جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی آلبکل خوزستان

حوزه/ چهارشنبه سوری چیزی جز ضرر با خود به همراه نداشته و هر ساله نوجوانان و جوانان بسیاری دچار مخاطرات ناشی از آن می شوند و عقل و دین آن را رد می کنند.

حجت الاسلام علی آلبکل، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اهواز، با بیان این که عده ای در چهارشنبه آخر سال با انجام رفتارهای ناپسند، هنجار شکن و مخاطره آمیز باعث آسیب رساندن به خود و آزار و اذیت دیگران می شوند، گفت: اعمال چهارشنبه آخر سال، از جمله مواردی است که عقل و دین آن را رد می کند.

وی با بیان این که «چهار شنبه سوری» از برنامه هایی است که متأسفانه محور اصلی آن نوجوانان و جوانان هستند، گفت: تداوم این رسم غلط، به معنای تأیید آن از منظر دین و حتی عقل بشری نیست؛ چرا که در احکام اسلام آسیب رساندن به خود و دیگران و همچنین ایجاد مزاحمت برای دیگران حرام است.

این کارشناس حوزوی با بیان این که، رسم و رسوم های زیادی در نوروز وجود داردکه بسیار زیبا و پسندیده است، ابراز داشت: دید و بازدید، صله ارحام، تفریح همراه با خانواده، سفر به دل طبیعت و کمک به نیازمندان از جمله افعال پسندیده نوروز است.

حجت الاسلام آلبکل، آتش روشن کردن را یک بدعت خرافی دانست و افزود: انسان در رویارویی با رسوم قدیمی، عقل و دین را باید معیار تأیید یا رد آنها بداند و هیچ گاه به دنبال آداب خرافی نرود.

وی با اشاره به رد چهارشنبه سوری از سوی مراجع تقلید و علما، اظهار داشت: چهارشنبه سوری چیزی جز ضرر با خود به همراه نداشته و هر ساله نوجوانان و جوانان بسیاری دچار مخاطرات ناشی از آن می شوند.

مسئول دفتر پیگیری های ویژه حوزه علمیه خوزستان، بر اهمیت نظارت والدین بر فرزندان خود در چهارشنبه آخر سال تأکید کرد و گفت: استفاده از مواد محترقه و آسیب زا تبعات جبران ناپذیری دارد و ممکن است که تا سال های متمادی زندگی انسان را دچار مشکل کند.

حجت الاسلام آلبکل با بیان این که، ارمغان دین مبین اسلام، پیشرفت و ترقی جامعه بشری است، بیان داشت: چهارشنبه سوری هم آسیب های اجتماعی و هم فردی به دنبال دارد و طلاب، روحانیون و دستگاه های فرهنگی باید در راستای فرهنگ سازی بر مبنای معیارهای جامعه اسلامی، بیش از پیش تلاش کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha