جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همایش بین‌المللی قره‌باغ

حوزه/ عباس عراقچی با اشاره به اینکه ما با هرگونه تهدید در مورد تمامیت ارضی کشورها مخالف هستیم، عنوان داشت: یک نگرانی در موضوع حضور گسترده گروه های تکفیری در منطقه وجود داشت که مسئولین کشور آذربایجان این اطمینان را به ما دادند که این گروه ها هیچ جایگاهی نزد مردم و مسئولین آذربایجان ندارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، عباس عراقچی، امروز در همایش بین المللی قره باغ ۱۷ ربیع  که از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با محوریت تبیین بیانات مقام معظم رهبری در این باره، در سالن همایش های امین  قم و با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد، اظهار داشت: مسئله قره باغ یکی از بحران های پیچیده در منطقه قفقاز است و همیشه یک نقطه بحرانی بویژه از زمان تقسیمات شوروی به بعد بوده است.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه با بیان این  که جامعه جهانی از حل و فصل بحران قره باغ و پیدا کردن یک راه حل عادلانه و منصفانه عاجز ماند،خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت بسیار خوبی در رابطه با کشورهای منطقه برخوردار است.

عراقچی خاطرنشان ساخت: گروه مینسک که از سوی سازمان ملل برای حل مسئله قره باغ گماشته شده بودند هم از حل این موضوع عاجز ماندند.

وی تصریح کرد: انعقاد سد خداآفرین از سوی ایران و آذربایجان نشان دهنده مخالفت جدی ایران با اشغالگری ارمنستان در قره باغ بود.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه افزود: در طول دوران سخت تحریم ها روابط اقتصادی ما با کشور آذربایجان طبق روال گذشته ادامه پیدا کرد.

عراقچی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله قره باغ طرحی را آماده و به مسئولین دو کشور ارائه کرد؛ توقف مخاصمات، باز پس دادن مناطق اشغال شده به آذربایجان و ایجاد راه های ترانزیتی بین کشورهای منطقه و ایجاد راه های ارتباطی انسانی از مهمترین محورهای این طرح بود.

وی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری و آنچه در موضوع ۱۷ ربیع فرمودند، سرفصل ها و عناوین کلی سیاست خارجی ما در قبال مسئله قره باغ را تشکیل داد.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه ما با هرگونه تهدید در مورد تمامیت ارضی کشورها مخالف هستیم، عنوان داشت: یک نگرانی در موضوع حضور گسترده گروه های تکفیری در منطقه وجود داشت که مسئولین کشور آذربایجان این اطمینان را به ما دادند که این گروه ها هیچ جایگاهی نزد مردم و مسئولین آذربایجان ندارند.

عراقچی در پایان گفت: ما فکر می کنیم که حسن همسایگی ما با کشور آذربایجان باعث شده است ظرفیت های خوبی برای برقراری ارتباطات گسترده ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha