جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی جمعه مفتی سابق مصر

حوزه/ علی جمعه به دفاع از عثمانی ها پرداخت و گفت: آنها در دوران حکومت خود در برابر طمع ورزی های یهودی ها ایستادند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، علی جمعه مفتی سابق مصر به دفاع از عثمانی ها پرداخت و گفت: آنها در دوران حکومت خود در برابر طمع ورزی های یهودی ها و تلاش های مکرر آنها برای مهاجرت به قدس ایستادند.

وی در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشت: تمامی سرزمین ها به جز مکّه، مدینه منوره و قدس با استقبال و گرمی به تصرف عثمانی ها در آمدند. این مسئله به مذاق آنها خوش نیامد و آنها به قدس و فلسطین روی آوردند.

مفتی سابق مصر ادامه داد: اولین دعوت برای مهاجرت به فلسطین در سال ۱۶۶۵ توسط یک یهودی تُرک به نام "شبتای تاسفی" انجام گرفت. او یهودیان را دور خود جمع کرد و آنها را به مهاجرت به سوی فلسطین سوق داد.

جمعه تصریح کرد: این حرکت به صورت پنهانی جریان داشت تا اینکه علنی شد و صد ها نفر از پیروان آن تظاهرات کردند و در آن هنگام مقامات دستور پایان این حرکت را دادند. "شبتای" به پیروان خود دستور داد که تظاهر به اسلام کرده و در پنهانی برای تحقق اهداف خبیث خود تلاش کنند. آنها به "یهودیان دونمه" معروف شدند.

وی بیان داشت: بعد از مرور زمان، شمار از آنها به منصب های بلند پایه ای در حکومت و ارتش دست یافتند و زمینه برای آنها در این زمان به ویژه در دوره ضعف دولت عثمانی فراهم شد.

مفتی سابق مصر تأکید کرد: من یقین دارم که خداوند متعال دوران شکوفایی و قدرت مسلمانان را باز خواهد گرداند و قدس شریف به سوی ما باز می گردد.

شایان ذکر است که دفاع مفتی سابق مصر از عثمانی ها، در راستای گشایش و بهبود روابط مصر و ترکیه است که از سال ۲۰۱۳ تنش داشتند.

طی ماه های گذشته، مسئولین مصری و ترکیه در چارچوب عادی سازی روابط بین دو کشور دیدار هایی داشتند که آخرین آن دیدار معاونان وزیر خارجه دو کشور بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha