یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
غدیر خم

حوزه/ بعد از این ابلاغ و فرمان؛ پیامبر اسلام ( ص )خطبه ای طولانی برای مسلمانانی که سه روز توقف در غدیر را پشت سر می گذاشتند خواند و طبق بیان محدثان شیعه و سنی آن را خطبه ی حجة الوداع نامیده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان، حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، در یادداشتی به تبیین واقعه عظیم «غدیرخم» پرداخته است.

یکی از حوادث مهم و سرنوشت ساز در تاریخ اسلام بویژه در تاریخ شیعه، واقعه غدیر خم است. بسیاری از منابع معتبر فریقین شیعه و سنی به تواتر شرح حال این حادثه را با خطبه نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم بیان کرده اند.

پیامبراسلام (ص) در روز ۱۸ذی الحجه الحرام سال دهم هجری بعد از بازگشت از حجة الوداع – تقریبا دو ماه قبل از رحلت جانگداز آن حضرت- در محلی بنام غدیر در نزدیکی جحفه مردم را به دستور خداوند متعال متوقف نمودند. شما فرمانی که خداوند متعال به پیامبر اسلام می دهد را ملاحظه بفرمائید: یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ.(سوره مانده۶۸) ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل‌ شده ‌است، به‌طور کامل [به مردم] ابلاغ‌ کن؛ و اگر چنین نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای. خداوند تو را از [خطرات احتمالی] مردم، حفظ می‌کند؛ و خداوند، گروه کافران [لجوج] را هدایت نمی‌کند.

بعد از این ابلاغ و فرمان؛ پیامبر اسلام ( ص )خطبه ای طولانی برای مسلمانانی که سه روز توقف در غدیررا پشت سر می گذاشتند خواند. این خطابه طبق بیان محدثان،شیعه و سنی آن را خطبه ی حجه الوداع نامیده اند.

*پیامبر اسلام توجه به قرآن و اهل بیت علیهم السلام را مایه نجات امت بیان می کند«اِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ إِنْ تمسکتم بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا ابدا ، أَحَدُهُمَا أَکْبَرُ مِنَ اَلْآخَرُ کِتَابُ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلُ بَیْتِی لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ اَلْحَوْضَ.من دو چیز گرانبها نزد شما می گذارم.کتاب خدا و خاندان و اهل بیتم.مادامی که به آن دو متمسک شوید هرگز گمراه نمی شوید این دو از هم جدا نخواهند شد تا درحوض کوثر به من وارد شوند.

وحدت کلمه در بیان رسول گرامی اسلامی برای تعالی امت اسلام یک اصل در نظر گرفته شده است .«در دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه، زیر نظر مفتی اعظم مصر«شلتوت» و جامع الازهر،رساله ای در باره حدیث و صحت سند آن منتشر کرده اند به طور اجمال بیش از بیست نفر از صحابه این حدیث را در دهها کتاب معتبر و معروف روایت کرده اند.(بلاذری،انساب الاشراف،ج۲،ص۱۱۱)

پیامبر(ص) این خطبه را در جمع گروهی بسیار از صحابه و مسلمانان که تعداد آنها بیش از صدهزار نفر بیان کرده اند ایراد فرموده است.

فرهنگ غدیر باید در جامعه مسلمین تسری پیدا کند ؛ رسول رحمت و مهربانی در بخش دیگر خطبه خود خطاب به مردم حاضر می فرمایند« الست اولی بالمومنین من انفسهم» آیا من بیش تر ازمومنین نسبت به خودشان در ولایت سزاوار نیستم؟ مردم گفتند« آری» آنگاه بازوی علی بن ابیطالب (علیهم السلام) را گرفت و فرمود« من کنت مولاه فهذا علی مولا اللهم و آل من والاه و عاد من عاداه ...» هرکسی را من ولی و سرپرست او هستم ،این علی، ولی و سرپرست اوست.خدایا دوست بدار هرکس که او را دوست بدارد و دشمن بدار هرکس که او را دشمن دارد..»

رسول گرامی اسلام«ص» بعد از ابلاغ این امر به مردم فرمان داد تا برعلی (ع) به عنوان امیرمومنان سلام کنند. امت مسلمان گروه ،گروه بر امیرمومنان علی علیه السلام وارد شدند و تبریک گفتند .

اهمیت عید غدیر

عید سعید غدیر که عید ولایت و امامت است، همانند عید قربان و عید فطر از ایام اللّه محسوب می‌شود. پیامبر اکرم(ص) درباره روز عید غدیر فرمود: «روز غدیرخم برترین اعیاد امت من است و آن، روزی است که خدای متعالی به من فرمان داد تا برادرم علی بن أبی طالب را به عنوان پرچم هدایت امت نصب کنم و آن روزی است که خدا دین را در آن کامل کرد و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برایشان پسندید»(یوم غدیر خمّ أفضل أعیاد أمتی وهو الیوم الذی أمرنی اللّه تعالی ذکره فیه بنصب أخی علی بن أبی طالب عَلَماً لأمتی، یهتدون به من بعدی وهو الیوم الذی أکمل اللّه فیه الدین وأتمّ علی أمتی فیه النعمة ورضی لهم الإسلام دیناً»(بحار، ج۳۷، ص۱۰۹)).

امیرمؤمنان(ع) نیز به پیروی از رسول اکرم(ص) روز غدیر را عید قرار داد و در سالی که عید غدیر روز جمعه بود در خطبه خود فرمود: «خدای عزوجل در این روز دو عید بزرگ برای شما مؤمنان جمع کرد»(إن اللّه عزوجل جمع لکم معشر المؤمنین فی هذا الیوم عیدین عظیمین کبیرین(الغدیر، ج۱، ص۲۸۴؛ مصباح المتهجد، ص۵۲۴)).

حسن بن راشد از امام صادق(ع) پرسید: آیا مسلمانان غیر از دو عید فطر و قربان عید دیگری دارند؟ آن‌حضرت فرمود: آری بزرگ‌تر و شریف‌تر از آن دو عید، روز نصب امیرمؤمنان(ع) است(نعم یا حسن أعظمهما وأشرفهما... یوم نصب أمیرالمؤمنین عَلَماً للناس(کافی، ج۱، ص۳۰۳)).

همچنین حضرت فرمود: پیامبران پیشین نیز به جانشینان و اوصیای خود سفارش می‌کردند تا این روز را عید بگیرند(و کذلک کانت الأنبیاء تفعل کانوا یوصون أوصیاءهم بذلک فیتخذونه

آداب عید غدیر

همان‌گونه‌که قرآن کریم شب قدر را از هزار ماه برتر می‌داند: «لیلة القدر خیر من الف شهر» روایات نیز روز عید غدیر را از هشتاد ماه برتر دانسته(رک: بحار، ج۹۴، ص۱۱۲) و برای آن آدابی برشمرده که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

۱ ـ روزه‌داری که اجر فراوانی دارد و کفاره گناهان است.

۲ ـ زیارت امیرمؤمنان(ع) با زیارت‌های مخصوص، از جمله زیارت «امین اللّه».

۳ ـ دعاهای مخصوص و مشترک این روز، از جمله دعای شریف «ندبه».

۴ ـ نمازها و سجده‌های مخصوص این روز.

۵ ـ غسل کردن.

۶ - تهنیت گفتن به برادران دینی در ملاقات‌ها با جمله «الحمدللّه الذی جعلنا من المتمسّکین بولایة أمیرالمؤمنین والأئمة (علیهم‌السلام)».

۷ ـ پوشیدن جامه‌های نیکو، زینت کردن و استفاده از بوی خوش.

۸ ـ شادی کردن و شاد کردن شیعیان امیر مؤمنان(ع) و در گذشتن از خطاهایشان.

۹ ـ برآوردن نیازهای مؤمنان و هدیه دادن به آنان.

۱۰ ـ صدقه دادن به فقیران.

۱۱ ـ ارتباط با خویشاوندان و توسعه دادن بر خانواده خود (افزودن امکانات رفاهی).

۱۲ ـ اطعام مؤمنان که همانند اطعام پیامبران و صدیقان است.

۱۳ ـ افطاری دادن به روزه‌داران این روز.

۱۴ ـ مصافحه با مؤمنان، رفتن به زیارت آنان و تبسم کردن به رویشان.

۱۵ ـ شکرگزاری به درگاه خدای سبحان، به پاس نعمت بزرگ ولایت.

۱۶ ـ یاد کردن از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) و خاندان او و زیاد صلوات فرستادن بر آنان.

۱۷ ـ برقرار ساختن «عقد اخوّت» با برادران دینی.

۱۸ ـ کوشش در عبادت و دعا(مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر).

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha