جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 346786
۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
آیت الله نابلسی

حوزه/ خطبای جمعه لبنان تاکید کردند که گفتگوی میان حزب الله و جریان المستقبل باید ادامه یابد و در عین حال از اتهام پراکنی برخی منسوبان به المستقبل علیه حزب الله انتقاد کردند و گفتند برخی ها در لبنان می خواهند مانع گفتگوی حزب الله و المستقبل شوند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، خطبای جمعه این هفته لبنان بر ضرورت تقویت گفتگو میان حزب الله و جریان المستقبل تاکید کردند و آن را یک تکلیف ملی دانستند. خطبای جمعه لبنان افزودند که باید تمام راه های جذب جوانان توسط تروریست ها بسته شود چون برخی افراد در لبنان هستند که با گفتگو موافق نیستند و می خواهند به آن ضربه بزنند.

شیخ احمد قبلان: ضرورت ادامه گفتگو

حجت الاسلام والمسلمین شیخ احمد قبلان در خطبه های نماز جمعه در مسجد امام حسین بیروت تاکید کرد که باید گفتگوها ادامه یابد، چون این گفتگوها یک تکلیف ملی است که باید از آن در برابر دشمنان و حسودان و صاحبان منبرهای تحریک آمیز محافظت شود، اما برخی تلاش می کنند گفتگوها را متوقف کنند.

وی خواستار برقراری امنیت و ثبات بیشتر در لبنان و تقویت جبهه داخلی شد و گفت ما راهی جز اتحاد و همبستگی پیش روی خود نداریم چون خطرات پیش روی ما ممکن است سخت و سرنوشت ساز باشد به ویژه در مورد لبنان که شرایط دشواری را پشت سر می گذارد که باید با هوشیاری و همبستگی کامل از آن خارج شویم.

قبلان افزود گفتگو باید به عنوان یک فرهنگ ملی مورد توجه همه باشد، زیرا مشترکات مردم لبنان بیش از نقاط اختلاف آنها می باشد و از این رو هیچ گروهی چه مسلمان و چه مسیحی بهانه ای برای دوری از گفتگو ندارد.

وی از دولت لبنان نیز خواست به وظایف و مسؤولیت خود در تامین امنیت جامعه و مجازات و محاکمه عاملان نا امنی ها عمل کند.

سید علی فضل الله: بستن راه های جذب جوانان توسط تروریست ها

حجت الاسلام والمسلمین سید علی فضل الله نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته اقدام جنایتکارانه تونس را محکوم کرد و آن را در راستای سلسله اقدامات تروریستی برای ضربه زدن به ثبات جهان عرب و اسلام دانست و گفت هدف آنها جلوگیری از رشد و پیشرفت و ثبات و اتحاد جهان عرب و اسلام و تخریب تاریخ و چهره مسلمانان است.

وی افزود: تمام کسانی که به ثبات و امنیت جهات علاقه مند هستند و تمام کسانی که به اسلام و ارزش های اسلامی عقیده دارند باید در برابر این اقدامات تروریستی بایستند. و همه برای ریشه کن ساختن این کابوس از امت اسلام متحد شوند.

سید فضل الله تاکید کرد ما به شدت نیازمند برخورد با این پدیده و بستن راه های جذب جوانان خود توسط تروریست ها هستیم و باید تمام راه های فکری و فرهنگی و دینی و سیاسی و مالی و امنیتی جذب جوانان ما توسط تروریست ها بسته شود.

وی افزود: مبارزه با تروریسم با سخنرانی و بیانیه و برگزاری همایش محقق نمی شود گرچه تمام اینها نیز اهمیت دارند. مبارزه با تروریسم نیازمند برنامه ای واقعی و عملی درتمام زمینه ها است.

شیخ نابلسی: برخی ها به دنبال ضربه زدن به گفتگوی حزب الله و المستقبل هستند

آیت الله شیخ عفیف نابلسی نیز در خطبه های نماز جمع این هفته در مجتمع حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: هنگامی که می گوییم تمام جریان های لبنان باید با هم گفتگو کنند بدین معنی نیست که این گفتگو الزاما باید بر اساس منافع باشد.

وی افزود: گفتگو راه هدایت و ثبات و تفاهم و بیرون رفتن انسان از تنگنا است.

نابلسی گفت: وقتی دو گروه مانند حزب الله و المستقبل با رعایت التزام به ضوابط تفکر سالم و آرامش بر سر میز مذاکره می نشینند و سپس مردم متوجه می شوند برخی از منسوبان به جریان المستقبل همچنان مشغول تحریک و اتهام زنی علیه حزب الله هستند، این بدان معنی است که برخی در حال تلاش هستند که به گفتگوها ضربه بزنند و به ثمر نشستن این گفتگوها به سود آنها نیست.

وی افزود: گفتگوی حزب الله و المستقبل می تواند از شدت تنش ها بکاهد و تشنج ها را از بین ببرد و جلوی مشکلات و بحران های جدید را بگیرد و حالت خفقان و جنگ سیاسی را برطرف سازد، اما برخی ها اصرار بر تخریب گفتگو دارند و جدایی المستقبل و حزب الله را به سود خود می بینند و به همین خاطر به اتهام پراکنی های مغرضانه می پردازند تا دوباره کار به درگیری و نزاع برسد.

شیخ حبلی: گفتگوها از اهداف مورد نظر داعش سیاسی دور شود

شیخ صهیب حبلی در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد سیدنا ابراهیم در صیدا از برخی جریان های سیاسی خواست به جای سخنان رسانه ای مبنی بر تمایل به گفتگو، مواضع رسمی و عملی خود را بیان کنند.

وی افزود: در حالی که از سویی جلسات گفتگو برقرار است، می شنویم که برخی هنوز مشغول اتهام زنی به حزب الله هستند و این نشان دهنده صحت سخن نبیه بری است که گفته بود داعشی های سیاسی مانع توافق و گفتگوی داخلی می شوند.

شیخ حبلی گفت: صیدا یک الگوی وحدت ملی است و هیچ گروه سیاسی حق ندارد تصمیمات سیاسی خود را بر این شهر تحمیل کند.

وی اظهار امیدواری کرد که دارالافتای لبنان به نقش خود به دور از فضای دشمنی سیاسی و ملاک های دوگانه عمل کند، زیرا دارالفتا مرجع تمام مسلمانان است و باید میزان عدالت باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha