جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پذیرش حوزه های علمیه خواهران-گلستان

حوزه/ خانم حسینی‌واعظ، با اشاره به کمک حوزه‌های علمیه خواهران به گسترش دینداری، گفت: ارتقای دانش و دینداری ورودی‌های حوزه، ترویج دانش دینی در میان بانوان به طور مستقیم و به وسیله مبلّغان زن با توجه به نیازها و تجارب زنان و گسترش دینداری در خانواده‌ها با استفاده از مادران و خواهران متدینی که یا در حوزه‌ها تحصیل کرده اند و یا به وسیله بانوان طلبه ارشاد شده‌اند، نمونه‌هایی از نقش‌آفرینی بانوان طلبه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، جلسه ستاد پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران کشور با حضور کارکنان مدیریت این استان و ستاد پذیرش مدارس علمیه از طریق اسکایپ برگزار شد.

خانم حسینی‌واعظ در این جلسه با گرامیداشت ماه مبارک رجب، تعامل مناسب مدارس علمیه با مردم را سرمایه‌ای اجتماعی و تأثیرگذار خواند و بیان کرد: هدف اصلی حوزه‌های علمیه خواهران رسیدن به مرجعیت علمی و دینی بانوان در امور مرتبط با زنان است و هیچ نهادی بهتر از حوزه‌های علمیه نمی‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه نباید هدف را در حوزه‌های علمیه تقلیل داد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌هایی که در این نهاد صورت می‌گیرد، به‌منظور تربیت انسان‌های عالم و وارسته است تا وظیفه و رسالت خود در جامعه به بهترین شکل ایفا کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان در ادامه به اقدامات علمی امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: نشان دادن توان نظام آموزشی و تربیت شاگردان، از اقدامات کاربردی امام صادق(ع) بود تا بتوانند علاوه بر پاسخگویی به نیازهای جامعه، وضعیت علمی و آموزشی را رصد کرده و توان تقریب و تسلط بر منابع آموزشی عامه نیز داشته باشند.

حسینی‌واعظ با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی، مجتهد و متخصص از دیگر اقدامات امام صادق(ع) بود، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه نیز در طول تاریخ حیات خود آثار درخشانی بر جای گذاشتند که استمرار فکر و عمل دینی، مرهون تلاش بی‌وقفه مراجع عظام، محققین و مبلّغان حوزه‌های علمیه است.

وی اظهار کرد: در طول تاریخ و به‌ویژه در بیوت عالمان دینی، بانوان آگاه و بافضیلتی تربیت یافتند که برخی علوم رایج حوزه‌های علمیه را از پدران خود فرا گرفتند اما به دلایل مختلف، تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران ضرورت یافت و در نیمه اول دهه ۶۰ به‌صورت مدرسه‌ای و رسمی در قم و برخی شهرهای دیگر کشور گشایش یافت.

این استاد حوزه علمیه، با اشاره به کمک حوزه‌های علمیه خواهران به گسترش دین‌داری، عنوان کرد: ارتقای دانش و دین‌داری ورودی‌های حوزه، ترویج دانش دینی در میان بانوان به‌طور مستقیم و به‌وسیله مبلّغان زن با توجه به نیازها و تجارب زنان و گسترش دین‌داری در خانواده‌ها با استفاده از مادران و خواهران متدینی که یا در حوزه‌ها تحصیل‌کرده‌اند و یا به‌وسیله بانوان طلبه ارشاد شده‌اند، نمونه‌هایی از نقش‌آفرینی بانوان طلبه است.

حسینی واعظ اذعان کرد: با توجه به رشد جوامع و پیچیده شدن اوضاع و ارتباطات زندگی انسانی و پیشرفت علوم، بازنگری جدی در برخی از امور حوزه‌های علمیه خواهران امری جدی و ضروری است، اما این بازنگری، نباید ماده اصلی حوزه‌های علمیه را به‌عنوان مرکز تحقق و انتشار علوم اسلامی تغییر دهد.

وی گفت: علیرغم توجه فراوان امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری، مدارس علمیه خواهران مسیر طولانی‌تری برای بهینه‌سازی در پیش دارند؛ ازاین‌رو، توجه به این حوزه با تأکید بر جایگاه زنان در فرهنگ‌سازی بسیار ضرورت دارد.

 مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان در ادامه پیرامون پذیرش حوزه‌های علمیه و شیوه جذب علاقه‌مندان، نکات مهمی را بیان داشت و بر ضرورت فعالیت تمام کارکنان مدیریت استان و مدارس برای جذب حداکثری داوطلبان تأکید کرد.

حسینی واعظ با برشمردن آسیب‌های پذیرش در سال‌های گذشته، نقش طلاب، دانش‌آموختگان و مبلغان موفق را مهم ارزیابی کرد و افزود: جذب داوطلبان باید از بیوتات صالحه باشد و به حداقل‌ها اکتفا نشود.

در ادامه این جلسه، هریک از اعضای ستاد به بیان نظرات و پیشنهادات خود در زمینه پذیرش پرداختند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha