جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم معارفه رئیس مرکز خدمات حوزه‌ علمیه استان سمنان با حضور حجت الاسلام والمسلمین میر محمدی رئیس جدید مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

حوزه/ رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت: با توجه به تمام فعالیت هایی که انجام شده باز هم ما نتوانستیم بخاطر مشکلات اقتصادی کشور، وضعیت معیشتی طلاب را حتی به حداقل‌ها برسانیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام والمسلمین سید جمال الدین میر محمدی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در مراسم معارفه مدیر مرکز خدمات حوزه‌ علمیه سمنان که در دفتر نماینده ولی فقیه استان برگزار شد، گفت: "سمنان" استانی بزرگ و صاحب مفاخر علم و ادب همچون عارف بزرگ با یزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی، منوچهری دامغانی و ملا علی حکیم الهی سمنانی و آیت الله شاهرودی و دیگر شخصیت هایی که باعث ارزش و افتخار سمنان و کشور هستند.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به مشلات اخیر اعم از مشکلات معیشتی و ویروس کرونا تصریح کرد: مردم ما با توجه به همه این مشکلات دسیسه هایی که دشمن در بحث قهر با صندوق و نه به انتخابات راه انداخته بودند این حضور مردم نشانه از تکلیف گرایی و بصیرت مردم است؛ حقیقتا بحث بصیرت و تکلیف گرایی یک بحث اساسی  در زندگی مسلمانان در طول تاریخ است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی گفت: از آیه قرآن هم آمده است که «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» این آیه اشاره به ولایت مداری و امام مداری مردم می‌کند؛ امام صادق(ع) و امام باقر(ع) فرمودند که «اهل ذکر اهل بیت عصمت و طهارت هستند کسانی هستند که اهل ولایت الهیه هستند» طبیعتا این بصیرت و تکلیف گرایی است که بحث ولایت مداری را در انسان ها رشد می‌دهد و به حدی می‌رساند که می‌توانند در بحث انتخابات با تمام مشکلات این چنین ظهور و بروز داشته باشند.

وی افزود: در آیه دیگری اشاره شده که «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً» اینجا هم بحث ذکر بحث ائمه عصمت و طهارت است بحث امامت و ولایت است؛ ما در طول تاریخ جامعه اسلامی هیچگاه از حصر اقتصادی ضربه نخورد هیچگاه از دشمنی دشمنان ضربه نخورد ولی انجا ضربه خورد که مردم از ولایت و امامت فاصله گرفتند و جدا شدند.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در کشور اسلامی ما این بصیرت و این تکلیف مداری و این تشخیص تکلیف انچان ظهور و بروز کرد که بعد ۴۰ سال از گذشت انقلاب همچنان مردم با فهم سیاسی بالا دقت لازم را دارند؛ مردم بر اساس تکلیف حس کردند باید به کسی رای دهند که عزت و شخصیت مردم حفظ شود.

وی با بیان اینکه یکی از حرکات بسیار ارزشمند مقام معظم رهبری تاسیس مرکز خدمات است، گفت: مقام معظم رهبری، به دلیل اینکه حوزه های علمیه به مسائل علمی، تربیتی، تهذیب و پژوهش بپردازند و نگاه و دغدغه مسائل معیشتی طلاب را نداشته باشند، مرکز خدمات را تأسیس کرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی افزود: با توجه به تمام فعالیت هایی که انجام شده باز هم ما نتوانستیم بخاطر مشکلات اقتصادی کشور، وضعیت معیشتی طلاب را حتی به حداقل‌ها برسانیم.

وی تصریح کرد: در مرکز خدمات تمام مشکلات طلاب حل نمی‌شود بلکه توانستیم صرفا در حد حداقلی ها کمک کنیم.

وی در پایان از حجت الاسلام قدرتی، مدیر سابق مرکز خدمات حوزه علمیه استان سمنان تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    در اوایل تأسیس مرکز خدمات حوزه ، دولت زمین رایگان و ارزان به مرکز خدمات حوزه علمیه می داد که سبب شد بیش از چهارده هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در قالب مجتمع های هزار واحدی توسط مرکز خدمات حوزه برای طلاب ساخته شود. با تغییر مدیر مرکز خدمات حوزه، به دلیل سیاست جدید مدیر جدید مرکز خدمات دریافت زمین رایگان و ارزان از دولت متوقف شد که اگر این طور نمی شد تاکنون بسیاری از طلاب دارای منزل مسکونی ارزان قیمت می شدند و ساخت مجتمع های هزار واحدی ادامه می یافت.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    بودجه دولتی سالانه مرکز خدمات حوزه در سایت های خبری جنجال زیادی برپا می کند و هر سالانه در زمان تصویب بودجه دولت برخی سایتهای معاند به این بودجه دولتی مرکز خدمات حوزه اعتراض می کنند. البته بودجه دولتی اختصاص یافته به طلاب فقط به مرکز خدمات حوزه علمیه محدود نیست و دولت به مدیریت حوزه یا برخی مؤسسات حوزوی و نهادهای دانشگاهی حوزوی مثل دانشگاه باقرالعلوم یا دفتر تبلیغات اسلامی حوزه بودجه جداگانه اختصاص می دهد. با توجه به اینکه مرکز خدمات حوزه اعلام کرده است که خدمات دهی اصلی به طلابی تعلق می گیرد که شاغل نباشند و همچنین به جز تحصیل یا تدریس به هیچ شغل دیگری مشغول نباشند اگر طلابی که هیچ شغل دومی ندارند و به جز تدریس یا تحصیل به هیچ کار دیگری مشغول نیستند را مثلا چهل هزار نفر تخمین بزنیم و بودجه سالانه دولتی مرکز خدمات را حدود نهصد و نود میلیارد تومان در نظر بگیریم (بودجه دولتی سالانه اختصاص یافته به مدیریت حوزه یا دفتر تبلیغات اسلامی حوزه یا ... را محاسبه نمی کنیم) به هر طلبه سالانه فقط از طریق مرکز خدمات حوزه بیست و پنج میلیون تومان بودجه دولتی تعلق می گیرد (به جز بودجه مرکز مدیریت حوزه ، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و سایر نهادهای حوزوی) یعنی اگر نهصد و نود میلیارد تومان را تقسیم به چهل هزار کنیم تقریباً بیست و پنج میلیون تومان به هر طلبه فقط بودجه دولتی مرکز خدمات حوزه می رسد ، به نظر می رسد با جمع زدن این مبلغ با شهریه مراجع تقلید و اضافه کردن بودجه تبلغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه و ... بودجه کافی برای معیشت طلاب موجود است.
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 0
    مرکز خدمات حوزه با اینکه ماهیانه مبالغی به طلاب پرداخت می کند جهت بیمه تکمیلی، بیمه تأمین اجتماعی که به حساب طلاب محسوب می شود تا طلاب بیمه باشند و کمک هزینه معیشتی نقدی ماهیانه واریزی به کارت بانکی ، ولی در زمان اعطای وام های ناچیز حتی در حد مبلغ یک یا دو میلیون تومان به طلاب از طلاب درخواست ضامن می کرد. در زمانی که فروشگاههای مرکز خدمات تعطیل شدند هم فروشگاههای دیگری تأسیس شدند که از طلاب چک برای ضمانت مطالبه می کردند. در حالیکه سالیان زیادی است که بانکهای خصوصی وقتی مشتری مبلغی در بانک سپرده گذاری می کند ، بدون درخواست ضامن ، وبه آن مشتری، وام حتی در حد مبالغ خیلی بالای چند ده میلیون تومانی می دهند ، یا وام خرید کالا بدون نیاز به چک از فروشگاههای طرف قرار داد بانک می دهند. معلوم نیست که چگونه تاکنون مرکز خدمات حوزه نتوانسته است به مکانیزی دست یابد که برای پرداخت مبلغ ناچیزی یکی دو میلیون تومانی ، ضامن نیاز نباشد و از سیستم دیگری استفاده کند. بطور مثال شهریه رهبری را به عنوان وثیقه ضمانت وام در نظر بگیرد. یعنی فروشگاه طرف قرار داد بانک از طلاب چک مطالبه نمی کرد ولی فروشگاههای مرکز خدمات بعد از تعطیلی فروشگاههای قبلی از طلاب چک می خواستند.
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 0
    مرکز خدمات حوزه از اوایل سال 1399 شمسی چند دوره آموزش بورس را به صورت مجازی و وبیناری برای طلاب ثبت نام و سپس برگزار کرد، ثبت نام در این دوره ها از طریق سایت رسمی مرکز خدمات حوزه به نام سخا انجام می شد در حالیکه از همان اوایل سال 1399 متخصصین اقتصادی نسبت به سقوط قریب الوقوع بورس هشدار می دادند، برگزاری وبیناری این دوره های آموزش بورس برای طلاب توسط مرکز خدمات نشان می دهد این مرکز فاقد مشاوران اقتصادی بوده است که نتوانسته است سقوط قریب الوقوع بورس را پیش بینی کند. بنابراین چگونه مرکز خدمات که مشاوران اقتصادی مناسب ظاهراً ندارد می تواند برنامه ریزی اقتصادی درستی با بودجه خود داشته باشد؟
  • روحانی IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    امروزه شهریه ی ناچیزی که به طلاب میدهند کفاف حداقل های یک زندگی طلبگی را نمیدهد و ازدواج کردن برای طلاب امروزه سخت شده است. طلاب در سختی هستند. از جناب اقای رییسی عزیز خواهشمندیم در دولتشان توجه ویژه ای به معیشت طلاب و روحانیون داشته باشند. و حقوق مناسبی را برای همه ی طلاب حوزه های علمیه درنظر بگیرند.