پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جواد رفیعی - معاونت پژوهش

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان قم گفت: باید نظام آموزشی حوزه و مراکز تخصصی آن، مبتنی بر تربیت پژوهشگر باشد تا بتوانیم از رقابت در میدان علم و تولید علم عقب نمانیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام جواد رفیعی، عصر­امروز در« افتتاحیه چهارمین دوره کوتاه مدت «شیعه شناسی» که در سالن اجتماعات مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: آموزش و پژوهش دو مقولۀ بسیار مهم در تولید علم می باشند که از ارزش بالایی نیز برخوردار هستند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان قم افزود: نظام آموزشی موفق، نظامی است که فعالیت آن پژوهش محور باشد و در این چنین نظامی تولید علم صورت گرفته و پژوهشگر از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد بود.

وی ادامه داد: در نظام های آموزشی پژوهش محور، نقش پژوهشگر بسیار برجسته و پررنگ است و هدف بر تولید علم، تقویت روح پرسشگری، نقادی، آزمون مبتنی بردرونی شدن محتوا، رشد دانش پژوه بر مبنای خلاقیت، بنا گذاشته شده است.

حجت الاسلام رفیعی با بیان این‌که در پژوهش محوری  نظام آموزشی حوزه، موفق نبوده‌ایم  اظهارداشت: نظام آموزشی مبتنی بر پژوهش محور، می تواند نقش سازنده­ای در روند روبه رشد کشور از لحاظ علمی، قدرت، اقتصاد و رفاه ایجاد کند و موجب اقتدار کشور در صحنه­های بین المللی شود.

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان قم افزود: کشور ژاپن توانسته در این عرصه از کشور های مقتدر در منطقه و جهان باشد، به طوری که از هر یک میلیون نفر، 6 هزار نفر در تولید پژوهش به معنای واقعی فعالیت دارند و در مسیری که جامعه آنها نیازمند است، در حال پیشرفت می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار داشت: باید بپذیریم در زمینه پژوهش نتوانستیم به اقتدار لازم برسیم و ما برای قدرت و اقتدار نیازمند به آموزش پژوهش محور هستیم.

وی ادامه داد: باید نظام آموزشی درحوزه و مراکز تخصصی آن مبتنی بر مبنای تربیت پژوهشگر باشد تا بتوانیم از رقابت در میدان علم و تولید علم عقب نمانیم.

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان قم افزود: پژوهش یک واجب کفایی است باید همه حوزویان برای نشر آموزه های اهل بیت (ع) در دنیا تلاش کنند و این بار زمین مانده را از زمین بردارند .

 انتهای پیام :40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha