جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
L

حوزه/ در زمان صدر اسلام نیز عده ای به خدا اعتقاد نداشتند، ولی با دورویی و نفاق خود را در میان مسلمین جا زدند و همین افراد بعدا ماهیت خود را نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر الحیات، استاد دانشگاه تونس، شامگاه پنج شنبه، در کمیسیون "اتحادیه جهانی زنان مسلمان" بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، در تهران با اشاره به این که همزیستی مسالمت آمیز از شعارهای اسلام است، گفت: دوره تاریخی صدر اسلام مهمترین دوره ای است که می توانیم الگوهای عملی خود را در زمینه وحدت و زندگی مسالمت آمیز مشاهده کنیم.

*ضرورت مقابله با نفاق

وی با تاکید بر این که باید با چالش هایی که نفس اماره ایجاد می کند و در مقابل تمام بیماری های قلبی که علیه مسلمانان شکل می گیرد، بایستیم، افزود: نفس اماره نقش بسیار مهمی در بر هم زدن آرامش بین مسلمانان و تکفیر و برتری جویی دارد.

این استاد تونسی خاطرنشان کرد: در زمان صدر اسلام نیز عده ای به خدا اعتقاد نداشتند، ولی با دورویی و نفاق خود را در میان مسلمین جا زدند و همین افراد بعدا ماهیت خود را نشان دادند.

وی با بیان این که باید فرهنگ صداقت، الفت و وحدت را در بین مردم نهادینه کنیم و اجازه ندهیم روحیه افراطی گری در بین ما رشد کند، تصریح کرد: همه باید توجه داشته باشیم که اگر مشکلی برای مسلمانی پیش می آید می تواند همه را در بر بگیرد، بنابراین سخن گفتن در خصوص پدیده نفاق بسیار مهم است.

وی با اشاره به این که باید برای حل این بیماری ها راهکارهای جدی داشته باشیم، ابراز داشت: اسلام همواره تلاش کرده است که آزادی ها را محترم بشمارد و حقوق مردم مراعات شود؛ نفاق در دوران پیامبر(ص) هم وجود داشته است، به همین دلیل ما هم هرجا که نفاقی دیدیم باید با آنها مقابله کنیم.

*دوری از وحدت، یعنی رسیدن به عذاب دنیا و آخرت

علیا الانصاری از کشور عراق نیز در سخنانی با اشاره به تاکید قرآن بر وحدت و دوری از تفرقه، گفت: با نگاهی به آیات قرآن در می یابیم که خدای متعال تا چه اندازه بر لزوم وحدت تکیه کرده است.

وی با بیان این که وحدت یکی از نعمت های پروردگار است و کسی که تفرقه ایجاد کند این نعمت را نادیده گرفته است، ادامه داد: دوری از وحدت یعنی رسیدن به آتش و عذاب دنیا و آخرت است.

این اندیشمند عراقی تصریح کرد: امت واحده امتی است که می تواند بر همه این مشکلات فایق آید و امتی که دچار تفرقه شود نمی تواند رهبری خود و امت های دیگر را به عهده بگیرد.

الانصاری خاطرنشان کرد: تاریخ بسیار مهم است؛ زیرا می تواند عامل وحدت و یا تفرقه باشد؛ نباید با ابزار تاریخی دیگران را نفی کنیم.

این فعال فرهنگی عراقی خاطرنشان کرد: در زمانی هستیم که نباید بی دلیل برخی از مسایل تاریخی را بهانه ای برای ایجاد تفرقه قرار دهیم، بلکه باید وحدت در اولویت همه کارها باشد.

*ضرورت تقویت جبهه داخلی

لیلا الحسین از فعالان بحرینی از دیگر اعضای در کمیسیون "اتحادیه جهانی زنان مسلمان" کنفرانس بیست و هشتم وحدت نیز گفت: پیامبر اسلام(ص) در شعب ابی طالب جمعیت مسلمانان را مدیریت و حفظ کردند.

وی با اشاره به این که هجرت پیامبر(ص) که سرآغاز تاریخ اسلام است، یک الگو برای رسیدن مسلمانان به وحدت است، افزود:

نقش مهم پیامبر اکرم(ص) در ایجاد برابری و برادری بین مجاهدین و انصار، الگوی پیش روی ما در عرصه وحدت است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) در مدینه و برای ایجاد یک وحدت فراگیر زحمات بسیاری کشیدند؛ ایجاد برادری بین مسلمانان برنامه پیامبر(ص) برای جلوگیری از فتنه انگیزی دشمنان بود.

این بانوی اندیشمند بحرینی با تاکید بر این که باید پیامبر اکرم(ص) را الگوی خود قرار دهیم، افزود: حضرت جبهه داخلی را با ایجاد کانون برادری محکم کردند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha