جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار مسئولان اسفراین و جاجرم با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی

حوزه/ رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه انسان ریاکار هم دنیای او خراب بوده و هم آخرت او خراب است، گفت: در واقع آیه «خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَةَ ذلِک هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ» برای ریاکار است نه کافران.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، صبح امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان، با اشاره به اهمیت اخلاص در اعمال و دوری از ریاکاری، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: اگر برای ریاکاری نماز خواندی و روزه گرفتی و مجاهدت در راه خدا کردی و قرآن هم خواندی همه اعمالت باطل است که این حدیث نشان‌دهنده اهمیت خلوص نیت است.

وی تصریح کرد: بر این اساس اگر از تعریف دیگران نسبت به خود لذت بردیم باید در نیت خود شک کنیم؛ زیرا فردی که خالصانه کار را برای خدا انجام می‌دهد از تعریف دیگران نه‌ تنها خوشحال بلکه ناراحت می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: مقام معظم رهبری هم زمانی که از ایشان تعریف می‌کنند عکس‌العمل نشان می‌دهند؛ زیرا انسانی که خالص باشد از تعریف و تمجید می‌ترسد.

وی افزود: در روایت داریم کسانی که کاری را انجام می‌دهند تا دیگران از آن‌ها تعریف کنند، این‌ها در زمره نخستین افرادی هستند که شعله آتش به سمت آن‌ها زبانه می‌کشد و به‌صورت آن‌ها می‌رسد؛ زیرا این افراد دنبال این هستند که خدا را فریب دهند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: وقتی نیت فرد خالص نباشد در روایات اسلامی چهار تعبیر نیرنگ‌باز، کافر، زیانکار و فاسد در مورد عامل آن به کار رفته و تأکید شده که اعمال این افراد پوچ بوده و برای خدا ارزشی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه انسان ریاکار هم دنیای او خراب بوده و هم آخرت او خراب است، تصریح کرد: در واقع آیه «خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَةَ ذلِک هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ» برای ریاکار است نه کافران.

وی افزود: منافق کاری به خدا ندارد؛ بلکه در میان مسلمان‌ها نفوذ کرده و می‌خواهد به مسلمان‌ها بگوید من از شما هستم؛ یعنی از یک طرف با مسلمان‌ها نماز می‌خواند و از آن طرف با کافران نیز حشر و نشر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: ولی ریاکار توجهی به کافر ندارد؛ بلکه یک توجه به خدا داشته و یک توجه به مؤمنین؛ به این معنا که کار را برای خدا انجام نمی‌دهد بلکه برای مؤمنین و سایرین انجام می‌دهد که بگویند چه فرد خوبی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: فرد ریاکار که در این دنیا کارهای خیر انجام می‌دهد گمان می‌کند در آخرت به بهشت برود؛ ولی به دلیل عدم خلوص نیت به جهنم رفته و تحقیر می‌شود؛ به‌گونه‌ای که عذابش از کافران هم بیشتر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha