پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شجاعی

حوزه / مدیر موسسه منتظران منجی گفت: در کتاب انقلاب اسلامی و آینده جهان که اخیرا به چاپ رسیده ۸ آیه درباره ایران و انقلاب اسلامی آمده است و قلبی که با انقلاب پیوند نخورد با خوبی‌های آینده ربطی پیدا نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرج، نشست «عوامل شادی در سبک زندگی الهی» روز گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد شجاعی مدیر موسسه منتظران منجی، در کانون فرهنگی شهید سبحانی کرج برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین محمد شجاعی استاد روانشناسی اسلامی با بیان تشابهات دوران جنینی با حیات انسان در این دنیا، اظهار داشت: رابطه دنیا با آخرت مثل رحم مادر با جنین است و انسان برای اینکه سالم متولد شود، باید در رحم دنیا از داده‌های این جهان به خوبی استفاده کند، تا در عالم برزخ سلامت متولد شود.

وی با اشاره به تاثیر فرشتگان در حیات و حرکت ماده در این دنیا، گفت: با توجه به سخنان امام سجاد(ع)، حرکت داخل زمین از فرشته‌هاست و براساس قانون نیوتن، ماده حالت مستقیم خودش را حفظ می‌کند و حرکات ماده بر اثر نیروهای بیرونی است. بنابراین رشد گل، به ثمر رسیدن میوه با نیروی فرشته انجام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین شجاعی با بیان ۳ عامل در زندگی سالم، گفت: مهربانی، آرامش و شادی معیار زندگی ایمانی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین گناهان غصه خوردن برای دنیا است، افزود: ارتباط خوب با عالم ملکوت در مهربانی، آرامش و شادی موثر است و باید از کینه، کدورت و غصه به دور بود.

حجت الاسلام والمسلمین شجاعی با تأکید بر اینکه آینه وجود ما باید به سمت ۳ کانون مهربانی، آرامش و شادی باشد، ادامه داد: یکی از عوامل برای جذب برکت و رزق در نظام مادی، معنوی، فردی، اجتماعی، مادی و آخرت، نیت درونی است، بدخواهی، کینه، حسادت، بد بینی، بد اخلاقی به شدت رزق را دفع می‌کند.

حجت الاسلام شجاعی با تأکید بر اینکه ثروت زیاد به معنای رزق و برکت نیست، تصریح کرد: پول و تحصیلات عالی فردی که خوراک معنوی نداشته باشد و به اصطلاح غافل از حیات روحی خود باشد، مایه آرامش نخواهد بود.

وی به اهمیت نیت خوب اشاره کرد و گفت: افکار منفی موجب بسته شدن رزق می‌شود و در قرآن از آن تعبیر به نجوای شیطان شده است و این نجوا موجب غمگینی انسان خواهد بود، از این رو حملات شیطان به جلو، عقب، راست و چپ است و ناراحتی از گذشته، افکار منفی آینده جذب بدبختی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شجاعی گفت: خداوند با ما معیت دائمی دارد و هستی جاری در همه اشیاء است و در ما نیز وجود دارد و بر اساس آیه قرآن، خداوند از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است، بنابراین هر طور روی خدا حساب کنی خدا همانگونه با شما رفتار می‌کند، تا جایی که حضرت موسی(ع) در مواجه با فرعونیان فرمود «إِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدینِ»، همین جمله موجب شد خداوند او و همراهانش را از شر دشمنان نجات داد.

این استاد روانشناسی اسلامی، گفت: در انتخابات، ارتباطات، رفتارها و چینش افکار باید مراقب حفظ حریم مهربانی، آرامش و شادی باشیم.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) بعد از آن همه مصیبت، فرمودند«ما رایت الا جمیلا» و امام حسین(ع) و اصحابشان در شرایطی که شمشیر می‌خوردند و یا خون از بدنشان جاری بود، دردی احساس نمی‌کردند.

این استاد روانشناسی اسلامی، با ارائه راهکاری در برابر افرادی که رفتار و برخورد نا مناسب دارند، بیان کرد: در برخورد با افراد بد جنس و بد اخلاق، باید رفتاری همچون طبیب دلسوز داشته باشید و مقابله به مثل نکنید و موضع گیری منفی نداشته باشید و همچون یک مبدل و بازیافت برخورد کنید و مصداق این جمله لقمان باشید که، ادب را از که آموختی، گفت از بی ادبان.

وی با توضیح اینکه، بداخلاقی برکت را از بین می‌برد، افزود: نیت خوب، رزق معنوی و مادی را جذب می‌کند و نیت با آرزو متفاوت است، در نیت عمل وجود دارد و آرزو فقط خواستن بدون عمل است که ارزشی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین شجاعی گفت: بایستی نیت خوبی داشته باشیم و برای تمام مردم جهان مهربانی، شادی و آرامش بخواهیم و در این راستا به نوبه خود کار عملی انجام دهیم، چرا که به میزان خوشحال کردن دیگران، خوشحالی به انسان باز می‌گردد.

جایگاه مردم ایران و انقلاب اسلامی از منظر قرآن و روایات

وی با تأکید بر اینکه ۸ آیه از قرآن در عظمت مردم ایران نازل شده، توضیح داد: مردم ایران مردم بی‌نظیری در طول تاریخ بودند و در دوران کرونا شاهد بودیم که مردم با تهیه کمک‌های مومنانه به نیازمندان کمک می‌کردند و این در حالی بود که در برخی از کشورهای غربی و آمریکا، ماسک و مایحتاج را به غارت می‌بردند.

این پژوهشگر دینی، با اشاره به دعاهای جمعی در دین اسلام برای همه مردم جهان، گفت: دعای مشهوری در ماه مبارک رمضان ( اللهم ادخل علی اهل القبور السرور...) آمده که بعد از هر نماز موجب آمرزش گناهان گذشته، حال و آینده می‌شود و این دعا باید در زندگی مصداق عملی داشته باشد، یعنی افراد با درخواست از خداوند برای هر کدام از این دعاها به دنبال رفع مشکلات مردم باشند.

مدیر موسسه منتظران منجی، با بیان اهمیت نیت صادق در شراکت کارهای خیر، گفت: هر کسی که نیت همراهی با اهل بیت(ع) را داشته باشد و در نیت خود صادق باشد، در تمام مجاهدت‌های اهل بیت(ع) سهیم است.

وی با بیان بخشی از خطبه ۲۰۱ نهج البلاغه، گفت: امام علی(ع) در پاسخ یکی از یارانشان که آرزوی حضور برادرش را در آن معرکه داشت، به او فرمودند: «آیا قلب و فکر و علاقه برادرت با ماست؟ او در پاسخ، عرض کرد: آری..، سپس حضرت فرمودند: «او نیز به طور مسلّم در این صحنه با ما بوده و حضور داشته است، نه تنها او حضور داشته بلکه برای تو بگویم که گروهی در این لشکر ما حضور داشته‌اند که هم اکنون در صلب پدران و رحم مادرانند (هنوز متولّد نشده‌اند).»

ضرورت زمینه سازی برای آمدن منجی

وی با بیان اینکه منتظر واقعی مقدمه‌ساز است و در ساختن آینده موثر است، ادامه داد: در تمام کتاب‌های آسمانی نام امام زمان(عج) و منجی آمده است و این منجی قرار است، تمام مردم دنیا را به سمت مهربانی، آرامش و شادی برساند، بنابراین باید برای ظهور منجی مقدمه سازی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شجاعی با اشاره به آیه ۱۰۵ و ۱۰۶ سوره انبیا، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید، و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد، بی‌شک در این قرآن برای اهل عبادت مایه وصول به مقصد حق نهفته است، رهبر معظم انقلاب در تفسیر این آیه و منظور از دین فرمودند، دین در دو عبارت خلاصه شده، اول دیدن مثبت آینده و دوم ساختن آینده است.

وی گفت: همانطور که در کلام پیامبر(ص) آمده؛ افضل الاعمال انتظار الفرج، و افضل العباده انتظار الفرج و افضل جهاد امتی انتظار الفرج است، بایستی مقدمه ساز ظهور باشیم و در این امر مهم سهیم شویم.

مدیر موسسه منتظران منجی، در بیان دلیل نیامدن امام زمان(عج)، گفت: تمام مردم باید بخواهند که امام معصوم بر آنها حکومت کند و از سوی دیگر صالحان در دنیا باید به تعدادی باشند که از جان امام زمانشان حفاظت کنند و بر مستکبران غلبه کنند.

ضرورت صالح سازی در جامعه

حجت الاسلام والمسلمین شجاعی با معرفی چند روایت در خصوص جایگاه ایرانیان در نظر رسول خدا(ص)، گفت: پیامبر (ص) فرمودند؛ یَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیُوَطِّئونَ لِلمَهدِیِ سُلطانَهُ، مردمی از مشرق قیام می‌کنند و زمینه حکومت مهدی(عج) را فراهم می‌آورند و در روایاتی دیگر فرمودند، بزرگترین سهم را در اسلام، مردم ایران دارند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، بر اساس روایات زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) است، یادآور شد: در کتاب انقلاب اسلامی و آینده جهان که اخیرا به چاپ رسیده، ۸ آیه درباره ایران و انقلاب اسلامی آمده است و در آن کتاب به توضیح آیات و روایات پرداختیم، از این رو قلبی که با انقلاب پیوند نخورد با خوبی‌های آینده ربطی پیدا نمی‌کند، بنابراین باید به صالح سازی در جامعه کمک نماییم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha