شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
الشيخ رضا مختاري

حوزه/ رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه گفت: آثار آیت الله موسوی الخرسان در دفاع از مکتب تشیع و اهل بیت(ع) است و برخی از آثار ایشان برجستگی خاصی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری، رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه طی سخنانی در کمیسیون «آثار علمی آیت‌الله خرسان و دفاع از مکتب اهل بیت(ع)» در کنگره امناء الرسل، اظهارکرد: موضوع مقاله ای که برای این کمیسیون در نظر گرفته ام، "ویژگی‌ها و اولویت‌های آیت‌الله موسوی الخرسان در پژوهش و فعالیت در عرصه خدمت به دین" است و آنچه از این تحقیق بدست آمده است، آنست که آثار آیت الله موسوی الخرسان در دفاع از مکتب تشیع و اهل بیت(ع) است و برخی از آثار ایشان برجستگی خاصی دارد.

استاد حوزه علمیه افزود: علامه خرسان ۹ جلد از ۱۱۰ جلد بحارالانوار را تصحیح کرد و کتاب هایی درباره حضرت محسن(ع)، فدک، شق القمر، اثبات ولایت حضرت علی(ع) و ... دارد. همچنین ایشان در یکی از کتاب های خود به شبهات یکی از دانشمندان مصری که علیه تشیع کتابی نوشته بود، پاسخ داده است.

در ادامه نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجارزادگان در ارائه مقاله "اصطلاح‌شناسی اهل البیت با تقریر و تکمیل ارجوزة آیت‌الله العظمی خویی و شرح آیت‌الله موسوی الخرسان" گفت: آیت الله خرسان،" ارجوزة" آیت الله خوئی را تکمیل کرده است.

وی افزود: منظور از اهل بیت(ع) در حدیث ثقلین، اهل بیت(ع) نبوت است و در روایات پیامبر(ص) به کار رفته است. همچنین کلمه اهل بیت(ع) سه بار در قرآن آمده است که دو آیه آن درباره اهل بیت نبوت است.

این محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم بیان کرد: اینکه منظور از اهل بیت(ع) چه کسانی هستند یا خدا باید بگوید و یا اینکه پیامبر(ص) اشاره ای کرده باشد.

سپس شیخ کریم شاتی السراجی در ارائه مقاله "آیات إثبات إمامة علی أمیر المؤمنین (ع) فی کتاب علی إمام البررة للسید الخرسان" عنوان کرد: علامه خرسان از محققان بزرگ نجف است که آثار مختلفی درباره معارف اهل بیت(ع) دارد.

وی ادامه داد: علامه خرسان در برخی آثار خود در پی آن است که ولایت امام علی(ع) را اثبات کند. او همچنین از منابع اهل سنت و کتاب های فقهی و کلامی آنان استفاده می کند. از سوی دیگر تحریفات اهل سنت را درباره شیعه بحث کرده است.

همچنین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد فاکر میبدی در ارائه مقاله "البَیانُ الصَائِبُ فِی إیمَانِ أبی‌طالب دفاع از ایمان ابوطالب با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خرسان" گفت: علامه خرسان صحیح ترین سخن و موضع را درباره ایمان حضرت ابوطالب دارد.

وی درباره پیشینه بحث ایمان ابوطالب عنوان کرد: ایمان ابوطالب در بین علمای اسلام بسیار بحث و گفت‌وگو شده است. تمام علمای شیعه قائل به ایمان ابوطالب و اغلب اهل سنت قائل به عدم ایمان ایشان هستند.

این پژوهشگر اضافه کرد: علامه خرسان معتقد است که تحریف شخصیت ابوطالب به این دلیل است که ایشان پدر حضرت علی(ع) است و برای تخریب و کاهش جایگاه امیرالمومنین می گویند که ابوطالب ایمان نداشته است! در حالی که اگر پدر یکی دیگر از اصحاب بود بسیار با شوکت و جلال از او نام می بردند.

«أسعد عبد الرزاق الأسدی» در ارائه مقاله "منهج البحث الفقهی االستدلالی عند السید محمد مهدی الخرسان، السجود علی التربة الحسینیة أنموذجا" عنوان کرد: علامه خرسان بسیار انسان متواضعی است به گونه ای که نزد علما به فقیه بودن مشهور نیست در حالی که ایشان در مباحث خود به فقه مقارن پرداخته است.

وی اضافه کرد: علامه خرسان در آثار خود همه را به تقریب و وحدت دعوت کرده است و کتابی در این زمینه دارد. ایشان شکوه می کند که چرا همدیگر را تکفیر می کنیم در حالی که دشمن مشترک داریم.

عبدالوهاب فراتی، در ارائه مقاله "تحلیلی بر مدرسه فکری سیاسی آیت‌الله خویی با تاکید بر مکانت آیت‌الله خرسان در این مدرسه" عنوان کرد: در رویه و اندیشه سیاسی علامه خرسان، نشانه ای از سیاست و عمل سیاسی نیافتم.

وی ادامه داد: علامه خرسان از شاگردان آیت الله خوئی و آیت الله حکیم است. شاگردان آیت الله خوئی در بحث ولایت فقیه و جهاد ایشان، حاشیه هایی دارند و سخنانی گفته‌اند اما علامه خرسان هیچ حاشیه ای برای این دو کتاب ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: بررسی آثار و عمل اجتماعی آیت الله خرسان نشان می دهد که ایشان به رویکرد عام مدرسه آیت الله خوئی مقید است و علاقه ای به تبعیت از استاد خود در رویکرد خاص ندارد.

همچنین شیخ وفقان خضیر الکعبی، در ارائه مقاله "قراءات فی کتاب السجود علی التربة الحسینیة – السید مهدی الخرسان أنموذجا" گفت: سجده بر خاک از شعارهای مومنین است و این سخن در منابع اهل سنت نیز موجود است.

وی افزود: علامه خرسان در بحث سجده بر تربت حسینی بر مباحثی مثل فقه مقارن، دلایل موافقان و مخالفان، مباحث تاریخی و ... اشاره کرده است.

لازم به ذکر است، کمیسیون "آثار علمی آیت‌الله خرسان و دفاع از مکتب اهل بیت(ع) "، به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد.

۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha