یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نیلی پور

حوزه / مدیر بنیاد مهدویت استان اصفهان گفت: بین مصرف و تولید یک ارتباط مستقیم وجود دارد و قرآن کریم نیز می‌فرماید: " یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً، بنابراین باید خوراک ذهنی و تغذیه های سمعی و بصری خود را تنظیم کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مهدی نیلی‌پور مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان شب گذشته، در مراسم سوگواری فاطمیه در هیئت انصارالحسین(ع) موسسه فرهنگی شهید بهشتی(ره)، با اشاره به اینکه خداوند متعال در سوره مبارکه نحل، ۴۰ نعمت را برشمرده است، اظهار داشت: در سوره نحل یا زنبور عسل که نام دیگر آن در روایات "نعم" می‌باشد، خداوند هر گروهی از نعمت‌ها را که شمارش فرموده، یک ایستگاه تفکر، تذکر و تشکر از ما درباره آنها می‌خواهد.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان با بیان اینکه می‌توان از زنبور عسل، ۷۰ درس آموخت، گفت: بین مصرف و تولید یک ارتباط مستقیم وجود دارد و قرآن کریم می‌فرماید: " یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً "یعنی مصرف از طیب باشد، بنابراین باید خوراک ذهنی و تغذیه‌های سمعی و بصری خود را تنظیم کنیم، چون زمانی که خوراک پاک سمعی و بصری و ذهنی به ما برسد، بر اساس آن رفتار و تراوشات ذهنی و زبانی نیز هدفدار، قاعده‌مند و طیب می‌شود.

حجت الاسلام نیلی‌پور، رفتارهای منفی و میل به گناه را ناشی از فکر مسموم عنوان کرد و ادامه داد: آیه ۹۰ سوره نحل " یَنْهی‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ" به این مسئله می‌پردازد، لذا یکی از اتفاقاتی که برای اهل قرآن می‌افتد این است که از طریق قرآن به آنها هشدار داده می‌شود، هم‌چنان که نقش قرآن نیز همین است که اجازه نمی‌دهد انسان خواب بماند و حالت تناوب به انسان دست بدهد.

وی اضافه کرد: قرآن کریم نیز به پیامبر می‌فرماید " فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْری‌"، به مردم جامعه تذکر بدهید و آنها را هوشیار کنید، بنابراین نقش رهبری در جامعه نقش تذکر، هشدار و هوشمندسازی افراد است.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی پیرامون این آیه شریفه می‌گوید، در اینجا قرآن کریم در صدد این است که یک جامعه تراز دین و تراز نگاه الهی بسازد، لذا یکی از اجتماعی‌ترین آیات قرآن همین آیه شریفه است که اصولی برای یک جامعه سالم و جامعه‌ای که افراد در آن با فکر سلامت با یکدیگر همزیستی مومنانه داشته باشند را بیان می‌کند.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان در ادامه به تبیین موضوع احسان به ویژه در خانواده پرداخت و گفت: احسان بر دو نوع است، احسان ابتدایی که شروع کننده احسان را می‌گویند و احسان تکافوئی یعنی فرد احسان دیده در پاسخ، احسان کند، لذا اگر نیکی به مقدار نیکی باشد آن عدل است و اگر نیکی اضافه بر نیکی باشد، احسان می‌شود، لذا بالاتر از عدالت، احسان است.

وی افزود: به عنوان مثال در مسائل خانوادگی به ما گفته‌اند بالاتر از عدل را انجام دهید، یعنی با محبت و احسان در محیط خانواده باشید، بنابراین در احسان تکافوئی اگر بیش از عدل، نیکی کردید احسان می‌شود.

حجت الاسلام نیلی پور با تأکید بر لزوم وجود احسان در جامعه، تصریح کرد: علامه طباطبایی در این‌باره می‌گوید، اگر می‌خواهید جامعه در گردش سالم باشد و افراد در همزیستی بابرکتی باشند، باید عدل و احسان در جامعه جاری شود و از آن سو فحشا، منکر و بغی در آن کنترل شود، در غیر این صورت اگر عدل و احسان وجود نداشته باشد و منکر و فحشا به جای آن باشد، جامعه رو به انحطاط می‌رود.

وی افزود: نگاه ما باید نگاه احسان محور و نگاه محسنین باشد، در عین حال یکی از شقوق احسان این است که فردی که به انسان بدی کرده، به آن بدی نشود و علامه طباطبایی نیز در این‌باره می‌گوید اگر بخواهیم جریان شناسی اجتماعی نماییم یک بدی، بدی دیگری را منتشر می‌کند.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان با اشاره به آیه شریفه " إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَیٰ"، به موضوع ایتاء ذی القربی و اهمیت سلامت خانواده پرداخت و عنوان کرد: ایتاء ذی القربی، یعنی زمانی جامعه می‌تواند موفق عمل کند که خانه و خانواده از سلامت برخوردار باشد و ارتباطات خانوادگی ارتباط سالم و معناداری باشد، چرا که سلول‌های تشکیل دهنده یک جامعه خانواده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اتفاقات چند ماه اخیر نیز گسست خانواده‌ها است، به معنای اینکه فروپاشی یا ضعف ارتباطات خانوادگی موجب شده که گسل‌های اجتماعی فعال شوند، چرا که زمانی که غفلت خانوادگی اتفاق بیفتد، فضای احسان از نظر اجتماعی ضعیف شده و در عین حال عدالت اجتماعی نیز ضعیف می‌شود و اینها با یکدیگر ارتباط دارد.

این کارشناس دینی یادآور شد: این آیه از آیات کلیدی است و علامه طباطبایی در این‌باره می‌گوید، اگر خواستید وضعیت اجتماع دینی شود، روی عدل، احسان و ایتاء ذی القربی، کار با برنامه و فرایندی انجام دهید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha