جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یا مهدی

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) از برگزاری نخستین آزمون سراسری معارف مهدوی در روز جمعه خبرداد.

مسعود دریس در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: نخستین آزمون سراسری معارف مهدویت در سطح عمومی، همزمان با جشن آغاز امامت موعود و ایام بزرگداشت نهم ربیع‌الاول، با هدف سنجش آموخته‌های علاقه مندان به معارف مهدویت، توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) برگزار می‌شود.

وی افزود: آزمون سراسری معارف مهدویت، همچون سایر آزمون‌های علمی در موضوع و یا موضوعاتی خاص، برای سنجش دانسته‌ها و آموخته‌های داوطلبان و علاقه مندان به معارف مهدویت، برگزار می‌گردد و کارویژه اصلی آن، محاسبه میزان شناخت عمومی از مسائل و گزاره‌های معیار در گستره معارف مهدوی است.

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت: سراسری‌بودن این آزمون، اشاره به برگزاری هماهنگ زمانی آن در گستره ملی و تمام استان‌های کشور دارد؛ اگرچه این آزمون با محوریت شعب و دفاتر نمایندگی بنیاد در استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع آزمون «معارف مهدویت» است که شامل معارف عمومی در این حوزه (مباحث قرآنی، حدیثی، کلامی و تاریخی مربوط به امامت و به ویژه مهدویت) و نیز بخش‌های ویژه (ادیان و مذاهب، قرآن و حدیث، تاریخ و تمدن، اخلاق و تربیت، حکومت و سیاست) می‌باشد.

دریس خاطرنشان کرد: سطح برگزاری آزمون «عمومی» است؛ بدین‌معنا که هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ سطح مخاطبان، این آزمون برای آموزش غیرتخصصی معارف مهدویت طراحی و برگزار می‌گردد؛علاوه بر عموم علاقمندان، تمام شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزش مقدماتی و تکمیلی معارف مهدویت در شعب استانی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) که مایل به ثبت‌نام و ورود به نظام جامع آموزشی عمومی مهدویت می‌باشند، می‌بایست در این آزمون شرکت نموده و امتیاز لازم را کسب نمایند. شرکت در طرح‌های آموزشی آتی در شعب بنیاد، مستلزم ثبت‌نام و کسب امتیاز لازم در آزمون سراسری معارف مهدویت خواهد بود.

دریس خاطرنشان کرد: یکی از اهداف برگزاری این آزمون سنجش میزان معلومات عمومی مهدویت در میان اقشار علاقه منداست ؛ این آزمون فرصتی فراهم می‌آورد تا عموم افراد علاقه مند به مهدویت که به انحای گوناگون دانسته‌هایی در زمینه مهدویت به دست آورده‌اند، از کمیت و کیفیت این دانسته‌ها مطلع شده و چنانچه مایل به کسب اطلاعات بیشتر باشند، در ادامه مسیر راهنمایی شوند.

وی گفت: ساماندهی فرایند ارزشیابی در رابطه با دانش‌پژوهان دوره‌های معارف مهدوی از دیگر اهداف این مسابقه است؛ این آزمون فرصتی فراهم می‌آورد تا شرکت‌کنندگان در دوره‌های عمومی (مقدماتی، کوتاه‌مدت و تربیت‌مربی) در بستری هماهنگ و یک‌دست ارزشیابی شده و ضمن برقراری عدالت آموزشی و امکان شناسایی استعدادهای محروم، کاستی‌های موجود در ارزشیابی‌های موردی و محلی دوره‌های آموزشی مهدویت مرتفع گردد.

دریس خاطرنشان کرد: بررسی میزان تاثیرگزاری دوره‌های برگزارشده معارف مهدوی دیگر هدف این آزمون را تشکیل می دهد؛ این آزمون فرصتی فراهم می‌آورد تا نسبت میان دوره‌های آموزشی برگزارشده و نیازهای آموزشی موجود در نواحی مختلف شناسایی شده و برنامه‌ریزی لازم برای رفع نارسایی‌ها و ناهماهنگی‌های پیشین انجام گردد.

وی گفت: از دیگر اهداف این همایش می توان به نیازسنجی آموزشی و تأمین خلاءهای آموزشی در نواحی مختلف اشاره کرد؛ این آزمون فرصتی فراهم می‌آورد تا از یک‌سو نسبت به کاستی‌های آموزشی در میان دانش‌آموختگان و علاقه مندان در مناطق مختلف آگاه شد و به هدفمندسازی جریان آموزش و تبلیغ در هر منطقه پرداخت و از سوی دیگر انجام پژوهش‌های مقایسه‌ای در زمینه شیوع و دامنه تأثیر آموزش‌های مهدوی در مناطق مختلف امکان‌پذیر گردد.

 

دریس ایجاد انگیزه و تشویق نسبت به شرکت در آموزش‌های مهدوی را از دیگر اهداف برگزاری این دوره ذکر کرد و تصریح کرد:شرکت در آزمون سراسری معارف مهدویت، محدودیت خاصی ــ چه از لحاظ قومی و مذهبی و چه از لحاظ سطح تحصیلات و وضعیت شغلی ــ را شامل نمی‌شود و علاقه مندان به مباحث مهدویت، تنها با برخورداری از سلامت جسمی برای حضور در جلسه آزمون و شرط حداقل سن ۱۵ سال، قادر به شرکت در آزمون خواهند بود.

وی افزود: دریافت کارنامه ارزشیابی، هدایت آموزش تکمیلی،اهدای جوایز و تقدیر از برگزیدگان از جمله مزایای این دوره است؛ رتبه‌های برتر در آزمون، علاوه بر برخورداری از هدایای مادی و معنوی و شرکت در مراسم معرفی و تقدیر، می‌توانند در کانون توجه مدیران و دست‌اندرکاران فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی مرتبط با مهدویت قرار گرفته و زمینه استفاده از استعدادهای خود را فراهم آورند.

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) یادآورشد: به مناسبت بزرگداشت مناسبت نهم‌ربیع‌الاول، به هر یک از 9 نفر برتر آزمون در سطح کشور جوایزی اهدا خواهد شد. همچنین، به سی نفر بعد کمک هزینه سفر عمره مفرده ، به سی نفر بعد کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و به سی نفر بعد کمک هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا خواهد شد.

وی گفت: مـهلت ثبت‌نام در آزمون به پایان رسید؛ کارت ورود به جلسه آزمون، از یک هفته مانده به برگزاری آزمون در صفحه شخصی داوطلبان در پورتال قرار می‌گیرد که می‌بایست توسط آنها چاپ شده و هنگام ورود به جلسه آزمون در صبح روز جمعه 12 دی ماه 93ارایه گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha