جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وحدت

حوزه/ متاسفانه ضعف عمده ای که در دانشگاه های جهان اسلام وجود دارد این است که دانشگاه ها بیشتر تزئینی اند، تا کاربردی، چون بیشتر مباحثی که در دانشگاه ها مطرح می شود، ترجمه پژوهش های غربی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر رحیمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایران در افغانستان، شامگاه پنج شنبه، در کمیسیون "روسا و اساتید دانشگاه ها"، بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، گفت: نگاه مبتنی بر علم یک نگاه جهانی است؛ اگر به زبان علم در جهان صحبت کنیم، هیچ فرق قومی و نژادی بین انسان ها نیست.

*دانشگاه های تزئینی!

وی با بیان این که متاسفانه در جهان اسلام ضعف عمده ای که در دانشگاه ها وجود دارد این است که دانشگاه ها کاربردی نیستند و بیشتر تزیینی اند، ابراز داشت: دانشگاه ها در گذشته به دلیل حضور علما و دانشمندان محلی برای حل مشکلات مردم بوده اند، ولی متاسفانه امروز این ظرفیت به آن شکل وجود ندارد.

این مدیر دانشگاهی جهان اسلام  با تاکید بر این که نباید پا جای پای غرب بگذاریم، افزود: اقتصاد ما در جهان اسلام مبتنی بر دانش نیستو ما نیازمند اقتصاد دانش بنیان هستیم.

وی اظهارکرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس ظرفیت های ملی و داخلی خود ظرف سالهای گذشته علی رغم تمام مشکلات و تحریم ها، به یک رشد عالی علمی رسیده است که باید از این توانمندی ها به بهترین شکل الگوگیری شود.

وی گفت: دانشگاه آزاد در افغانستان زمینه های ارتباط فرهنگی بین دو ملت که ویژگی های فرهنگی بسیار مشترکی با هم دارند را ایجاد کرده است.

*ایده اتحاد دانشگاه های جهان اسلام باید عملیاتی شود

حجت الاسلام میرفاطمی، از اساتید جامعة المصطفی نیز در این کمیسیون گفت: منشوری که فعالان تقریبی در جهان اسلام ایجاد کرده اند، بسیار مثبت است و باید این روند ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به این که جامعه المصطفی با هزار نقطه در سراسر جهان ارتباط دارد و تاکنون سی و دو هزار فارغ التحصیل داشته است، افزود: دانش پژوهان این مرکز از 90کشور جهان، در ایران و خارج از ایران مشغول به تحصیل هستند و علوم اسلامی را فرا می گیرند.

استاد جامعۀ المصطفی افزود: باید بدانیم که ایده اتحاد دانشگاه های جهان اسلام باید عملیاتی شود و در سراسر دنیا حرکت های مثبت و علمی بین دانشگاه ها و حوزه ها ایجاد شود.

این استاد جامعۀ المصطفی یادآورشد:  ارتباط هیتت های رئیسه های دانشگاه از نکات بسیار مهم برای جهانی شدن مباحث آموزشی و علمی است که در کنار آن می توان به تبادل دانشجو و استاد نیز پرداخت.

وی بر آمادگی جامعه المصطفی برای برگزاری دوره های مطالعاتی دانشجویان جهان تاکید کرد و برگزاری المپیادهای علمی دانشجویان جهان اسلامی را بسیار مهم تلقی کرد.

*لزوم بررسی افول علمی دانشگاه ها

دکتر حسنی آهنگر، از اساتید دانشگاه نیز در کمسیون روسا و اساتید دانشگاه های جهان اسلام گفت: احیای تمدن نوین اسلامی یکی از مهمترین مسایلی است که باید همه ما دغدغه آن را داشته باشیم.

وی افزود: مسلمانان در سده های گذشته در صدر قله علم و فناوری بودند و باید بررسی کنیم که علت افول ما چه بوده است و علل رشد را نیز بررسی کنیم.

*ضرورت تشکیل هسته های تمدن ساز

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که هسته های تمدن ساز جهان اسلام می تواند در دانشگاه ها تشکیل شود، ابراز داشت:بیشتر مباحثی که در دانشگاه های کشورهای اسلامی مطرح می شود، ترجمه پژوهش های غربی است.

آهنگر تصریح کرد: باید آینده مورد نظر جهان اسلام را کشف کنیم و در ادامه کسانی را که می توانند در تمدن اسلامی نقش داشته باشند را برجسته کنیم.

وی با اشاره به این که تجربیات بسیار خوبی در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، گفت: باید روی کادرسازان این تمدن یعنی جریان سازان نخبگی جهان اسلام کار کنیم تا بدون خونریزی و جنگ، صاحب کرسی های علمی دنیا بشویم.

*میدان عمل غرب در تولید علم

این استاد دانشگاه اظهارکرد: باید جریان نخبگی در سراسر جهان اسلام وجود داشته باشد؛ مهمترین تنازعی که در قرن پیش رو، مقابل ماست مباحث تولید علم است و این مساله در اختیار ما نیست؛ زیرا سیاست تولید علم در دست غرب است و این عرصه باید تغییر کند و به دست ما بیافتد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha