِ الْعُلَمَاءِ وَ وَطْیُ أَقْدامِ الْمجَاهِدیْنَ وَ صَوْتُ مَغازِلِ الْمحْصَنات» ما می‌دانیم در عالم صداهای فراوانی وجود دارد اما پیامبر در میان صداها، سه صدا را به‌عنوان صدای استثنایی معرفی می‌کند آن‌هم از آن جهت که موجب دگرگونی می‌شود.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد افزود: «تخرق الحجب» در واقع یعنی (پرده‌ها را می‌دراند و انسان‌ها را به خدا نزدیک می‌کند ) و «تنتهی الی ما بین یدی الله» یعنی (انسان‌ها را در نزد خدا مقرب می‌کند)که این سه صدا صدایی است که برای ما هم به‌عنوان صدای مطلوب تلقی شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدرسی تصریح کرد: اولین صدا «صریر اقلام العلماء » صدای قلم دانشمندان در زمان‌های قدیم است که وقتی دانشمندان مطلبی را می‌نگاشتند یک‌صدای ملیحی از قلم‌ها شنیده می‌شد که این صدای ملیح را در عرب «صریر» می‌نامند.

وی اضافه کرد: این صدا را خداوند دوست دارد چون علم را برای آیندگان و نسل بعد از خود ثبت و ضبط می‌کند و این صدا خیلی قیمت دارد «تنتهی الی ما بین یدی الله» انسان‌ها را به خدا نزدیک می‌کند.

این استاد حوزه افزود: «وتخرق الحجب» یعنی پرده‌های جهل را باید بدراند، پرده‌های نادانی و پرده‌های بی‌بصیرتی، پرده‌هایی که مانع از بینش هستند می‌دراند و از بین می‌برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدرسی گفت: صدای دوم «وطی اقدام المجاهدین» در جنگ‌های داخلی در ایران اسلامی به دفاع از انقلاب اسلامی و کسانی که در جبهه‌های دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) به نبرد با دشمن برخاستند و صدای پای این رزمندگان ،این صدا همان صدایی است که به تعبیر پیامبر اکرم(ص) «تخرق الحجب» پرده‌ها را می‌دراند و انسان‌ها را به خدا نزدیک می‌کند و صدای سوم صدایی است که از چرخش چرخ ریسندگان یعنی صنعتگران ،بافندگان و تولیدکنندگان به وجود می‌آید«صوت مغازل المحصنات».

وی خاطرنشان کرد: حتی بانوانی که در این عرصه پیشگام باشند در منزل کار اقتصادی انجام دهند و از لحاظ اقتصادی به کمک خانواده بیایند «صوت مغازل المحصنات»شاید بتوانیم برداشت کنیم که زن گرچه وظیفه اصلی او نیست که در بیرون از منزل کار کند اما تولید گری و تولید کردن کالا برای رفع نیاز محیط اسلامی به‌ویژه محیط خانوادگی یک اصل اساسی و امر بسیار مهم و مطلوبی است که صدای چرخ ریسندگی او هم‌نواز با صدای گام رزمندگان و این دو هم ارزشمند با صدای قلم نویسندگان و دانشمندان است.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تعبیر دیگری بیان کنیم، وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) فرمودند که سه صدا در میان صداهای دیگر ارزشمند است، صدای چاپخانه‌ها، صدای توپخانه‌ها و صدای کارخانه‌هاست که این صداها خیلی قیمت دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدرسی افزود: تدوین کتاب منهای توجه به متن کتاب معنا ندارد و اینکه در فرهنگ اسلامی ما این‌قدر نسبت به نوشتن کتاب اهمیت قائل شدند و حتی در روایات پیامبر(ص) می‌فرمایند؛ «قیدوا العلم بالکتاب»(کنز العمال حدیث ۲۹ "ص۳۳۲) یعنی ای مردم مواظب باشید علم خودتان را با نوشتن در بند بکشید درواقع منظور این است که تنها به حافظه خودتان اعتماد نکنید و نوشته‌ای را تدوین کنید.

*بانوان طلبه برای نویسنده شدن تلاش نمایند

وی خواستار شد: من همین‌جا توصیه می‌کنم به خواهران مکرمه و برادران طلبه که حتماً به نوشتن،به نگاشتن و به یادداشت‌برداری، توجه به کتابت داشته باشید و اگر قلم شما روان نیست اما همان قلم شکسته‌ای که دارید با آن بنویسید چون شما در آینده یک نویسنده قوی خواهید شد.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد اظهار داشت: امروز یکی از نکته‌های ضعف ما مردم این است که نسبت به نوشتن بی‌تفاوتیم  و خیلی مطلب می‌شنویم اما چون ننوشتیم و بازگو نمی‌کنیم فراموش می‌کنیم .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدرسی افزود: در روایت دیگری پیامبر(ص) بیان فرمودند؛ «اکتُبُوا العِلمَ قبلَ ذَهابِ العُلَماءِ، و إنّما ذَهابُ العِلمِ بِمَوتِ العُلَماءِ» قبل از آنکه دانشمندان از دست شما خارج شوند نکته‌های شیرین و وزین آن‌ها را یادداشت کنید که این ‌یک سفارش برای ما است .

وی خاطرنشان کرد: بر اساس روایات اسلامی درمی‌یابیم که نوشتن و نگاشتن در فرهنگ دینی ما در کنار خواندن و در کنار تولید علم یک ارزش دارد، چیزی که امروز کمتر در حوزه‌های علمیه ما در استان یزد با آن مواجهیم و لذا به تشویق به نوشتن دانش در روایات فراوان است حتی ثواب کتابت و تألیف را ببینید که چقدر زیاد است و ثواب دارد .

استاد حوزه ادامه داد: پیامبر(ص) در این باره فرمودند«الْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَکَ وَرَقَة وَاحِدَةً عَلَیْهَا عِلْمٌ تَکُونُ تِلْکَ الْوَرَقَةُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ سِتْراً فِیمَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّارِ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بِکُلِّ حَرْفٍ مَکْتُوبٍ عَلَیْهَا مَدِینَةً أَوْسَعَ مِنَ الدُّنْیَا سَبْعَ مَرَّاتٍ» یعنی اگر مؤمن از دنیا برود و یک ورقه از خودش باقی بگذارد که بر آن علمی نوشته شده باشد روز قیامت این ورقه حائل و ساتر و حاجب است بین او بین آتش، نه‌تنها مانع از آتش است بلکه خداوند تبارک و تعالی در عوض هر حرفی که بر آن ورقه نوشته است شهری وسیع‌تر از دنیا به‌اندازه هفت برابر به او عنایت می‌کند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدرسی تصریح کرد: روایت دیگری درباره تألیف و کتابت است «من کتب عنّی علماً أو حدیثاً لم یزل یکتب له الأجر ما بقی ذلک العلم و الحدیث»یعنی هر که دانش یا سخنی از من نگاشته است، پاداش او نیز هماره نگاشته شده است تا هنگامی‌که آن دانش و سخن بر جا مانده است.

وی طلاب را به نگارش کتاب فراخواند و گفت: دیگران را هم تشویق به نوشتن کنیم زیرا پیامبران الهی صحیفه بر ایشان وارد می‌شد و پیامبران صحف و کتاب دارند به‌واسطه اینکه کتاب جایگاه دارد .

استاد حوزه با اشاره به دوران پیامبری حضرت ادریس(ع) گفت: ادریس پیامبری اهل مطالعه و اهل دقت بود که به گمانم ۳۰ کتاب بر او نازل شد و خداوند در قرآن درباره این پیامبر فرموده« ادریس و رفعناه مکانا علیا» که داستان زیبایی از سفر او به آسمان چهارم و پنجم به همراه یکی از فرشتگان الهی وجود دارد که برای دیدن ملک الموت می‌رود و سپس ملک الموت گفت خدای متعال من را مأموریت داد که در بین آسمان چهارم و پنجم قبض روح کنم  و من متحیر بودم که چگونه تو می‌توانی در اینجا حضور داشته باشید؟ بعد در آنجا جناب ادریس را قبض روح کرد و شاید«رفعناه مکانا علیا»معنایش همین باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدرسی ابراز کرد: آنچه مهم است اینکه وجود مبارک پیامبر اسلام مأموریتش با قلم و با کتابت و با تدوین کتاب شروع می‌شود و ما فرهنگ شیعه‌ای داریم که در عرصه تدوین کتاب پیشگام است و یکی از افتخارات و امتیازاتش این است که در طول تاریخ پیوسته اهل علم و کتاب بوده  است.

وی افزود: ما این افتخار را داریم که بزرگان ائمه ما و پیشگامان ما پیوسته ما را تشویق به نوشتن و علم می‌کردند که الحمدالله حوزه‌های علمیه ما از این جهت پیشگام هستند و نیز از لحاظ فقهی، هم از لحاظ اصولی، هم از لحاظ روایی و تفسیری و هم از لحاظ تدوین کتاب پیشگام هستند و ما باید از این فرهنگ استفاده کنیم.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد بیان کرد:  چیزی که الآن مایه تأسف است گرانی کتاب و گرانی نرم‌افزار و هم‌چنین کم‌توجهی به نشر کتاب در کشور است .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدرسی افزود: بعضی از کتاب‌های ما الآن با ۵۰۰ نسخه چاپ می‌شود و این خیلی ضعف است و در یک کشور ۸۰ میلیونی کتاب نوشته می‌شود اما فقط ۵۰۰ نسخه یا ۱۰۰۰ نسخه چاپ می‌شود.

وی ادامه داد: ما قبلاً ۳۰۰۰ یا ۵۰۰۰ تیراژ برای هر کتاب داشتیم و می‌گفتیم کم است ظاهراً ناشکری کردیم این هم فقط در کتابخانه‌ها گذاشته می‌شود یا معلوم خریدار ندارد و یا اراده‌ای برای خرید نیست.

نائب رئیس شورای حوزه علمیه یزد گفت: بنده معتقدم امروز باید مطالعه روشمند همراه با یادداشت‌برداری  داشته باشیم و هرچقدر یادداشت‌برداری انجام دهیم کم کردیم و از این یادداشت‌ها در آینده استفاده کنیم حتی روایات اهل‌بیت(ع) را با برداشت‌های زیبای خودمان البته برداشت‌هایی در چارچوپ اصولی حدیثی بنویسیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدرسی در پایان برای همه علما و دانشمندان و کسانی که در طول تاریخ با حفظ مسئولیت نگاشتن و تألیف و تدوین از صدر اسلام تا الآن در عرصه علم‌آموزی و ترویج فرهنگ علم تلاش کرده‌اند مخصوصاً علما و دانشمندان بنام از مرحوم شیخ صدوق رضوان‌الله تعالی علیه تا زمان حاضر مثل مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر وزین المیزان طلب مغفرت و غفران و آمرزش و طلب علو رتبه برای آن عزیز  از درگاه خداوند مسئلت نمود.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha