پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / جلسه کمیسیون«اساتید حوزه و آموزش مجازی، فرصت ها، تهدیها و راهکارها»

حوزه/ اساتید حوزه بر استفاده از ابزارهای نوین آموزشی در فضای مجازی برای تشویق و ترغیب طلاب به امر تحصیل تأکید و آن را ضروری دانستند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه،حجت الاسلام حججی، در جلسه کمیسیون اساتید حوزه که با عنوان برگزاری بیست و دومین اجلاسیه سالانه سطوح عالی و خارج حوزه قم با موضوع « اساتید حوزه و آموزش مجازی، فرصت ها، تهدیها و راهکارها در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد، بر استفاده از ابزارهای نوین در امر آموزشی تأکید و این امر را در شرائط کنونی ضروری دانست.

این استاد حوزه با بیان این که استفاده از ابزارهای نوین آموزشی گام مهمی در جذب و ارتقای امر آموزشی به طلاب خواهد بود، گفت: این مسئله می تواند سبب تشویق طلاب به درس هم شود.

حجت الاسلام  حججی افزود: از دیگر ابزارهای نوین آموزشی استفاده از برنامه نقشه ذهنی است. در این روش درس ها به صورت درختواره تنظیم و به صورت پی در اف به طلبه در فضای مجازی ارائه می شود.

این استاد حوزه اضافه کرد: تاکنون تجربه این عمل سبب رضایت مندی طلاب شده است. این ها نوآوری است که اساتید حوزه باید در شرایط کنونی به دنبال آن باشند.

استفاده از ابزارهای آموزشی

حجت الاسلام حسناتی، دیگر استاد حوزه در این جلسه نیز بر بررسی دقیق نرم افزارهای موجود و نرم افزارهای مطلوب تأکید کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم، نظراتی که سایر اساتید در بحث آموزش در بستر فضای مجازی دادند، در کدام یک از دو عنوان فوق است؛ هر کدام که باشد قابل بررسی است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم، استفاده از نرم افزارهای مطلوب و ارائه آن در شرائط حساس کنونی در بحث آموزش،  گام مهمی در سطح آموزش در فضای مجازی خواهد بود و می تواند حتی به کیفیت برنامه های آموزشی هم کمک کند.

حجت الاسلام حسناتی با بیان این که این شرائط فعلی موجب شده به ظرفیت فضای مجازی و استفاده از این تهدید به  عنوان فرصت برای عقب نماندن از شرایط فعلی جامعه پی ببریم، اضافه کرد: اگر اشکلاتی در استفاده از فضای مجازی در بحث آموزش مطرح است، به دلیل عدم آشنایی با ابزارهای نوین آموزشی و... است.

این استاد حوزه بر تدوین آیین نامه آموزش مجازی برای اتقان فعالیت آموزشی و استفاده از تجربیات آموزش در فضای مجازی از مراکزی چون جامعة المصطفی تأکید و آن را در ضروری دانست.

توجه به امور اخلاقی در حین درس

حجت الاسلام حسینی، دیگر استاد حوزه در این جلسه نیز عدم رضایت طلاب از نحوۀ طراحی سوالات آزمون، آماده نبودن سخت افزارهای لازم در امر برگزاری آزمون را از جمله مشکلات آموزش در فضای مجازی و در عین حال توجه و تقویت طلاب در امر تقریر نویسی و دست به قلم شدن آنها را از جمله مزایا عنوان کرد و گفت: برای بهتر شدن امر آموزش در فضای مجازی، اساتید می توانند به ارائه مباحث اخلاقی، تربیتی و قرآنی حتی به صورت قرائت یک صفحه قرآن در هر جلسه کلاس اقدام نمایند، این  عمل باعث برکاتی زیادی می شود که از جمله این که با پایان سال تحصیلی، یک دور قرآن هم قرائت خواهد شد.

ضرورت بستر سازی آموزش در فضای مجازی

حجت الاسلام سید کاظم سید باقری، دیگر استاد حوزه در این جلسه نیز بر اهمیت توجه به فضای مجازی در شرایط کنونی تأکید و استفاده از ظرفیت های این فضای را برای برگزاری نشست های علمی و ... غیر قابل انکار دانست.

این محقق بر سرمایه گذاری بیشتر برای آموزش و استفاد از فضای مجازی تاکید کرد و عنوان کرد: برای بهتر شدن فرایند کارها و برنامه ها باید پیش بینی فضای باند را هم انجام داد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در این فرایند می توان از چند نرم افزار در بستر آموزش در فضای مجازی استفاده کرد، گفت: این امر موجب بهتر شدن فرایند امر آموزش هم خواهد شد.

حجت الاسلام سید باقری بر استفاده از تجریبات المصطفی در امر آموزش و تدوین نامه نهادون در امر آموزش در فضای مجازی، استفاده از ابزارهای نوین آموزشی و استفاده از حضور و غیاب پیشرفته مورد تأکید قرار داد.

بی توجهی به امر آموزش در فضازی مجازی نوعی عقب ماندگی است

حجت الاسلام  مهدی گلشن، دیگر استاد حوزه در این جلسه نیز با بیان این که آموزش در فضای مجازی نباید محدود به ایام کرونایی شود، گفت: امروز این مسئله جایگاه ویژه ای در دنیا دارد و کمتر کسی بر بی توجهی بر فرایند امر آموزش در فضای مجازی در دنیا تأکید دارد.

وی با بابیان این که در آینده نه چندان دور آموزش حضوری ملقی خواهد شد، گفت: باید حضور خودمان در استفاده از ابزارهای نوین آموزشی آماده و قوی تر کنیم تا از دنیا عقب نمانیم.

این محقق بر امر توجه به امر اخلاق، اعتماد کردن و... به طلاب هم تأکید کرد.

همراهی آموزش حضوری و مجازی

حجت الاسلام  تاج الدینی، دیگر استاد حوزه در این جلسه نیز با بیان این که در آموزش، فضای مجازی و حضوری باید در کنار هم باشد تا شاهد اثر بخشی آن باشیم، گفت:  اگر این دو در کنار هم باشند، شاهد پاسخ گویی آن خواهیم بود.

این محقق بر توجه به بایدها و نبایدهای امر آموزش در فضای مجازی،  آشنایی طلاب با این فضا، داشتن طرح دقیق برای ارائه درس از سوی اساتید، پیوند امر آموزش با پژوهش و اخلاق و... هم تأکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha