پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حول

پژوهشگر علوم اسلامی گفت: شایسته است از فرصت طلایی تقارن بهار قرآن و طبیعت، برای ایجاد تحول درونی یا تحول معنوی بهره جست.

حجت الاسلام مهدی باقری سیانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام سال نو اظهار داشت: یکی از دعاهایی که در ماه مبارک رمضان می خوانیم دعای " اَللّهُمَ‏ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ " است، یعنی خدایا حال ما را به بهترین حالات دگرگون کن، حالی که مورد رضایت تو باشد.

وی افزود: در دعای تحویل سال نیز می خوانیم "یا محوّل الْحوْل و الْأحْوال ... حوّلْ حالنا إلی أحْسن "؛ بهترین حالات چیست؟ در این باره آن چه به ذهن می رسد این است که بهترین حالات در پرتو بندگی خدا ، یاد خدا و خدمت به بندگان خدا در جهت رضایت خدا ، پیدا می شود.

پژوهشگر حوزوی با بیان این که زمستان، نمادی از مردگی، خمودگی و افسردگی است و بهار، تبلور حیات، شادابی، نشاط و زندگی است، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که همان گونه که طبیعت با آمدن بهار از دلمردگی و خمودگی به سوی حیات و نشاط و زندگی تغییر حالت می دهد، اکنون نیز با آمدن سال نو و ماه مبارک رمضان، بهار طبیعت و بهار قرآن با یکدیگر توأم شده، بکوشیم با یاد خدا، دریچه ای به سوی نشاط معنوی بگشاییم.

وی اضافه کرد: به یاد داشته باشیم که گناه و دوری از یاد خدا، باعث خمودگی و افسردگی معنوی می شود و قرآن کریم در این باره دو تعبیر در کنار یکدیگر دارد در یک جا این تعبیر را می فرماید که " مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً "اگر کسی از یاد خدا روی گردان شود و خداوند را فراموش کند زندگی او پر از اضطراب، استرس و تنگی معیشت خواهد داشت، قرآن از طرف دیگر می فرماید "الا بذکرالله تطمئن القلوب" یاد خدا آرامش بخش دل و جان و جسم و روح و روان است و در سومین مرحله توجه داشته باشیم که نماد و سمبل و مصداق یاد خدا، نماز است " أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی ".

باقری سیانی با تاکید بر این که اعمال نیک و بد انسان در عید یا غیرعید بودن ایام تاثیر دارد تصریح کرد: می شود روزی عید نباشد و انسان در پرتو بندگی خدا، آن روز به خدا نزدیک شود و روز و روزگار انسان مورد رضایت خدا و حجت خدا باشد و در عین حال امکان دارد از نگاه مردم و طبیعت، روزی عید باشد" اما به دلیل این که فرد معصیت و نافرمانی خدا را کرده است، آن روز از نگاه خدا و اولیاء خدا عید نبوده، بلکه یک روز شوم و نحس باشد، هم چنان که در قرآن هم تعبیر به "ایام الله" شده و هم تعبیر به "ایام نحسات".

کارشناس مذهبی، برای شاد بودن، پایبندی به آدابی را عنوان کرد و ادامه داد: عید برای ما توأم با شادی و خوشحالی است، اما باید به این مسئله توجه داشت که شادی آدابی دارد و اگر همراه با گناه بود، دیگر شادی مورد رضایت دین نیست، همانطور که اگر شادی همراه با اذیت و آزار دیگران باشد به طور قطع این شادی مورد تایید دین نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: انسان عاقل کاری انجام نمی دهد که خاصیت و اثر مثبت نداشته باشد و اگر شادی همراه با لهو و لعب باشد این شادی نمی تواند با دین سازگار باشد.

پژوهشگر حوزه تصریح کرد: اطاعت خدا، دیدار دوستان، فراگیری حکمت و سخنان الهی، یاد گرفتن راه و روش خدمت به بندگان خدا و صله رحم، از کارهایی است که باید در ایام عید و ماه مبارک مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ماه مبارک رمضان بهانه خوبی برای زدودن کینه ها از دل است و اگر افرادی با یکدیگر قهر هستند، دید و بازدید نوروزی فرصت بسیار خوبی برای آشتی است.

باقری سیانی در ادامه افزود: خوب است در این ایام انسان به احیای ارزش ها توجه داشته باشد.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که مهم است توجه به تحول معنوی است، هم چنان که به تعبیر قرآن طبیعت مرده در زمستان با وزش باد بهاری به اذن الهی زنده می شود، خداوند نیز در سوره حج می فرماید: " یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ تُرَابٍ "اگر به قیامت شک دارید به زمین مرده نگاه کنید که به واسطه لطف الهی و پس از بارش باران رحمت الهی زنده می شود؛ شایسته است از این فرصت طلایی تقارن بهار قرآن و طبیعت، برای ایجاد تحول درونی یا تحول معنوی بهره جست.

باقری سیانی در ادامه به اهمیت برنامه ریزی برای آینده اشاره کرد و گفت: نکته دیگری که در روایات به آن سفارش شده این است که انسان باید برای آینده برنامه ریزی داشته باشد، هم چنان که باید خاطرات گذشته را نیز مرور کند اما سفارش کرده اند فردی که تنها متوقف در دیروز و متمرکز بر فردا می باشد امروز خود را از دست می دهد.

وی خاطر نشان کرد: گذشته ها گذشته است و تنها خاطراتی از آن برای انسان باقی مانده و از فردایی که نیامده چیزی در دست انسان نیست، لذا انسان عاقل فردی است که امروز را غنیمت بشمرد و برای فردا توشه برگیرد و در عین حال از تجربیات دیروز نیز استفاده کند.

باقری سیانی در پایان ضمن سفارش به غنیمت شمردن فرصت طلایی ماه رمضان برای خودسازی، متذکر شد: یکی از اساتید امام راحل آیت الله شیخ محمدرضا نجفی اصفهانی بود و کتابی به نام "رساله امجدیه" به زبان فارسی دارد که مطالعه آن توصیه می شود.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha