جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اربعین حسینی

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: پیاده‌روی اربعین با ظهور حکومت مهدی در ارتباط است یعنی نشان دهنده این است که مردم برای رقم زدن عصر ظهور و اطاعت از امام معصوم آمادگی پیدا کرده اند.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه در اربعین حسینی اظهار داشت: حضور میلیونی مردم نشان می دهد که از خواب غفلت بیدار شده اند و در فضای بی مهری غیبت و بی توجهی به امام زمان(عج) گرفتار نیستند و به دنبال زمینه سازی ظهور هستند.

وی افزود: بین اربعین و مهدویت یک تعامل دوسویه است همانگونه که مهدویت در اربعین تاثیرگذار است به همان مقدار نیز اربعین در زمینه سازی ظهور حجت(عج) نقش آفرینی دارد.

این استاد حوزه، با بیان اینکه اربعین عامل ترویج و اشاعه مهدویت است گفت: با این جلوه های زیبای پیاده روی در اربعین، زمینه سازی ظهور به نحوی است که می توانیم آن را در بین مردم و بخصوص جوانان مشاهده کنیم.

وی افزود: با درس هایی از فرهنگ عاشورایی و حسینی در روز اربعین با الهام گرفتن از فرهنگ شهادت در برابر انحراف هایی که با آن مواجه می شویم مبارزه کنیم.

درویشی با اشاره به اینکه رشد فرهنگ تشییع که مقدمه ظهور است گفت: این فرهنگ به تدریج شکل می گیرد حرکت ما به سمت جامعه موعود یک حرکت تدریجی و بر محور اوصیا، انبیای الهی و معصومان رقم می خورد و در آغاز غیبت هم بر محور ولایت امام عصر (عج) شکل گرفت.

وی ادامه داد:امام حسین(ع)، عاشورا و اربعین سه نشانه برای همه مردم آزاده دنیا شناخته شده است و مردمی که در این پیاده روی شرکت می کنند به تمرین از خود گذشتی و بخشش های جانی و مالی می پردازند که همه این ها مقدماتی برای ظهور مهدی موعود (عج) است.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به عظمت پیاده روی اربعین گفت: وقتی در یک زمان خاص همه با یک ندا و آرمان به مکان کربلا و زیارت اباعبدالله(ع) سفرمی کنند جلوه بسیار با عظمتی را بر جهانیان و بر روی اعتقادات مردم خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: بعضی ها تلاش می کنند که این حرکت عظیم پیاده روی اربعین را سانسور کنند و به جهان نشان ندهند در حالی که این جهانی سازی حرکت اربعین سختی هایی در پی دارد که باید آن را به جهانیان شناساند.

درویشی گفت: دشمنان تلاش می کنند تا به جامعه جهانی دست پیدا کنند و تنها مکتبی که مخالف آنان است دین اسلام و تشییع است از این رو آن را رقیب جدی می بینند از این رو عظمت پیاده روی اربعین را محو می کنند.

استاد جامعه الزهرا(س) با اهتمام بر اینکه حرکت ما به سمت ظهور به سرمایه بسیار عظیمی نیاز دارد گفت: باید به این باور و به جامعه ای برسیم که حکومت دینی در آن محقق شود رسیدن به این نوع حکومت توهم نیست اما دارای سختی هایی است.

درویشی اضافه کرد: همانگونه که امام راحل و حضرت آقا فرمودند، اگر به این سمت حکومت دینی حرکت کردیم باید بی درنگ بپذیریم که نمی توان با شرق و غرب کنار آمد چراکه دشمان از نظر عقیده با ما درگیر هستند. 

وی با اشاره به بلوغ فکری شیعیان گفت: امروز که شرایط فرق کرده و شیعیان به بلوغ فکری رسیده اند، دیگر به حکومت پادشاهی قانع نیستند و حکومت دینی را بر محور نائب امام عصر(عج) قبول کرده اند.

این استاد حوزه گفت: در این موقعیت زمانی دشمنان ما بیشتر تلاش و همت می کنند تا شیعیان را از روی زمین محو کنند از این رو باید جهان تشییع را در مقابل برنامه ریزی دشمنان مقاوم و مبارز کرد.

درویشی با اشاره به اینکه ائمه و معصومان تلاش بسیاری کردند تا شیعه با فرهنگ شیعه به نجات بشریت بپردازد گفت: متاسفانه بعداز پیامبر خداوند شیعیان بسیار کم بودند و در بحارالانوار به آن اشاره شده است.

وی افزود: در دوران تاریخی در یک زمانی شیعیان دور هم می نشستند و احادیث ائمه را جمع آوری و برای یکدیگرمی خواندند و رد و بدل می کردند دشمنان به آنها کاری نداشتند هرچند باز هم مخفیانه بود اما امروز این فرهنگ شیعه جهان اسلام را درنوردیده است.

این استاد، با اشاره به خصوصیات جامعه موعود و منتظران گفت: وظیفه شیعه در دوره های گوناگون فرق می کند اینطور نیست که در هر دوره ای یک وظیفه ای داشته باشیم.

وی ابراز داشت: در نقطه مقابل فرهنگ انبیا، دستگاه های مادی قرار دارند که در تلاش هستند با تبلیغات فراوان برنامه و سخنان ائمه و پیامبران را خیال پردازی جلوه دهند تخیلی که امکان تحقق ندارند اینگونه بیان می کنند که این جامعه از عقلانیت بی بهره است لذا از نگاه آنها لیبرال دموکراسی است.

درویشی گفت: اما ما الهام از مکتب وحیانی گرفته ایم که این مکتب به ما امر کرده است تا از تفکر و اندیشه الهام بگیریم و از زیارت اربعین درس بگیریم.همانگونه که در این زیارت آمده است که ای حسین جان تو بهترین خون خود را بخشش کردی تا مردم را از جهالت و گمراهی نجات دهی برای اینکه مردم با عقلانیت زندگی کنند امام حسین(ع) حاضر شده است تا خون خود را تقدیم کند و محور زندگی مردم بر اساس عقلانیت بیان کند.

وی تصریح کرد: دشمنان غرق در توهم هستند و مکاتب آنها وهمانی است و ما را که اعتقاد به وحی داریم را زیر سوال می برند و برای آن شبهاتی را مطرح می کنند.

استاد جامعه الزهرا(س) تاکید کرد: همانگونه که امام حسین(ع) در تاریک ترین دوران اسلام توانستند با جاهلیت و جنایت های فرهنگی معاویه مبارزه کنند امروز نیز ما به شکل های متفاوتی می توانیم به فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) نگاه کنیم. 

وی با بیان اینکه برخی برای قیام عاشورا شبهه ایجاد کرده اند گفت: در تاریخ بشر جنگ های بسیاری اتفاق افتاده است که از سر نژادپرستی، مال اندوزی و کشور گشایی بوده است اما حادثه عاشورا به گونه است و باید از حادثه قبیله ای و قومی جدا نگاه شود.

استاد حوزه گفت: خیلی ها تلاش کردند که به نسل جوان تفهیم کنند که عاشورا در یک موقعیت زمانی اتفاق افتاده و گذشته است و نیاز نیست که آن را مکرر بیان کرد چراکه آثار آن تا قیامت و تاثیرگذاری حکومت جهانی مهدوی تاثیر گذار است. 

وی تاکید کرد: اربعین و قیام امام حسین(ع) با ظهور حجت بی ارتباط نیست آینده نگری تا پایان با انسان بوده است و بدون شرح مدینه فاضله که در ذهن خودمان ایجاد کرده ایم بدون الهام از قیام امام حسین(ع) صورت نمی گیرد.

درویشی خاطر نشان کرد: این قیام به ما یاد داد که مسئولیت پذیر باشیم کسی که احساس مسئولیت در جامعه کند شریک تمام خوبی هاست از این رو باید حرکت جهان به سمت موعود را ترسیم کنیم این امر تنها با یک روحیه امیدوار و دعا کردن حق ظاهر نمی شود.

وی با بیان اینکه عاشورا و تمام روشنگری هایی که در اربعین تجلی پیدا می کند گفت: طبق روایاتی که به ما رسیده است دل ها به سوی امام زمان(عج) کشیده می شود و حضرت بعد از ظهور خودشان را با مظلومیت امام حسین(ع) هم معرفی می کنند.

استاد حوزه گفت: امروز این معرفی را با خون و شهادت امام حسین(ع) در حال انجام شدن می بینیم و دستاورد آن زیارت امام حسین و تاکید ائمه در زیارت اربعین دارند همه در جهت جهانی شدن حماسه حسینی و ظهور حجت است.

وی بیان داشت: امروزه نه تنها محققان بلکه اغلب مردم دنیا هم با این رخدادهای عاشورا و اربعین آشنایی دارند و می بینند که هر ساله پیاده روی اربعین که با حضور میلیونی مردم از سراسر جهان آگاهی است نشان دهنده فهم مردم بر نهضت امام حسین و قیام عاشورا ارتقا پیدا کرده است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha