جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام موسی صدر و انصاری شیرازی

حوزه/ «آقا موسی صدر صورت نجیبی داشت. اگر به دست ظالم‌ها نیفتاده بود، مرجع تقلید می‌شد. درسی در حوزه می‌گفت که بهترین درس‌ها بود. وقتی آقاموسی قوانین می‌گفت درس بقیه تعطیل بود».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، گروه تاریخ شفاهی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، در سال ۱۳۸۹ و در آغاز پروژه تحقیقاتی خود، دیداری با آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی(ره) داشت  در این دیدار که در فضایی صمیمی و عاطفی، در منزل کوچک و اتاق ساده ایشان برگزار شد.، اعضای مؤسسه تمایل داشتند خاطرات و اطلاعات آیت الله انصاری درباره خاندان صدر را بشنوند.

* آقا موسی از بهترین‌ها بود

آیت الله انصاری شیرازی در این دیدار، در توصیف جایگاه خاندان صدر، این گونه اظهار نظر کرد: «در شیعه خانواده‌ای محترم‌تر و مکرم‌تر از خانوادۀ صدر نیست؛ نسب صدر به موسی بن جعفر(ع) می‌رسد و از طرف مادری نسبشان به شهید ثانی، (صاحب شرح لمعه) می‌رسد».

ایشان توضیحاتی در مورد جایگاه و فعالیت‌های آیت الله سید صدرالدین صدر (پدر امام موسی) داد و سپس، در حالی که بسیار متاثر بود در مورد امام موسی صدر گفت: «آقا موسی صدر صورت نجیبی داشت. اگر به دست ظالم‌ها نیفتاده بود، مرجع تقلید می‌شد. درسی در حوزه می‌گفت که بهترین درس‌ها بود. وقتی آقاموسی قوانین می‌گفت درس بقیه تعطیل بود»

* بازتاب سفر امام موسی صدر به ایران در سال 1350

آیت الله انصاری شیرازی که یکی از یاران نزدیک امام خمینی(ره) و از چهره‌های برجسته مبارزه علیه رژیم شاه بود، در باره بازتاب سفرسال ۱۳۵۰ امام موسی صدر به ایران و دیدار با شاه نیز گفت: «آقا موسی در آن سفر به عنوان رئیس مجلس شیعیان آمد. شاه هم خیلی از ایشان احترام کرد. شاه تکلیف خودش دید احترام کند. [آقا موسی] به عنوان رئیس مجلس شیعیان لبنان مورد پذیرایی دربار قرار گرفت. فعالیت‌های نهضت هم شروع شده بود. آقا موسی بنا بود واسطه شود. آقا موسی خودش لیاقت سلطنت داشت و آدم عادی نبود. ارتباط با شاه نداشت، به عنوان ارتباط با لبنان یک سفری آمد به ایران و چند روزی ماند و مورد احترام قرار گرفت».

ایشان با اشاره به موقعیت سیاسی و اجتماعی امام موسی صدر نزد نیروهای فرهنگی و سیاسی آن روز ایران، افزود: «معروف بود که اگر شاه را بیرون کردند، کسی که می‌تواند در رأس قدرت قرار بگیرد، آقا موسی صدر است».

*آقا موسی در امور اجتماعی نظرات بلند و نویی داشت

براساس اعلام موسسه امام موسی صدر، مرحوم آیت الله انصاری شیرازی همچنین در این دیار امام موسی صدر را مجتهد در فقه و اصول خواند که در امور اجتماعی نظرات بلند و نویی داشت.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha