سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاوير/جلسه آيت الله اعرافي مدير حوزه هاي علميه كشور و علما،اساتيد و طلاب حوزه علميه استان هرمزگان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به تدوین طرح آمایش حوزه ها، گفت: ۲۰۰ کارویژه تخصصی مربوط به روحانیت آماده شده است که اولین محور آن هم با آموزش و پرورش است و در این ۲سال طبق تفاهم نامه حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش حدود ۳ هزار طلبه وارد آموزش و پرورش شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس؛ آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور صبح امروز در نشست علما، اساتید و طلاب استان هرمزگان ضمن تبریک هفته وحدت اسلامی، اظهار داشت: مظلوم ترین قشر در نظام اسلامی اساتید و طلاب هستند که همه ملامت ها را به جان می خرند و خدمت به کشور می کنند و در پایین ترین سطح معیشتی قرار دارند.

مدیر حوزه های علمیه کشور، طلاب را شاگردان مکتب امام صادق(ع) خواند و عنوان کرد: کل احادیث شیعه در بحارالانوار حدود ۸۰ هزار است و مجموعه گنجینه احادیث ائمه که میراث اصلی بشریت، فکر و فرهنگ است صد و اندی هزار حدیث است و در این احادیث  امام صادق(ع) با قریب به ۴۰ هزار حدیث اولین است که با جمع احادیث امام باقر علیه السلام به نیمی از منابع و معارف شیعی دست پیدا می کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در ادامه افزود: یکی از مسائل مهم این است که حوزه های ما باید پاسخگوی نیازهای نظام و جامعه باشد و باید به این جایگاه برسند.

وی با برشمردن برخی اقدامات تحولی در حوزه، به طراحی درختواره رشته های حوزوی با مشارکت ۷۰۰ استاد اشاره و اظهار کرد: یک نظام آموزشی تخصصی و ذوابعاد برای اولین بار در حوزه علمیه طراحی شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: برنامه ۵ ساله بر اساس اسناد جامع بلند مدت برنامه ریزی شده است و امسال سال اولی است که این برنامه به تمام استان ها ابلاغ شده است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: اصل برنامه ۵ ساله ۴۰ مضمون کلان و حدود ۹۰۰ برنامه است که همه دارای ضابطه هستند و برخی از آنها در حال اجرا هستند.

وی بیان کرد: طرح مهم بعدی طرح آمایش است که ۲۰۰ کارویژه تخصصی مربوط به روحانیت آماده شده است که اولین محور آن هم با آموزش و پرورش است و در این ۲سال طبق تفاهم نامه حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش حدود ۳ هزار طلبه وارد آموزش و پرورش شده اند و ۳۷ برنامه در طرح مشترک حوزه و وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: در بحث تکمیل پروژه های نیمه تمام ۳۰۰ پروژه داریم که تلاش می شود آن ها را تکمیل کنیم. در بحث مراکز جدید هم به همین سادگی مجوز احداث مراکز جدید نخواهیم داد.

آیت الله اعرافی با اشاره به وضع موقوفات حوزوی، اظهار کرد: وقف های حوزوی زیادی وجود دارد که می توان با آن ها حوزه ها را مدیریت کرد، اما عواید آن ها صفر است. البته در حال رفع مشکلات هستیم تا به منابع پایدار برسیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: نسبت به استان‌ها سیاست ما واسپاری اختیارات است و این امر نیز در حال اجرا است و عدد و رقم واسپاری ها کم نیست؛ برای اولین بار در سطح کشور به غیر از مشهد و قم، مجوز رسمی ۵۰ درس خارج صادر شد و این امر در حال گسترش است.

وی ادامه داد: در بحث معیشت طلاب ما در کنار مرکز خدمات حوزه های علمیه هستیم و پیگیری می کنیم، چرا که شرعا وظیفه داریم.

آیت الله اعرافی در پایان اظهار کرد: روزی نزدیک به ۱۰۰ تا ۳۰۰ نظر دریافتی از طریق شبکه های مجازی را می خوانم و دنبال می کنم و هیأت های اندیشه ورز طلاب نیز فعال هستند.

انتهای پیام


انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسینی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    سلام اقای اعرافی بزرگوار شما را به حضرت زهرا فکری هم به استخدام و شهریه طلبه ها بفرمایید
  • علی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    سلام جناب اقای اعرافی فکری هم به حال ائمه جماعات کشور بفرمایید مخصوصا در باره معیشت آنها