جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام میرباقری

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی،با بیان این که زیارت اربعین و پیاده روی میلیونی در این مراسم، ضد توسعه مد نظر دنیای غرب است، گفت: تمام توسعه گرایان دنیای غرب با مراسم پیاده روی اربعین مشکل دارند و برای آن مشکل ایجاد می کنند و از سوی دیگر جبهه نفاق دنیای اسلام در لباس وهابیت و ... نیز مخالف آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری، عصر امروز (چهارشنبه ۱۲ آبان)، در دومین همایش ملی اربعین که با موضوع بررسی ظرفیت های فرهنگی و تمدنی کنگره عظیم حسینی و در محل تالار سوره شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت: عاشورا حادثه با عظمتی به مقیاس کل تاریخ است که یک تحول اساسی را در جامعه انسانی و تاریخ بشریت ایجاد کرد.

وی با بیان این که عاشورا یک بستر سازی برای هجرت انسان از ولایت باطل به سوی ولایت حق است، گفت: بعد از آن که پس از رحلت پیامبر(ص) فسادی در جامعه اسلامی پدیدار شد، امام حسین(ع) به اصلاح جامعه اقدام کردند و واقعا مصلح واقعی سیدالشهداء(س) است و نه یک مشت لمپن سیاسی دنیای امروز که خیال می کنند مصلح جهانی هستند؛ مصلح واقعی بودن، فداکاری مثل عاشورا می خواهد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به حرکت میلیونی زائران اربعین حسینی در برگزاری پیاده روی بزرگ این مراسم، گفت: زیارت، راهی برای ورود به فهم واقعه عاشورا و حرکتی به سمت شناخت صحیح امام در مقیاس فردی و اجتماعی است.

وی با بیان این که دولت باطل بنی امیه، پرده ای بر حقیقت ولایت و امامت و حقیقت امیرالمؤمنین امام علی(ع) انداخته بود، گفت: امام حسین(ع) دانستند که این حجاب ظلمانی، تنها با حرکت خود امام برداشته خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با بیان این که یکی از حقایقی که حول محور عاشورا شکل گرفت، زیارت بود، گفت: زیارت، تجدید عهد با امام است؛ و زیارت امام حسین(ع) با سفر حج مقایسه می شد، چرا که همانگونه که سفر حج امت سازی می کند، زیارت امام حسین(ع) و حضور میلیونی در آن نیز، یک نوع امت سازی است و در برخ روایات نیز ثواب آن، از یک حج و یا بیشتر شمرده شده است.

وی با بیان این که اصولا، اصل مسئله امت سازی، حول محور امام و ولایت شکل می گیرد، گفت: زیارت یک سفر معنوی همه جانبه الی ا... و حرکت به سمت امام است که می تواند محور تشکیل جامعه اسلامی و امت اسلام باشد.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که جامعه مؤمنین حول محور امام معصوم جمع شده و بر همین اساس به یکدیگر محبت می کنند، گفت: در جامعه اسلامی واقعی، هویت های قومی و قبیله ای و رنگ پوست و نژاد و زبان از بین می رود و همه در پرتو امام معصوم، همدلی و همگرایی در راه توحید را رقم می زنند.

وی با بیان این که امروزه بسیاری از کشورهای دنیا به مسئله توسعه صنعت توریسم تأکید دارند که این تأکید بیشتر از آنکه برای امور اقتصادی باشد، برای انتقال فرهنگی و تأثیرگذاری در این حوزه است، اظهار داشت: پیاده روی اربعین یک فرصت بی نظیر برای ما محسوب می شود و  ظرفیت دارد که این راهپیمایی میلیونی، تبدیل به تجمع نه فقط امت اسلام، که تبدیل به تجمع همه موحدین عالم شود و از این روست که ما باید همه موحدان عالم را به این اجتماع عظیم دعوت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با بیان این که زیارت اربعین و پیاده روی میلیونی در این مراسم، ضد توسعه مد نظر دنیای غرب است، گفت: تمام توسعه گرایان دنیای غرب با مراسم پیاده روی اربعین مشکل دارند و برای آن مشکل ایجاد می کنند و از سوی دیگر جبهه نفاق دنیای اسلام در لباس وهابیت و ... نیز مخالف آن است.

وی با بیان این که اگرچه زیارت اربعین و حضور میلیونی مردم در مراسم پیاده روی آن با مراسم حج مقایسه میشود، اما رقابتی با حج واقعی ندارد، گفت: اربعین گسترش فرهنگ عاشورا برای ساختن جامعه منتظر مهدوی است و از این روست که قطعا جبهه دشمنان اسلام و تشیع، منحل کردن مراسم اربعین را در دستور کار قرار داده و خواهند داد و برای این منظور از ابزارهایی چون ایجاد اختلافات قومی و مذهبی و ... استفاده خواهند کرد و از این روست که ما باید همواره مراقب دسیسه های دشمنان باشیم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این که مراسم پیاده روی اربعین، ظرفیت محور شدن نه تنها برای امت اسلام، که برای موحدان عالم را دارد، گفت: این که می بینیم ایران و عراق که چند سال پیش ۸ سال تمام با هم جنگیدند و امروز مانند دو برادر در کنار هم هستند، نشان از ظرفیت عظیم فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) برای ایجاد پیوند و همگرایی بین مردم دارد که باید از این تجربه موفق در بین دیگر ملت های موحد دنیا هم استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمن میرباقری در پایان با تقدیر از برگزاری همایش ملی اربعین، گفت: تحولی که امروز در عقل عملی شیعیان پیدا شده و در قالب پیاده روی بزرگ اربعین ظهور و بروز کرده، باید در عقل نظری محققان و پژوهشگران مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا مقدمه ای برای ساختن جامعه منتظر مهدوی شود.

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha