پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ریحانه حقانی

حوزه/ معاون پژوهش جامعه الزهرا با ارائه خلاصه گزارشی از فعالیت‌های معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام به برگزاری دوره‌های تربیت محقق، تربیت مترجم، اجرای طرح «مؤلفان بانو»، انتشار نشریات مختلف علمی پژوهشی و انتشار ۴۵ کتاب در دو سال گذشته اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه ریحانه حقانی در آیین بزرگداشت هفته پژوهش که در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، ضمن قدردانی از پژوهشگران که در جهت توسعه مرزهای علم قدم در این عرصه گذاشتند و مسائل پژوهشی را در راستای فعالیت‌های خود برمی دارند، عنوان کرد: معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام با اهداف ارتقای پژوهشی و محتوایی و سیاستگذاری‌های متعدد که در دستور کار خود دارد، برنامه‌های مختلفی برگزار می‌کند.
معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه فعالیت‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام بر اساس سیاستگذاری‌های شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران و نیازسنجی‌ها و سیاست‌های عملیاتی و اجرایی جامعه الزهرا علیهاالسلام انجام می‌شوند، اظهار داشت: برخی برنامه‌های معاونت پژوهش جنبه ارتقایی و توان افزایی اساتید و طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام را دارند، از جمله دوره تربیت پژوهشگر که هم اکنون سومین دوره این طرح در حال اجرا است.
حقانی افزود: در طرح تربیت محقق، بانوان طلبه در یک فرایند علمی، روشی و محتوایی در اختیار یک استاد پژوهشگر قرار می‌گیرند و بر اساس نیازهای پژوهشی، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند که خروجی هر یک از گروه‌ها مقاله و یا کتاب است.


فراخوان دومین دوره تربیت مترجم در سه زبان خارجی
وی به برگزاری دوره تربیت مترجم در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: دوره تربیت مترجم با توجه به اهمیت و ضرورت ترجمه، پیشرفت دانش، برگرداندن متون و تربیت مترجمان متخصص در حوزه علوم اسلامی و انسانی طراحی شده است.
معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: این دوره طی سه نیمسال تحصیلی در دو شاخه زبان انگلیسی با گذراندن ۳۲ واحد و زبان عربی با گذراندن ۳۶ واحد برگزار شده است و امسال فراخوان شرکت در دوره‌های تربیت مترجم در سه زبان ترکی استانبولی، اردو و اسپانیولی را اعلام کردیم.
حقانی تصریح کرد: طرح تربیت مترجم با توجه به بعد بین المللی طلاب و فعالیت‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام در عرصه بین الملل اجرا می‌شود و چنانچه طلاب حوزه، توان تبدیل داده‌های خود را به فراتر از جامعه اسلامی ایرانی و زبان فارسی داشته باشند، یک گام به صدور انقلاب اسلامی پیش رفتیم.
وی یادآور شد: در راستای توان افزایی طلاب، کارگاه‌های مهارتی- تخصصی و نشست‌های پژوهشی، کرسی‌های ترویجی و آزاداندیشی برگزار می‌شود، همچنین انجمن‌های علمی پژوهشی متناسب با رشته‌های تحصیلی جامعه الزهرا علیهاالسلام تشکیل شده است و بانوان طلبه نیازهای علمی پژوهشی خود را احصا کرده و پس از تصویب در کمیسیون‌های مربوطه، فعالیت‌های خود را با توجه به نیازسنجی‌ها آغاز می‌کنند.
معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: در انجمن‌های علمی پژوهشی، اساتید مشاور حضور دارند و نیازسنجی‌های علمی پژوهشی طلاب باعث رضایتمندی پژوهشگران شده و بستر مناسبی را برای طلاب آماده می‌کند.


برگزاری همایش کتاب سال بانوان مهم‌ترین اقدام جامعه الزهرا در سال‌های اخیر
حقانی در ادامه به برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های داخلی و همکاری در همایش‌ها و جشنواره‌های ملی و بین المللی اشاره کرد و افزود: طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام در سال‌های اخیر در همایش‌های مختلف ملی و بین المللی از جمله همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» خوش درخشیدند و بیش از ۳۰ اثر به این همایش ارسال کردند.
وی همچنین به برگزاری همایش کتاب سال بانوان اشاره کرد و افزود: این همایش یکی از مهم ترین برنامه‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام است که هم از حیث روشی و محتوایی و گستره مخاطب قابل توجه است.
معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: طلاب و دانشجویان، مخاطبان این همایش هستند که پایان نامه‌ها، رساله‌ها و مقالات خود را ارائه می‌کنند، همچنین این همایش، توجه ویژه ای به موضوع زن و خانواده دارد.
حقانی اضافه کرد: اساتید، طلاب و جامعه حوزوی باید از حیث محتوایی و سطح آثار نگاه ویژه ای به همایش کتاب سال بانوان داشته باشند و نگاه جدی باید به نیازهای پژوهشی و موضوعات این همایش صورت گیرد.


فعالیت دانشنامه زن مسلمان با رویکرد جدید و محوریت «تربیت محقق دانشنامه نگار»
وی به حضور درخشان طلاب در جشنواره علامه حلی اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته بانوان طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام در عرصه استانی و کشوری آثار قابل توجه ارائه کردند، چنانچه در سطح استانی ۲۰ اثر منتخب و در سطح کشوری سه اثر برگزیده مورد تجلیل قرار گرفت.
معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام به آغاز فعالیت دوباره دانشنامه زن مسلمان در معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و عنوان داشت: این دانشنامه با رویکرد جدید و محوریت «تربیت محقق دانشنامه نگار» و با هدف استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی جامعه‌الزهرا سلام الله علیها راه‌اندازی شده است.
انتشار ۴۵ کتاب علمی پژوهشی در انتشارات جامعه الزهرا علیهاالسلام در دو سال گذشته
حقانی در ادامه با اشاره به توسعه علم و توسعه تحقیقات پژوهشی، بیان کرد: معاونت پژوهش، طرح‌های پژوهشی و چاپ کتاب را در دستور کار خود دارد و با وجود کمبود بودجه و مسائل مالی، تولیدات علمی فاخر و ارزشمندی را در سال‌های اخیر داشتیم.
وی افزود: در سال گذشته، ۲۶ جلد کتاب چاپ شده و ۱۰ کتاب در دست چاپ داشتیم، امسال نیز ۱۹ جلد کتاب منتشر شده و ۷ کتاب در دست چاپ داریم.
معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: در راستای نیازهای پژوهشی و علمی جامعه کتاب‌هایی تولید شده است که امروز برخی از این کتاب‌ها از جمله «مجموعه مقالات پاسخ به شبهات کرونا»، «مجموعه مقالات کالای ایرانی» و «مجموعه مقالات بررسی تطبیقی سند ۲۰۳۰ با فقه امامیه» رونمایی می‌شوند.
حقانی به انتشار و رونمایی از ۱۳ جلد کتاب تدوینی، تألیف ۹ جلد کتاب درسی و یک جلد کتاب پژوهشی، تدوین ۱۷ جلد کتاب درسی و توسعه و تولید نشریات و چاپ مقالات اشاره کرد و اضافه کرد: در جامعه الزهرا علیهاالسلام، نشریات مختلف با درجه‌های علمی پژوهشی، علمی تخصصی و داخلی توسط انجمن‌های علمی پژوهشی، گروه‌های علمی پژوهشی و گروه‌های علمی آموزشی منتشر می‌شود.


اجرای طرح «مؤلفان بانو» در جامعه الزهرا علیهاالسلام
وی در ادامه با بیان اینکه طرح‌های پژوهشی متعددی در دستور کار است، گفت: طرح«مؤلفان بانو» یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام قرار گرفته است و یکی از اقدامات این طرح، برگزاری همایش کتاب سال بانوان است.
معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: در طرح «مؤلفان بانو»، ارتقای افراد از جهت دوره‌ها و توانمندی‌های علمی و به ویژه استعدادهای برتر و همچنین تألیف و ارائه پژوهش‌ها بر اساس نیازسنجی جامعه و بانوان در موضوع زن و خانواده در دستور کار است و حمایت‌های مادی و معنوی از طرح‌های پژوهشی اتفاق خواهد افتاد.
حقانی یادآور شد: ما در عرصه پژوهش، فضای مجازی را نادیده نگرفتیم و دوره‌های تربیت محقق، تربیت مترجم، نشست‌ها و کارگاه‌های علمی پژوهشی به صورت مجازی راه اندازی شده است .
وی اضافه کرد: ما در هفته آینده زمانی را برای گفتگوی آزاد انتخاب می‌کنیم تا بانوان طلبه و پژوهشگران به صورت مستقیم مسائل و چالش‌هایی که در عرصه پژوهش است ارائه کنند و در این راستا آسیب شناسی داشته باشیم.
معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام در پایان تصریح کرد: برنامه ریزی و سیاستگذاری‌های معاونت پژوهش بر اساس نیازهای پژوهشی و آسیب شناسی در حوزه مطالعات و برنامه‌های دینی و پاسخگویی به آن وجود دارد یکی از مهم ترین اهداف و فعالیت‌هایی است که امسال و سال گذشته در دستور کار داشتیم که امید است به نتیجه لازم برسیم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha