شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1007744
۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
فلسطین

حوزه/ سازمان عفو بین‌الملل در گزارش جامعی که امروز منتشر کرد، اسرائیل را به تبعیض نژادی علیه مردم فلسطین از طریق سیستم ظالمانه و سلطه متهم نمود و از سال ۲۰۱۷ پرونده‌هایی مانند قتل‌های غیرقانونی، مصادره‌های گسترده یا آوارگی اجباری را مستند کرده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به گفته این سازمان بین المللی، مقامات اسرائیل باید به خاطر ارتکاب تبعیض نژادی علیه فلسطینی‌ها پاسخگو باشند، زیرا طبق اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی‌و کنوانسیون علیه آپارتاید (تبعیض نژادی)، این جنایت علیه بشریت است.
این سیستم کنترلی، هم فلسطینی‌هایی را که در اسرائیل زندگی می‌کنند و هم کسانی را که در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی ساکن هستند - حدود ۵.۳ میلیون نفر - و جمعیت پناهندگان از کشورهای دیگر را پوشش می‌دهد.
این گزارش جامع ۱۸۲ صفحه‌ای چگونگی مصادره دسته جمعی زمین و اموال فلسطینی‌ها، کشتار غیرقانونی، جابجایی اجباری، محدودیت در رفت و آمد، و سلب تابعیت و شهروندی به مردم فلسطین که بر اساس قوانین بین المللی، معادل آپارتاید (تبعیض نژادی) هستند را بیان می‌کند.
با فلسطینیان به عنوان یک گروه نژادیِ پست رفتار می‌شود که به طور سیستماتیک از حقوق خود محروم می‌شوند. در گزارشی که امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در قدس اشغالی توسط دبیرکل جدید، اگنس کالامار ارائه خواهد شد، تأکید شده است که سیاست‌های ظالمانه جداسازی، سلب مالکیت و طرد در سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل بدون شک آپارتاید (تبعیض نژادی) را تشکیل می‌دهد.
این گزارش خاطرنشان می‌کند که مقامات اسرائیلی اقداماتی را برای نفی عمدی مردم فلسطین از حقوق و آزادی‌های اساسی خود، از جمله محدودیت‌های شدید در رفت و آمد، سرمایه‌گذاری کم و تبعیض‌آمیز در جوامع فلسطینی، و محرومیت جمعیت آوارگان فلسطینی از حق بازگشت آنها به اجرا می‌گذارند..
سازمان عفو بین‌الملل همچنین از انتقال اجباری، بازداشت‌، شکنجه و قتل‌های غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی یا نوار غزه، جایی که راهپیمایی‌هایی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ برگزار شده است و نظامیان اسرائیلی به سمت معترضان شلیک کرده بودند و حداقل ۲۱۴ غیرنظامی از جمله ۴۶ کودک را کشتند، خبر داد.
در مواجهه با این وضعیت، این سازمان همچنین از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد که تحریم‌های تسلیحاتی را علیه اسرائیل اعمال کند و تحریم‌های گزینشی مانند مسدود کردن دارایی‌های مقامات اسرائیلی را که بیشترین نقش را در آپارتاید دارند، اعمال کند.
رژیم اسرائیل روز دوشنبه قبل از انتشار این گزارش واکنش نشان داد و خواستار لغو آن گردید و یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، آن را یهود ستیزانه و کاذب توصیف کرد.
از زمان اشغال فلسطین توسط اسرائیل در سال ۱۹۴۷، آنها سرزمین فلسطین را به شیوه‌های خشونت آمیز فزاینده‌ای مستعمره خود کرده‌اند و باعث پاکسازی قومی شده‌اند. فن آوری‌های امنیتی روزافزون پیچیده در زندان‌های اسرائیل مانند برج‌های مراقبت، دیوارهای جدایی، پست‌های بازرسی و … واقعاً وحشتناک است.
آنها همچنین ظلم اقتصادی مانند پرداخت برای نیروی کار ارزان، حذف حقوق اجتماعی، سلب مالکیت از زمین‌های حاصلخیز و محاصره لجستیکی و صنعتی را اعمال می‌کنند. علاوه بر این، بمباران سیستماتیک نوار غزه است که سالانه بسیاری از خانواده‌ها و زیرساخت‌ها را نابود می‌کند و به محاصره اقتصادی، زمینی، هوایی و دریایی می‌افزاید و تقریباً دو میلیون نفر ساکن این منطقه را بدون دسترسی به خدمات اولیه برای ادامه زندگی باقی می‌گذارد.
به لطف مبارزات خستگی ناپذیر مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود در برابر استعمار مورد حمایت امپریالیسم آمریکای شمالی و اروپایی، آنها همچنان به دفاع از سرزمین‌های خود در فلسطین ادامه می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha