جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فیلم زیباتر از زندگی

در عرصه دفاع مقدس واژه‌ها و موضوعاتی وجود دارد که هنر هفتم هنوز برخی از آنها را نشناخته است.

خانم انسیه شاه حسینی، کارگردان فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره این‌که چگونه ایده ساخته شدن فیلمی درباره شهید حسین علم‌الهدی در ذهنش شکل گرفت، گفت: شهید علم‌الهدی دانشجویی بود که بعد از آغاز جنگ مجبور شد، درس و دانشگاه را کنار گذاشته و آرپیجی به‌دست گیرد. این تغییر برایم بسیار جالب بود چون می‌خواستم بدانم، فردی که اهل فرهنگ و علم بود، چگونه می‌تواند سردار جنگ هم باشد. این فیلم سینمایی به 35 روز پایانی زندگی این شهید در زمانی که فرمانده سپاه منطقه هویزه بود. می‌پردازد درباره این فیلم می‌توانم بگویم که اثری خاص، درباره فردی خاص و در شرایطی خواص است که باید به آن توجه ویژه کرد.

وی درباره  نحوه اکران این فیلم سینمایی چنین توضیح داد: متاسفانه اتفاقی برای این فیلم از زمان ساخت تا به امروز رخ داده که نمی‌خواهم درباره آن صحبت کنم، چون اگر بخواهم چیزی بگویم باید بسیاری از ناگفته‌ها را بیان کنم که موقعیت برای بیان آنها مناسب نیست، اما تنها به دو نکته اشاره‌ای مختصر دارم. ابتدا این‌که تهیه‌کننده این کار، مانند برخی از تهیه‌کنندگان سینما حاضر نیست برای دیده شدن کارش پا روی اصول و برخی مسائل بگذارد. در ضمن، در این فیلم سینمایی به موضوعاتی پرداخته شد، که شاید برخی دوست ندارند آن موضوعات بیان شود.

شاه‌حسینی به توضیح فوق اضافه کرد: این فیلم به نوعی تصویرگر گوشه‌ای از اتفاقاتی است که در عملیات نصر در هوزیزه روی داده که در این کار سعی کردم تا برخی از سکانس‌های عملیات را در همان منطقه هویزه بگیرم. برای همین تانک‌های نیم سوخته‌ای که در فیلم می‌بینیم، به واقع، تانک‌هایی است که از زمان همان عملیات در آنجا باقی مانده‌اند. در ضمن برای این‌که درباره شهید علم‌الهدی تصویری درست در کارم ارائه دهم، سه سال تحقیق پیرامون این شخصیت انجام دادم. خانواده و دوستان علم الهدی و فرماندهان جنگ مثل سرداران رضایی، شمخانی و حاج صادق آهنگران، کسانی بودند که برای برداشتی زیبا از شخصیت علم‌الهدی کمک کردند.

وی در ادامه متذکر شد: برای نوشتن فیلمنامه مشکلات عدیده‌ای داشتم. از آن جمله این‌که در برخی کتاب‌ها به ویژه کتابی که درباره این شهید به چاپ رسیده، چهره‌ای غیر واقعی از وی ترسیم شده، به نحوی که تصور می‌شود نویسنده بدون هیچ شناختی و تنها با تکیه بر ذهنیات خود آن را نوشته است. این قبیل آثار سبب شد تا کار من سخت شود، اما من ترجیح دادم که با نگرش رایج همراه نشده و کار خودم را انجام دهم. برای همین، وقتی برخی‌ها که فیلم من را می‌دیدند، می‌پرسیدند چرا قهرمان فیلم، کارهای خارق‌العاده انجام نمی‌دهد. این سوال نشان می‌دهد که ما اطلاعات درستی درباره دفاع مقدس به جوانان خود نداده‌ایم، برای همین امروز این ژانر سینمایی مظلوم واقع شده است.

وی در خصوص استفاده از بازیگر چهره در فیلمش گفت: به نظرم برای کارهایی که در حوزه بیوگرافی انجام می‌شود، به هیچ وجه نباید از بازیگران بهره استفاده کرد، اما به شخصه من در «زیباتر از زندگی» چاره‌ای نداشتم، چون در جنوب نتوانستم بازیگر مورد نظرم را پیدا کنم. این مسئله نیز از آنجا نشأت می‌گرفت که شهید علم‌الهدی فردی فرهنگی بود که تفسیر قرآن و نهج البلاعه انجام می‌داد، بنابراین چنین فردی باید تکلم بالایی داشته باشد، پس به ناچار از بازیگران حرفه‌ای استفاده کردیم. در این میان حامد کمیلی بهترین انتخابی بود که توانست از عهده این نقش بر آید.

این کارگردان ادامه داد: خوشحالم که تماشاگران هم از انتخاب حامد کمیلی برای نقش شهید علم‌الهدی رضایت داشتند، حتی خانواده شهید علم الهدی وقتی بازی حامد کمیلی را دیدند، نقش آفرینی وی را پذیرفتند.

خانم شاه‌حسینی یادآور شد: درباره بازی آقای کمیلی در این فیلم باید به موضوعی اشاره کنم. محل فیلمبرداری به محل شهادت و دفن  شهید علم‌الهدی نزدیک بود لذا برخی روزها بازیگر نقش شهید به سر مزار وی می‌رفت و با او دردل می‌کرد و اشک می‌ریخت. به طوری که ارتباط معنوی خوبی بین شهید علم الهدی و آقای کمیلی برقرار شده بود. به همین دلیل آقای کمیلی از ما خواست تا صحنه شهادت شهید علم‌الهدی، صحنه پایانی باشد.

وی با اشاره به این که فیلم‌هایی که به شهدا می‌پردازند مورد توجه شهیدان هم واقع می‌شوند، گفت: شنیده‌ایم در فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس و شهدا، اتفاقات عجیبی رخ می‌دهند که به نوعی، در انجام بهتر کار کمک نقش داشته‌اند. من این اتفاق را در فیلم «زیباتر از زندگی» چندین بار شاهد بودم. این اتفاقات شاید در کلام برای برخی‌ها قابل باور نباشد، اما ای کاش آنها نیز این فضا را تجربه می‌کردند، تا برخی از مسایل برای آنها بیشتر روشن شود.

وی در پایان افزود: من خود را بخشی از سینمای دفاع مقدس می‌دانم، چون این حوزه را دیده، تجربه کرده‌ام و می‌دانم موضوعات بسیاری وجود دارد که هنوز ما نتوانسته‌ایم به درستی به آن بپردازیم؛ در واقع هنر هفتم هنوز برخی از واژه‌های دفاع مقدس را نشناخته است. برای همین برخی رفتارها مرا از ادامه راه مایوس نخواهد کرد. در همین راستا فیلم بعدی‌ام «به کودکان شلیک نکنید» نام دارد که درباره جنگ خواهد بود. این فیلم را به لحاظ موضوع بیشتر به آرمان‌هایی که مد نظرم است نزدیک می‌دانم. در انتها باید از خانواده شهید علم‌الهدی تشکری ویژه کنم، چون برای انجام این کار، کمک‌های فراوانی کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha