جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جواد رفیعی - معاونت پژوهش

حوزه/ مدیرکل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه با هشدار به برنامه های ضد مهدویت دشمن گفت: در استرالیا در جمعیت بهایی ها عنوان می شود که برنامه های وسیعی در حوزه مهد کودک ها در ایران دارند و هدفشان هم از بین بردن اعتقادات مهدوی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی امشب در مراسم تجلیل از پژوهشگران مرکز تخصصی مهدویت گفت: هجمه های بسیاری نسبت به معارف شیعه در دنیا انجام می شود؛ ولی بدون تردید مهدویت عظیم ترین هجمات را به خود اختصاص داده است، زیرا بحث حاکمیت دین را مطرح می کند و دنیای دنیاداران به خطر می افتد.

وی افزود: کار کردن دراین زمینه هم فضای بسیار زیاد و متنوع کاری را می طلبد و هم نیازمند تلاش و کوشش بسیار جدی است.

 تهدید مسئله مهدویت را جدی بگیریم

معاون پژوهش حوزه علمیه استان  قم گفت: کارهای فرهنگی در حوزه مهدویت در جامعه مورد نیاز است و هرچه در این عرصه کار کشور، جای کار بیشتری دارد؛ به راحتی در دنیا مساله مهدویت را تهدید می کنند و باید این مسایل را جدی بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: چندی پیش در استرالیا در جمعیت بهایی ها عنوان می شود که برنامه های وسیعی در حوزه مهد کودک ها در ایران دارند و هدفشان هم از بین بردن اعتقادات مهدوی است.

وی افزود: انجام فعالیت های تولیدگرانه در عرصه پژوهش بسیار مهم است و امروزه نیازمند آن هستیم که در عرصه تولید علم در جهان سهم بیشتری را به خود اختصاص دهیم.

در یک سال، بیش از یک درصد علم جهان را تولید کرده ایم

مدیر کل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه  گفت: در سال 2013 حدود1 درصد علم جهان را تولید کرده ایم؛ از 2میلیون و 700مقاله ، 47هزار مقاله در ایران تولید شده است و امسال این رقم کمی بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: از این تعداد مقاله حتی 5مقاله دارای ضریب تاثیر در حوزه مهدویت در این سبد علمی تولید نشده است؛ باید در حوزه پژوهش های اسلامی و مهدویت جایگاه و سهم خود را ارتقا ببخشیم.

وی افزود: امروزه نیاز وسیعی در این عرصه در جهان وجود دارد که بی پاسخ می ماند؛ این مرکز تخصصی باید توان بیشتری برای گسترش فعالیت های علمی داشته باشد، ولی متاسفانه مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد.

حضور حوزه در تولید کلان علمی جهان کمرنگ است

معاون پژوهش حوزه علمیه استان  قم گفت: در دنیا میلیاردها دلار  برای تحت تاثیرقراردادن این باور هزینه می شود و حوزه های ما در تولید کلان علم در سطح جهانی حضور پررنگی ندارند و باید پژوهشگران نگاه خود را به این سمت ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: امروزه اکثر مقالاتی که در حوزه تولید می شود به شکل مروری و ترویجی است؛ مقالات علمی و پژوهشی و تولیدگرانه بسیار کم است ولی با اینکه همه بخش ها تلاش خود را انجام می دهند، ولی این حوزه باید کارهای بیشتری انجام دهند.

در حوزه دانش دینی باید به یک نهضت دست بزنیم

وی افزود: بیش از 99 و نیم درصد کسانی که مقالاتشان در ایران تولید شده است و در جهان دارای نمره و نمایه شده است در حوزه دینی نیست؛ در حوزه دانش دینی باید به یک نهضت دست بزنیم؛ این پتانسیل در حوزه موجود است و حوزه ثابت کرده است که در حوزه نهضت های علمی توان تاثیرگذاری بالایی دارد، ولی نیازمند یک حمایت جدی است.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم گفت: زمانی تصور اینگونه بود که در حوزه مهدویت همین چند کتابی که وجود دارد کافی است؛ ولی امروز ده ها نشریه در حوزه مهدویت به شکل تخصصی به شبهات پاسخ می دهند و درس خارج مهدویت در این مرکز برگزار می شود و طلاب در این درس شرکت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: علامه امینی در زمان خود الغدیر را تالیف کردند و تمام دشمنان ما را در جهان اسلام مبهوت کردند و امروز نیز چنین بزرگانی باید باشند که این چنین دشمنان را منکوب کند.

با سیلی از شبهات در داخل و خارج مواجه هستیم

وی افزود: امروزه با سیلی از شبهات در داخل و خارج مواجه هستیم و در مقابل نیازمند یک جهاد علمی و تلاش بزرگ داریم که در مقابل این هجمه ایستادگی کنیم؛ اگر سربازان امام زمان(عج) قرار است که کاری کنند، می توانند کارستان کنند و مرکز تخصصی مهدویت نمونه همین جریان است.

معاون پژوهش حوزه علمیه قم گفت: تمام ایران باید به مرکز فعالیت برای اندیشه مهدویت تبدیل شود؛ نه تنها یک مرکز، بلکه تمام مراکز ما باید نسبت به پژوهش های مهدوی و تولیدات فرهنگی و علمی در مسایل مهدویت باید تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین  رفیعی خاطرنشان کرد: باید این جو و هجمه شکسته شود و باید این عرصه کنترل شود و با این قضیه مواجهه فعال داشته باشیم؛ باید در این عرصه پیشتاز باشیم؛ آینده نگری در دیدگاه مهدویت و پیش بینی در آینده های دور، از اساسی ترین سیاست هایی است که باید در پیش بگیریم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha