شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست تخصصی مدافع حریم و حرم

حوزه / عضو هیئت‌ علمی موسسه‌ امام خمینی(ره) گفت: آیت الله مصباح یزدی مدافع حریم اعتقادی و دینی بودند و ایشان در برابر انحرافات عقیدتی ایستادگی کردند و در این راه نیز ترور شخصیتی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، صبح امروز نشست تخصصی مدافعان حرم و حریم در دهه مقاومت به مناسبت سالگرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی در سالن اداره کل ارشاد اسلامی بوشهر با حضور مسئولان فرهنگی و سیاسی بوشهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام جعفر انواری عضو هیئت‌ علمی موسسه‌ امام خمینی(ره) به عنوان سخنران و استاد این نشست با بیان و تعریف جایگاه مدافع حرم و حریم، اظهار داشت: بنده به شخصه عنوان مدافع حریم را برای علامه مصباح انتخاب می‌کنم و حاج قاسم را مدافع حرم، اگر حاج قاسم نبود شاید حرم‌های اهل‌ بیت(ع) نیز امروز نبودند.

وی با اشاره به اهمیت حوزه فکر و اندیشه و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه از طرف علامه مصباح یزدی(ره)، گفت: علامه مصباح یزدی مدافع حریم اعتقادی و دینی بودند و ایشان در برابر انحرافات عقیدتی ایستادگی کردند و در این راه نیز ترور شخصیتی شدند.

عضو هیئت‌ علمی موسسه‌ امام خمینی(ره) افزود: اهمیت مدافع حرم بودن برای اکثر مردم روشن‌ شده و همه می‌دانند که اقدامات مدافعان حرم چه اهمیتی دارد، اما مدافع حریم را کسی نمی‌شناسد و اهمیت دفاع از حریم اعتقادات شناخته‌ شده نیست.

وی تأکید کرد: اول انقلاب دو اقدام مهم بود که کمونیست‌ها آن را پیگیری می‌کردند، یکی در دست گرفتن تلویزیون‌ ایران که باوجود تلاش‌هایی که انجام دادند، مقاومت نیروهای انقلابی آن‌ها را ناکام گذاشت و اقدام دیگر، دعوت نظام به مناظره بود، که حوزه‌ علمیه علامه مصباح را برای مناظره با کمونیست‌ها معرفی کرد و با پاسخ‌های قاطع علامه مصباح سران کمونیست‌ها دیگر مناظره‌ها را ادامه ندادند.

حجت الاسلام انواری خاطرنشان کرد: روزی رئیس دولت اصلاحات گفت اگر دین مقابل آزادی قرار گیرد، دین آسیب می‌بیند که در این شرایط شخصیتی مانند آیت الله مصباح آمد و فریاد زد و با این تفکر مقابله کرد و همین باعث شد حمله‌ها به علامه مصباح شدت پیدا کند.

عضو هیئت‌ علمی موسسه‌ امام خمینی(ره) تشریح کرد: آیت‌الله مصباح در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود ۹۵ درصد اسلام محبت است، ولی پنج درصد اسلام نیز خشونت است که عده‌ای در مقابل گفتند از واژه‌ی خشونت استفاده نکنید و با همین دلیل به علامه مصباح حمله کردند و ایشان را خشونت‌طلب معرفی کردند، در حالی که آنچه علامه مصباح می‌گفت صحبت‌های دین بود، حد و قصاص جزئی از دین است.

حجت الاسلام انواری تأکید کرد: همیشه ضربه‌ها و طعنه‌ها زمانی است که پرچم ‌اسلام بلند می‌شود، قبل از آنکه انقلاب اسلامی پیروز شود طعنه‌هایی که انقلابی‌ها می‌شنیدند کمتر از زمانی بود که انقلاب به پیروزی رسید و در این شرایط کار بسیار سخت‌تر می‌شود و هزینه مقاومت در برابر تحریف بسیار بیشتری می‌شود که علامه مصباح این هزینه‌ها را پذیرفت و در مقابل انحراف ایستاد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: خیلی از علما در زمان طاغوت برایشان زحمت کمتری از لحاظ ترور شخصیت رخ داد و زمانی که پرچم‌ حق بلند شده بود، عده‌ای به دنبال انحراف بودند و در این شرایط کسانی که به دنبال بلند کردن پرچم اسلام باشند، مانند آیت الله مصباح با ترور شخصیت مواجه می‌شوند.

وی تشریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص ارتحال ایشان فرمودند؛ «فوت ایشان خسارت بزرگی بود» چون ایشان در مقابل تحریف ایستادگی می‌کردند.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی مدیر حوزه علمیه خواهران بوشهر، اظهار داشت: اصلاحات جریانی بود که می‌خواست اسلام را با دید خود عرضه کند و آن را به عنوان اسلام راستین معرفی کند که در مقابل این جریان شخصیتی که برای دفاع از اسلام بلند شد و ایستادگی کرد، آیت الله مصباح بود.

وی افزود: موسسه امام خمینی(ره) بهترین جایی است که در خصوص اصلاح علوم انسانی اقدام کند، اما متأسفانه آن‌گونه که باید انجام‌نشده و گمان می‌کنم حتی مرحوم آیت‌الله مصباح نیز در این زمینه نقد داشتند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر بیان کرد: اصلاحات بزرگ‌ترین مانعی که در مقابل خود می‌دید آیت‌الله مصباح بود به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار بستند تا ایشان را از صحنه خارج کنند اما با تمام تلاشی که کردند، آیت‌الله مصباح لحظه‌ای از صحنه خارج نشدند.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی عنوان کرد: اصلاحات از لحاظ اخلاقی، اعتقادی علامه مصباح را مقابل خود می‌دید و حمله‌ای که به ایشان می‌شد هم به این دلیل بود که می‌خواستند وی را از صحنه خارج کند.

 علامه مصباح یزدی مدافع حریم اعتقادی و دینی بود

حجت‌الاسلام یوسف جمالی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات استان بوشهر نیز در این مراسم، عنوان کرد: یکی از نقدهایی که به ما و موسسه‌ امام خمینی(ره) وارد است، این است که اندیشه‌های علامه مصباح آن‌گونه که باید در بین مردم منتشر نشده است.

وی بیان کرد: متاسفانه آنگونه که باید و شاید اندیشه‌های علامه مصباح در بین جامعه منتشر نشده و ما در این خصوص کوتاهی کرده‌ایم، همچنین از موسسه امام خمینی(ره) انتظار می‌رود بیشتر در این خصوص تلاش شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha