چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حسینی بوشهری

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با اشاره شعار سال گفت: گستره همدلی و همزبانی، منحصر به رابطه دولت و ملت نیست؛ بلکه میان مجموعه ها و آحاد جامعه نیز باید باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری صبح امروز در دیدار نوروزی با معاونین، مدیران و کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه ضمن تبریک سال جدید و ولادت حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: امام صادق(ع) در پندی زیبا می فرماید: «الایّام ثلاثةٌ فیومٌ مضی لا یدرک و یومٌ النّاسُ فیه فینبغی ان یغتنموه و غداً انّما هو فی ایدیهم امله/ روزهای زندگی سه قسم است: روزی که گذشته و دیگر به دست نمی آید، آینده که فقط آرزویش هست و روزی که اکنون انسان ها در آن هستند که باید آن را مغنتم شمارند و بهره کافی از آن ببرند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به نامگذاری سال 1394 از سوی رهبر معظم انقلاب به سال "دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی"، ابراز داشت: گستره همدلی و همزبانی، منحصر به رابطه دولت و ملت نیست؛ بلکه میان مجموعه ها و آحاد جامعه نیز باید باشد.

عضو خبرگان رهبری افزود: برادری واژه ای است که مقام معظم رهبری برای همدلی و همزبانی به کار برده اند که باید به عنوان اصل حاکم در جامعه دینی و مجموعه های گوناگون؛ علی الخصوص مرکز مدیریت حوزه های علمیه پیاده سازی شود.

مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد: مطابق روایت ذکرشده از امام صادق(ع)، باید از فرصت هایی که در اختیار ماست، به نحو احسن استفاده کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به روایتی از امام علی(ع) خاطرنشان ساخت: حضرت در این روایت فرموده اند: «لِلمُتَّقين ثَلاثُ عَلاماتٍ: إخلاصُ العَمَلِ وقَصرُالأَمَلِ وَاغتِنامُ المَهَلِ/ پرهيزكار را سه نشانه است: اخلاص در عمل، كوتاهى آرزو و بهره گرفتن از فرصت‏ها».

وی در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع کار در حوزه اشاره کرد و گفت: میان شما عزیزان با کارمندان مجموعه های دیگر تفاوت روشنی وجود دارد؛ چراکه در دستگاهی مشغول به فعالیت هستید که منتسب به حضرت بقیه الله الاعظم بوده و همه ما در زیر سایه و عنایت آن حضرت می باشیم.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر داشتن نیت خالص در کار، تصریح کرد: حضرت امیر(ع) در فرمایشات خود آورده اند: «وَ مَنْ لَمْ يَخْتَلِفْ سِرُّهُ وَ عَلانِيَتُهُ، وَ فِعْلُهُ وَ مَقالَتُهُ فَقَدْ اَدَّى الاْمانَةَ، وَ اَخْلَصَ الْعِبادَة/ اگر کسی پشت پرده و روی پرده اش، رفتار علنی و مخفیانه اش و سخن و عملش با هم متفاوت نباشد؛ امانتداری کرده و امانت خدا را سالم برگردانده و عبادت را خالصانه انجام داده است.

تکریم ارباب رجوع ضروری  است

عضو خبرگان رهبری، با تاکید بر ضرورت تکریم ارباب رجوع  در ادارات و نهادهای دولتی  و حوزوی اظهار داشت: احترام به مراجعین بسیار مهم است؛ چراکه طرف مقابل شما طلبه می باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع)، ابراز داشت: حضرت در این حدیث فرموده اند: «إنّ خَواتِيمَ أعْمالِكُم قَضاءُ حَوائجِ إخْوانِكُم و الإحْسانُ إلَيهِم ما قَدَرْتُم ، و إلاّ لَم يُقْبَلْ مِنكُم عَمَلٌ/ همانا مُهرهاى [تأييد] اعمال شما برآوردن نيازهاى برادرانتان و نيكى كردن به آنان در حدّ توانتان است، اگر چنين نباشد، هيچ عملى از شما پذيرفته نشود».

آیت الله حسینی بوشهری خطاب به کارکنان حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: نیازهای طلاب را در اسرع وقت برطرف کنید و روان سازی و آسان سازی را در دستور کار خود قرار دهید.

*همکاری گسترده با شورای عالی حوزه

وی یکی از فعالیت های مدیریت حوزه های علمیه را همکاری گسترده با شورای عالی عنوان کرد و گفت: سرکشی اعضای محترم شورای عالی از 4 معاونت تبلیغ، تهذیب،آموزش و امور طلاب از اقدامات خوب شورا بود تا سیاست‌گذاران حوزه بتوانند به راحتی از بخش های گوناگون حوزه بازدید و نظرات خود را اعلام نمایند.

مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد: اهتمام به عملیاتی سازی مصوبات شورای عالی از وظایف مدیریت حوزه علمیه می‌باشد.

عضو خبرگان رهبری راه اندازی مدیریت مستقل برای مراکز تخصصی حوزه را از دیگر فعالیت ها دانست و تصریح کرد: از همین جا باید از حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال مدیر حوزه علمیه قم و همکارانشان نیز تشکر کنیم؛ چراکه با حجم بالای کاری در استان قم مواجه می باشند.

*تلاش برای کاهش تعطیلات

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به واکنش آیات عظام مکارم شیرازی و جوادی آملی به تعطیلات طولانی حوزه، اظهار داشت: از قدیم الایام دغدغه مراجع عظام تقلید کاهش تعطیلات در حوزه بوده؛ که از جمله این بزرگواران آیت الله گلپایگانی بوده اند که حتی در روز عید نوروز نیز درسشان تعطیل نمی شد.

آمایش سرزمینی انجام شده است

وی در بخش دیگر از سخنان خود به بخشی از فعالیت های مدیریت حوزه های علمیه در سال 1393 اشاره کرد و گفت: ابلاغ ساختار سازمانی ستاد و صف، انجام طرح آمایش سرزمینی، ارتباط مستمر میان شورا و مدیریت حوزه های علمیه، پیگیری موقوفات حوزه های علمیه، ارتقاء سطح علمی کارکنان، تکمیل 40 پروژه های ناقص، شروع 200 پروژه در کشور، تهیه تقویم تحصیلی، تدوین متون جدید برای سطح یک، اعزام 700 استاد اخلاق به سراسر کشور، فعالیت روحانیون در 1100 مدرسه امین، اجرای طرح بینات، تبلیغ مجازی در اینترنت و شبکه های اجتماعی و ... از جمله فعالیت های معاونت های مختلف حوزه بوده است.

مدیر حوزه های علمیه استمرار برنامه های مفید، نظم در کار، تعامل مناسب با مدیریت های استانی، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در میان کارکنان، اهتمام به مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه، عملیاتی سازی شعار سال با رفتار و نیات، شرکت فعالانه در اصلاح سیستم، تکریم ارباب رجوع، رعایت بیت المال، پرهیز از دسته بندی در محیط کار و ... از جمله توصیه های خود به کارکنان مرکز عنوان کرد.

دسته بندی در حوزه ممکن نیست

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با بیان این در حوزه دسته بندی امکان ندارد چرا که دشمن داریم و باید هوشیار باشیم گفت:امروز دشمن از هر جا و راهی که بتواند می خواهد ضربه بزند ودر کار و امور حوزه اخلال ایجاد کند؛ بنابر این باید هوشیار باشیم  وبرای اعتلای حوزه از تمام توان خود استفاده کنیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha